První test atomové bomby mohl spustit začátek antropocénu

Foto: DangrafArt/Pixabay

Studie naznačuje, že test Trinity, první demonstrace jaderné zbraně, by měl znamenat smrt předchozí epochy, holocénu a začátek nové, antropocénu.

Podle autorů článku Jana Zalasiewicze, docenta paleobiologie univerzity v Leicesteru Marka Williamse, profesora paleobiologie univerzity v Leicesteru, zveřejněném v The Conversation, lidské bytosti svět pouze neobývají, ale mění ho, a to ve stále epičtějším měřítku.

Říká se, že nyní žijeme v nové epoše, antropocénu, v níž jsou geologie a klima řízeny lidskou činností stejně jako cokoli jiného. Jak bychom měli označit začátek této nové etapy života naší Země?

Už to nejsme my proti „Přírodě“. Jsme to my, kdo rozhoduje o tom, jaká příroda bude.
Vědec Paul Crutzen, nositel Nobelovy ceny

Měníme ho ve stále epičtějším měřítku. Říká se, že nyní žijeme v nové epoše, antropocénu, ve kterém jsou geologie a klima ovládány lidskou činností stejně jako cokoli jiného. Jak bychom měli označit začátek této nové etapy v životě naší Země?

Studie naznačuje, že test Trinity, první demonstrace jaderné zbraně, by měl znamenat smrt předchozí epochy, holocénu, a začátek nové, antropocénu.

Lidské bytosti jako geologická síla

Geologie bývala striktně záležitostí hornin, minerálů a fosílií. To může být užitečné při hledání ropy a uhlí a také těch oblíbených hornin, jako jsou diamanty a zlaté nugety. Ale tyto věci také byly nepředstavitelně staré. Takže tato šťastná věda si většinou držela odstup od špinavějších oblastí, kde vládla lidská složitost.

To už není pravda. Posledních několik desetiletí jsme byli svědky stále většího uvědomění si toho, jak úzce jsou lidé svázáni se Zemí. Těch více než 60 kovů a minerálů ve vašem mobilním telefonu musí odněkud pocházet a je stále těžší je najít. Ale je tu i druhá strana mince. Jak budujeme své životy ze Země, tak měníme i Zemi samotnou.

Zdejší změny, jakmile je sečteme, mohou být ohromující. Těžba pohřbeného uhlíku v hodnotě několika stovek milionů let, vypuštěného do atmosféry jako oxid uhličitý, je fenoménem mimořádného rozsahu a rychlosti v historii Země. Již nyní máme atmosféru jako v době pliocénu před 3 miliony let a teplejší klima a vyšší hladiny moří této epochy budou zřejmě následovat.

Zdvojnásobili jsme množství reaktivního dusíku na zemském povrchu a člověk se možná bude muset vrátit o miliardy let zpět, aby našel podobnou poruchu. Biosféra je nyní stále více ovlivňována cizími druhy, které jsme přenášeli z kontinentu na kontinent a z oceánu do oceánu. K takovému globálnímu přeskupení ještě nikdy v historii Země nedošlo. Možná vytváříme mimořádné nové horninové vrstvy v podobě našich megaměst.

Místo počátku označují atomovky

Tuto přeměnu naší planety nazval, asi před 12 lety, atmosférický chemik Paul Crutzen, držitel Nobelovy ceny, antropocén. Od té doby se geologové snažili zjistit, zda má tato myšlenka geologickou realitu a jak by mohla být definována jako nová geologická epocha.

V článku publikovaném v časopise Quaternary International členové Pracovní skupiny pro antropocén, včetně nás, Jana Zalasiewiczkého, docenta paleobiologiie a Marka Williamse, profesora paleobiologie, oba působící na Universitě v Leicesteru, jejichž článek byl publikován v časopisu The Conversation, navrhli, že klíčový zlom nastal v polovině 20. století. Od této chvíle lidé nezanechávali pouze stopy svých činů, ale začali měnit celý systém Země.

I když je obtížné být zcela přesný, pokud jde o hranici mezi epochami, které jsou obvykle definovány v milionech let, 26 z 38 členů panelu se shodlo, že 16. červenec 1945, datum prvního jaderného testu na světě, je „praktická a efektivní“ volba.

Test Trinity byl proveden v 5:30 v poušti Nového Mexika. V návaznosti na test je citován J. Robert Oppenheimer, ředitel laboratoře v Los Alamos, která bombu vyrobila:

Věděli jsme, že svět nebude stejný. Pár lidí se smálo, pár lidí plakalo, většina lidí mlčela. Vzpomněl jsem si na větu z hinduistického písma, Bhagavad-Gítu; Višnu se snaží přesvědčit prince, že by měl splnit svou povinnost a aby na něj udělal dojem, vezme na sebe jeho mnohorukou podobu a říká: „Teď jsem se stal Smrtí, ničitelem světů.“
J. Robert Oppenheimer, ředitel laboratoře v Los Alamos

I když členové panelu zdůrazňují, že navrhovaná hranice není absolutní, je tento ukazatel velmi zřetelný a snadno měřitelný: od prvního testu byly v poušti až do roku 1988 odpalovány další bomby v průměru každou 9,6 dne, což vedlo k celosvětovému radioaktivnímu spadu. To zanechalo v horninách charakteristickou radioaktivní stopu, signál, který by budoucí generace měly být schopny měřit po tisíciletí.

Jako každá geologická hranice není ani tato značka dokonalá. Úroveň globální radiace skutečně vzrostla na počátku 50. let 20. století, kdy se uskutečnily salvy bombových testů. Může to však být optimální způsob, jak vyřešit četné důkazy o změnách planety způsobených člověkem.

Skvělé zrychlení

Antropocén zasáhl v širém světě na strunu, kterou neudělala žádná z jiných geologických časových jednotek. Dokonce ani dinosaury pronásledovaná jura. Důvodů je několik.

Za prvé, rychle se vyvíjející svět antropocénu je zcela odlišný od světa, v němž lidská civilizace vznikala po mnoho generací, kdy bylo možné přírodu považovat za více či méně stabilní pozadí, na které se lidé mohli obecně spolehnout a snažit se ji zkrotit.

Zrychlující se změny světového fyzikálního složení, chemie a biologie nás nyní zavádějí někam jinam, a to, jak se s tímto novým stavem vyrovnáme, bude pro mnoho příštích lidských generací otázkou života nebo smrti. Příroda už není záminkou. Technologie vytvořená lidmi nyní vytváří na Zemi nový druh vznikajícího systému.

Za druhé, náš vlastní druh je v současnosti hlavním motorem změn současné i budoucí geologie. To přináší geologům problémy. K předchozím hybným silám velkých změn na Zemi patřily velké sopečné výbuchy, meteority a tektonické přeskupení kontinentů a oceánů. Ty jsou jako problémy dost složité, ale alespoň jsou vědcům zabývajícím se Zemí známé.

V antropocénu máme co do činění se složitými lidskými atributy: ekonomické, politické a vojenské síly mění globální geologii. Toto není pro průměrného geologa vůbec známé, ale je to plodné a důležité rozhraní, které je třeba prozkoumat s historiky, ekonomy, právníky a dalšími v oborech zaměřených na člověka ve snaze porozumět tomu, co se děje se Zemí.

A konečně, změny, k nimž nyní dochází, nejsou jen další v dlouhém sledu epizod změny klimatu a událostí hromadného vymírání, které postihly Zemi. Skutečně se zde zdá, že je něco nového pod sluncem, abychom si vypůjčili frázi historika Johna McNeilla.

To, že by jeden druh byl fakticky vrcholným predátorem na souši i v moři, nemá obdoby, stejně jako nic v historii Země, co by se podobalo například lidskému velkoměstu. Antropocén také někam rychle směřuje, ale bůhví kam. Vznikající nový svět bude potřebovat nové způsoby, jak ho studovat, a to by mohlo být dobré pro všechny.