Vědci vytvořili lidské T buňky 100× účinnější k zabíjení rakovinných buněk

Foto: Pixabay

Vědci identifikovali mutaci, která významně zvyšuje schopnost umělých T buněk bojovat proti rakovině, aniž by způsobila toxicitu. Tento přístup, který působí proti více typům nádorů, by mohl vést k účinné léčbě dříve nevyléčitelných rakovin.

Vědci zkonstruovali T buňky s mutací odvozenou z rakoviny, čímž zvýšili jejich účinnost proti nádorům více než 100krát bez toxicity, což znamená významný pokrok v imunoterapii, který by mohl rozšířit její účinnost na solidní nádory.

• Současné imunoterapie fungují pouze proti rakovině krve a kostní dřeně
  • T buňky vytvořené společnostmi Northwestern a UCSF byly schopny zabíjet nádory pocházející z kůže, plic a žaludku u myší
  • Buněčné terapie mohou poskytnout dlouhodobou imunitu proti rakovině

Využití síly rakoviny pro imunoterapii

Vědci z UC San Francisco (UCSF) a Northwestern Medicine možná našli způsob, jak obejít omezení umělých T buněk tím, že si vypůjčili několik triků ze samotné rakoviny.

Studiem mutací v maligních T buňkách, které způsobují lymfom, se zaměřili na jednu, která umělým T buňkám propůjčila výjimečnou sílu. Vložení genu kódujícího tuto jedinečnou mutaci do normálních lidských T buněk je učinilo více než 100krát účinnějšími při zabíjení rakovinných buněk bez jakýchkoli známek toxicity.

Zatímco současné imunoterapie fungují pouze proti rakovině krve a kostní dřeně, T buňky vytvořené Northwestern a UCSF byly schopny zabíjet nádory pocházející z kůže, plic a žaludku u myší. Tým již začal pracovat na testování tohoto nového přístupu na lidech.

Přírodou inspirované vylepšení T buněk

„Použili jsme přírodní plán k vytvoření lepších terapií T lymfocytů,“ řekl Dr. Jaehyuk Choi, docent dermatologie a biochemie a molekulární genetiky na Northwestern University Feinberg School of Medicine. „Superschopnost, která dělá rakovinné buňky tak silnými, může být přenesena do terapií T buněk, aby byly dostatečně silné, aby eliminovaly kdysi nevyléčitelné druhy rakoviny.“

„Mutace, které jsou základem odolnosti a adaptability rakovinných buněk, mohou supernabít T buňky, aby přežily a prosperovaly v drsných podmínkách, které nádory vytvářejí,“ řekl Kole Roybal, docent mikrobiologie a imunologie na UCSF, ředitel centra Parker Institute for Cancer. Imunoterapeutické centrum v UCSF a člen Gladstone Institute of Genomic Immunology.

Překonání mechanismů obrany proti nádoru

Vytváření účinných imunoterapií se ukázalo jako obtížné proti většině rakovin, protože nádor vytváří prostředí zaměřené na udržení sebe sama, přesměrování zdrojů, jako je kyslík a živiny, ve svůj vlastní prospěch. Nádory často napadnou imunitní systém těla a způsobí, že se rakovina brání, místo aby na ni útočila.

Nejen, že to narušuje schopnost běžných T buněk zacílit na rakovinné buňky, ale podkopává to účinnost upravených T buněk, které se používají v imunoterapiích, které se rychle unaví proti obraně nádoru.

„Aby léčba založená na buňkách fungovala za těchto podmínek,“ řekl Roybal, „musíme dát zdravým T buňkám schopnosti, které jsou nad rámec toho, čeho mohou přirozeně dosáhnout.“

Týmy Northwestern a UCSF provedly screening 71 mutací nalezených u pacientů s T buněčným lymfomem a identifikovaly, které z nich by mohly zlepšit upravené terapie T lymfocytů u myších nádorových modelů. Nakonec izolovali jeden, který se ukázal být účinný i netoxický, a podrobili jej přísným bezpečnostním testům.

„Naše objevy umožňují T buňkám zabíjet různé typy rakoviny,“ řekl Choi, člen Robert H. Lurie Comprehensive Cancer Center of Northwestern University. „Tento přístup funguje lépe než cokoli, co jsme dosud viděli.“ Jejich objevy mohou být začleněny do léčby mnoha typů rakoviny, uvedli vědci.

„T buňky mají potenciál nabídnout léčbu lidem, kteří jsou silně předléčeni a mají špatnou prognózu,“ řekl Choi. „Buněčné terapie jsou živé léky, protože žijí a rostou uvnitř pacienta a mohou poskytnout dlouhodobou imunitu proti rakovině.“

Nová hranice v léčbě rakoviny

Ve spolupráci s Párkrovým institutem pro imunoterapii rakoviny a Venrockem, budují Roybal a Choi novou společnost Moonlight Bio, aby si uvědomili potenciál svého průlomového přístupu. V současné době vyvíjejí léčbu rakoviny, kterou doufají, že začnou testovat na lidech během několika příštích let.

Vidíme to jako výchozí bod. Je toho tolik, co se můžeme od přírody naučit o tom, jak můžeme tyto buňky vylepšit a přizpůsobit je různým typům nemocí.
řekl Roybal

Odkaz: „Přirozeně se vyskytující mutace T lymfocytů zvyšují upravené terapie T lymfocytů“ od Julie Garcia, Jay Daniels, Yujin Lee, Iowis Zhu, Kathleen Cheng, Qing Liu, Daniel Goodman, Cassandra Burnett, Calvin Law, Chloë Thienpont, Josef Alavi, Camillia Azimi , Garrett Montgomery, Kole T. Roybal a Jaehyuk Choi, 7. února 2024, Příroda .
DOI: 10.1038/s41586-024-07018-7