Jupiterův měsíc Europa postrádá kyslík, pro udržení života je nepoužitelný

Foto: kjpargeter/freepik

Data shromážděná z mise NASA Juno ukazují, že Europa, ledový měsíc Jupiteru, postrádá kyslík.

Oceánský měsíc obsahuje mnohem méně kyslíku, než se dříve myslelo, což z něj dělá špatného kandidáta na udržení mimozemského života.

Podle studie zveřejněné 4. března v časopise Nature Astronomy, vědci k tomuto závěru dospěli po analýze dat sestavených z mise NASA Juno. Výpočty z průletu kolem měsíce Jovian v roce 2022 odhalily, že zamrzlý povrch Europy produkuje pouze asi 12 kilogramů kyslíku za sekundu.

Toto číslo je mnohem nižší než předchozí předpovědi počítačového modelu, které odhadovaly, že povrch produkoval 1 000 kg kyslíku za sekundu. Podle Scientific American to znamená, že zásobování měsíce života udržujícího kyslíku je „spíše jako pramínek, nikoli proud“.

„Je to na spodní hranici toho, co bychom očekávali,“ řekl novinám The New York Times, hlavní autor studie Jamey Szalay, fyzik plazmatu z Princetonské univerzity.

Vědci však zůstávají optimističtí, že čtvrtý největší měsíc Jupiteru, který je možná nejlépe známý tím, že má podzemní oceán, by stále mohl obsahovat život ve formě mikrobů a že nedostatek kyslíku „není zcela omezující“ pro obyvatelnost, dodal Szalay.

Na rozdíl od podmínek tady na Zemi, kde fotosyntéza rostlin, řas a sinic pumpuje životaschopný kyslík do atmosféry, na Europě „nabité částice z vesmíru bombardují měsíční ledovou kůru“, což způsobuje, že zmrzlý povrch uvolňuje molekuly vodíku a kyslíku.

I když v současné době neexistují žádné plány, aby sonda Juno znovu prolétla kolem Europy, nadcházející mise NASA Europa Clipper odstartuje v druhé polovině tohoto roku a má dorazit na oběžnou dráhu Jupiteru do roku 2030. Tato mise pomůže „určit, zda má Europa podmínky, které by mohly být životně vhodné.“ stojí v prohlášení.