Článek
Pentagon dal své požehnání programu stíhaček F-35 Lightning II, čímž uvolnil cestu pro proudové letadlo k přechodu z částečné výroby na plnou. Tento krok přichází o deset let později, než se původně předpokládalo, což je odrazem extrémně obtížného, dvacet let dlouhého vývojového procesu letadla.
F-35 Joint Strike Fighter byl poprvé koncipován na počátku roku 2000, jako jediný stíhací letoun se třemi variantami: F-35A, F-35B a F-35C. „Konvenční“ F-35A by nahradily F-16 Fighting Falcon a A-10 Thunderbolt II ve službě letectva, vertikální vzlet a přistání F-35B by nahradily AV-8B Harrier II a F/A námořní pěchoty. 18 stíhaček Hornet a nosná verze F-35C pro vzlet a přistání by sloužily na letadlových lodích amerického námořnictva.
Jakmile bylo letadlo schváleno pro výrobu v plném rozsahu, rané verze proudového letadla získaly aktualizovaný hardware a software v regionálních opravárenských skladech. Po celou dobu vývoje se plánovaly a prováděly nové modernizace po celou dobu životnosti globální flotily F-35, což zajistilo, že letadlo poprvé vyvinuté v roce 2000 může sloužit až do roku 2060.
Pokud to zní složitě, je to proto, že to tak bylo. USA a spojenci nyní provozují v terénu asi 900 F-35. Jsou rozděleny do tří verzí, postavené podle různých standardů a zaparkované na letištích od Aljašky po Norsko. Všechny tyto stíhačky musí být aktualizovány na společný standard a co je důležité, země, které tyto stíhačky vlastní, musí za aktualizace platit. Souběžnost se ukázala jako ten nejsložitější způsob, jak vybudovat flotilu letadel, jakou si lze představit.
Rozhodnutí znamená konec první etapy 70letého programu F-35. Pro většinu lidí zapojených do celosvětového úsilí je malý rozdíl mezi dnem před rozhodnutím a dnem poté. Skutečný přínos tohoto rozhodnutí se zdá být psychologickým protnutím cílové čáry po dlouhém a vyčerpávajícím procesu.
Zpráva agentury Bloomberg: Zpráva o testu Capstone F-35 označena klasifikací Pentagonu jako tajná