Vědci z Penn State zjistili, že chemická sloučenina O-methylflavon může ničit mykobakterie

Foto: Unsplash

Rostlina používaná v lékařství po tisíce let k léčbě mnoha typů onemocnění, by mohla být účinná proti tuberkulóze.

I když pro TBC existují účinné terapie, vědci uvedli, že existuje několik faktorů, které léčbu této nemoci znesnadňují.

Standardní léčba antibiotiky trvá šest měsíců, a pokud se pacient nakazí kmenem bakterií odolným vůči lékům, protáhne se na dva roky, takže léčba je nákladná a časově náročná.

Bakterie navíc může mít v těle dvě formy, včetně té, kterou je podstatně těžší zabít.

Tým pod vedením vědců z Penn State zjistil, že chemická sloučenina, O-methylflavon, může zabíjet mykobakterie způsobující tuberkulózu jak v aktivním stavu, tak v pomalejším, hypoxickém stavu, do kterého se mykobakterie dostávají, když jsou ve stresu.

Zjištění jsou zatím předběžná, přesto Kellogg řekl, že práce je slibným prvním krokem při hledání nových terapií proti tuberkulóze.

Nyní, když jsme izolovali tuto sloučeninu, můžeme pokračovat ve zkoumání a experimentování s její strukturou, abychom zjistili, jestli můžeme zlepšit její aktivitu a učinit ji proti tuberkulóze ještě účinnější. Stále také studujeme samotnou rostlinu, abychom zjistili, zda dokážeme identifikovat další molekuly, které by mohly být schopné zabít toto mykobakterium.
řekl Kellog

Tuberkulóza, nemoc způsobená bakterií Mycobacterium tuberculosis, nebo také Mtb, je podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí jedním z předních světových zabijáků mezi infekčními chorobami. Na celém světě se ročně vyskytne asi 10 milionů případů, přičemž přibližně 1,5 milionu z nich je smrtelných.

Pro svou studii si vědci vzali surový extrakt z afrického pelyňku a rozdělili ho na „frakce“. Verze extraktu, které byly rozdělené do jednodušších chemických profilů. Poté testovali každou z frakcí proti Mtb a sledovali, zda jsou účinné proti bakteriím, nebo ne. Zároveň vytvořili chemický profil všech testovaných frakcí.

Z nich vědci identifikovali a testovali sloučeninu, která účinně zabíjela bakterie v aktivních a neaktivních stavech patogenu, což je při léčbě TBC podle vědců významné a vzácné pozorovat. Další testování na modelu lidských buněk ukázalo, že má minimální toxicitu.

Vědci uvedli, že bude potřeba více studií, aby bylo možné pokračovat ve zkoumání potenciálu pro použití pelyňku afrického k léčbě TBC.

Zdroje: EurekAlert, College of Agricultural Sciences, studie byla publikovaná časopisu  Journal of Ethnopharmacology