Vědci objevili na Měsíci anomální horniny

Foto: NASA/Goddard Space Flight Center/Arizonská státní univerzita

Vědci objevili na Měsíci anomální horniny s jedinečnými vlastnostmi prachu, které mění způsob odrazu slunečního světla, což naznačuje nové geologické poznatky a potenciální magnetické anomálie.

Metrové skály objevené při práci, se nacházejí poblíž kráteru Reiner K v oblasti „Reiner Gamma“, která má magnetickou anomálii.

Výzkumná skupina zkoumá souhru mezi prachem a velkými kameny a odkrývá potenciálně anomální kameny.

Povrch našeho Měsíce je téměř celý pokrytý prachem. Na rozdíl od Země není tento měsíční prach vyhlazený větrem ani počasím, zachovává si ostré hrany a má elektrostatický náboj. Tento prach byl studován od éry Apolla na konci 60. let 20. století.

Nyní, mezinárodní výzkumný tým vedený Dr. Ottavianem Rüschem z univerzity v Münsteru, poprvé objevil na měsíčním povrchu anomální horniny o velikosti metru, které jsou pokryté prachem a pravděpodobně vykazují jedinečné vlastnosti, jako jsou magnetické anomálie. Nejdůležitější zjištění vědců je, že jen velmi málo balvanů na Měsíci má vrstvu prachu s velmi zvláštními reflexními vlastnostmi.

Například prach na těchto nově objevených balvanech odráží sluneční světlo jinak než na dříve známých horninách. Tyto nové poznatky pomáhají vědcům porozumět procesům, které tvoří a mění měsíční kůru. Výsledky studie byly zveřejněny v Časopisu pro geofyzikální výzkum Planets.

Foto: Poděkování: NASA/Johns Hopkins APL

Cílová oblast: Lunar Vertex prozkoumá vír Reiner Gamma, jeden z nejvýraznějších přírodních útvarů a takzvaných „magnetických anomálií“ na Měsíci. Tento snímek z kamery lunárního průzkumného modulu ukazuje scénu širokou asi 476 kilometrů. Reiner Gamma je jasné sinusové značení.

Lunární magnetické anomálie a reflexní vlastnosti

Je známo, že na měsíčním povrchu jsou magnetické anomálie, zejména v blízkosti oblasti zvané Reiner Gamma. Otázka, zda horniny mohou být magnetické, však nebyla nikdy prozkoumána. „Současné znalosti o magnetických vlastnostech Měsíce jsou velmi omezené, takže tyto nové horniny vrhnou světlo na historii Měsíce a jeho magnetického jádra,“ říká Ottaviano Rüsch z „Ústavu planetologie“ a kategorizuje objev.

„Poprvé jsme zkoumali interakce prachu s horninami v oblasti Reiner Gamma, přesněji změny v reflexních vlastnostech těchto hornin. Můžeme například odvodit, do jaké míry a kterým směrem se odráží sluneční světlo od těchto velkých kamenů.“

Snímky byly pořízeny měsíční sondou Reconnaissance Orbiter NASA, která obíhá kolem Měsíce.

Využití umělé inteligence pro průzkum Měsíce

Výzkumný tým se původně zajímal o rozpukané horniny. Nejprve použili umělou inteligenci k prohledání přibližně jednoho milionu snímků po rozbitých horninách, tyto snímky pořídila také měsíční sonda Reconnaissance Orbiter. „Moderní metody zpracování dat nám umožňují získat zcela nové poznatky o globálních souvislostech, zároveň tímto způsobem stále nacházíme neznámé objekty, jako jsou anomální horniny, které v této nové studii zkoumáme,“ říká Valentin Bickel z Centrum pro vesmír a obyvatelnost na univerzitě v Bernu.

Vyhledávací algoritmus identifikoval kolem 130 000 zajímavých hornin, z nichž polovinu vědci zkoumali.

„Rozpoznali jsme balvan s výraznými tmavými oblastmi pouze na jednom snímku. Tato skála byla velmi odlišná od všech ostatních, protože rozptyluje méně světla zpět ke slunci než jiné skály. Máme podezření, že je to způsobeno zvláštní strukturou prachu, jako je hustota a zrnitost prachu,“ vysvětluje Ottaviano Rüsch.

„Normálně je měsíční prach velmi porézní a odráží hodně světla zpět ve směru osvětlení. Když se však prach zhutní, celkový jas se obvykle zvýší. To není případ pozorovaných prachem pokrytých hornin,“ dodává Marcel Hess z TU Dortmund University.

Je to fascinující objev. Vědci jsou však stále v raných fázích pochopení tohoto prachu a jeho interakcí s horninou. V nadcházejících týdnech a měsících chtějí vědci dále zkoumat procesy, které vedou k interakcím mezi prachem a horninami a ke vzniku speciální prachové struktury. Mezi tyto procesy patří například zvedání prachu v důsledku elektrostatického nabíjení nebo interakce slunečního větru s místními magnetickými poli.

Budoucí výzkum a průzkum Měsíce

Kromě mnoha dalších mezinárodních bezpilotních vesmírných misí na Měsíc vyšle NASA v příštích letech do oblasti Reiner Gamma automatický rover, mobilního robota, aby našel podobné typy balvanů se speciálním prachem. I když je to stále sen budoucnosti, lepší pochopení pohybu prachu může pomoci například při plánování lidských sídel na Měsíci. Ostatně ze zkušeností astronautů Apolla víme, že prach představuje mnoho problémů, jako je kontaminace biotopů (např. vesmírných stanic) a technického vybavení.

Foto: Johns Hopkins APL/Lunar Outpost/Ben Smith

Umělecký dojem z roveru Lunar Vertex na povrchu Měsíce. Solární vozítko, vybavené magnetometrem a mikroskopickou kamerou, opustí přistávací modul Lunar Vertex, aby prozkoumalo až 2 kilometry povrchu kráteru Reiner Gamma, procházelo světlou a tmavou půdou a odebíralo vzorky magnetických hornin, jedné z nejrozšířenějších částí Měsíce. Rover je vysoký asi 35 centimetrů. Válec nahoře je stožár pro magnetometr vestavěný APL.

Studie: „Objev procesu třídění prachu na balvanech poblíž Reiner Gamma Swirl na Měsíci“ od Ottaviano Rüsch, Marcel Hess, Christian Wöhler, Valentin T. Bickel, Rachael M. Marshal, Markus Patzek a Hans LF Huybrighs, 17. ledna 2024, Journal of Geophysical Research: Planets. DOI: 10.1029/2023JE007910