Vědci dosáhli neuvěřitelného výkonu: Zmrazení elektronů ve vodě a čase

Foto: Nathan Johnson/Pacific Northwest National Laboratory/Volný zdroj

Subatomární svět je samozřejmě velmi malý, ale také je velmi rychlý. Toto je svět attosekund, kde se věci dějí na časových měřítcích jedna miliardtina jedné miliardtiny sekundy.

Jinak řečeno, tato časová škála je tak krátká, že za pouhou sekundu proběhne více attosekund, než kolik jich bylo v historii vesmíru.Tento svět je pro vědu tak důležitý, že fyzici, kteří vyvinuli metodu pro analýzu těchto attosekundových pohybů, získali loni Nobelovu cenu.

Aby však vědci skutečně pochopili interakce mezi částicemi a ionizujícím zářením v subatomárním světě, potřebují zachytit atomové reakce v těchto neuvěřitelně krátkých časových intervalech.

Podle výsledků studie zveřejněných ve čtvrtek v časopise Science, nyní vědci z USA a Německa využili Linac Coherent Light Source LCLS (Zdroj koherentního světla Linac), který se nachází v SLAC Národní laboratoři pro urychlovače v Kalifornii, k zachycení excitací rentgenového záření na úrovni attosekund v kapalné vodě, v podstatě k zachycení zmrazeného snímku okamžiku, kdy elektron zažil energetickou odezvu, ale dříve, než atomy vodíku a kyslíku stihly zareagovat.

„Až dosud mohli radiační chemici řešit události pouze v pikosekundovém časovém měřítku, milionkrát pomalejším než attosekunda,“ uvedla v tiskovém prohlášení Linda Youngová z Národní laboratoře Argonne a spoluautorka studie. „Je to něco jako říct: „Narodil jsem se a pak jsem zemřel.“ Chtěli byste vědět, co se stane mezi tím. To je to, co jsme nyní schopni udělat.“

Technika použitá k dosažení tohoto neuvěřitelného výkonu je to, co se nazývá “ rentgenová attosekundová transientní absorpční spektroskopie“ nebo AX-ATAS. Tento přístup využívá dva rentgenové pulsy. Jeden pro excitaci molekul vody a druhý pro záznam reakce hmoty na ionizující záření. Podle německé skupiny Deutsches Elektronen-Synchrotron (DESY), jejíž výzkumníci se podíleli na studii, byla voda použita jako testovací objekt, protože její rozložení elektronů vytváří dva elektrické póly, což jí umožňuje spojovat se s jinými molekulami v nezbytném životním procesu zvaném „vodíková vazba“.

„A hned při našem prvním experimentu to fungovalo!“ řekl v tiskové zprávě Shuai Li z Národní laboratoře Argonne, spoluautor studie. „Ale signál, který jsme zachytili v datech, byl ‚spletitý‘.“ Ukazuje se, že v tomto přechodném snímku jsme zkoumali tolik kvantových stavů, že jsme museli vyvinout zcela novou metodu výpočetní analýzy, abychom porozuměli datům.

DESY úspěšně modeloval reakci vody na rentgenové paprsky a potvrdil, že byly zachyceny v attosekundových časových osách. Poté, s využitím superpočítače Hyak z Washingtonské univerzity, byl tým schopen „[poskytnout] klíčový pokrok v kvantovém v ultrarychlé chemické transformace s výjimečnou přesností a detaily na atomové úrovni,“ řekl Li.

Nejenže tento výzkum poskytne fyzikům zcela nový attosekundový pohled na kvantovou chemii, ale také poskytne hlubší pohled na oblasti, kde je kontakt s ionizujícím zářením běžný, zejména při cestování vesmírem, léčbě rakoviny a jaderných reaktorech.

Pohledu lidské vědy nyní neuniknou ani attosekundové životy atomových reakcí.