Hlavní obsah
Aktuální dění

Nový Hlavák? Vítejte v Abú Prahí. Mnoho otázek, ale aspoň to nandáme Brnu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: VitVit, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Návrh na novou podobu pražského Hlaváku vyvolal bouři nevole a vyvstala řada otázek a pochybností. Proti projektu vznikla i petice.

Článek

Na konci listopadu byl oznámen výsledek soutěžního dialogu na novou podobu pražského Hlavního nádraží. Mnoho lidí mělo za to, že jde o to, jak zakomponovat do prostoru před nádražím tramvaj a nějak přednádraží zkulturnit. Hle, on je tu projekt na demolici stávající haly[1] a stavbu nové za 2 mld. Autorem vítězného návrhu je kodaňské studio Henning Larsen Architects.[2] Vítězný projekt vyvolal bouři nevole mezi laiky i odborníky, projekt si vysloužil řadu přezdívek a vznikla proti němu petice.[3] Bizarní veletoč předvedly i státní úřady, které najednou zjistily, že objekt je památkou.[4] Škoda, že si to nedokázaly instituce říci mezi sebou a sdělit to třeba i dánským architektům. Možná by byli navrhli něco úplně jiného…

Celý projekt prostě vyvolal celou řadu otázek a pochybností, které zatím nebyly uspokojivě zodpovězeny. Zde jsou ty hlavní.

Proč bouráme stavbu, která prošla nedávno mnohaletou rekonstrukcí za 1,2 mld. a dobře slouží?

Stávající nová hala prošla pětiletou rekonstrukcí za 1,2 mld. Ta skončila v roce 2011 a pro cestující to byl - z vlastní zkušenosti - opruz. Demolice stávající a výstavba nové haly bude jistě opruz ještě větší. Hala navíc vypadá a slouží poměrně dobře. Stačilo by ji jen trošku upgradovat a mohla by sloužit dále.

Proč je navrhovaná stavba ještě o 14 metrů vyšší než stávající hala, která je kritizována za zakrytí výhledu na Fantovu budovu?

Stávající hala se drží docela při zemi. Výhled na Fantovu budovu zabitou magistrálou sice zakrývá, ale pořád to nějak jde. Plánovaný artificiální palmový háj v obdélníkovém rámu má ale vyrůst mnohem výše. To Fantovu budovu skryje pohledům definitivně.

Proč je stavba ze dřeva, když u nás není tradice stavět ve městech dřevostavby?

Nechápu, proč se má na hranici pražské památkové rezervace snést takovéto monstrózní dřevěné UFO (největší dřevostavba v ČR). Tradici dřevostaveb ve velkých městech nemáme. Pokud s nimi chceme začít, nebyly by lepší třeba novostavby mimo památkovou rezervaci?

Proč jde o generickou stavbu, která vůbec nevstupuje do dialogu s okolními stavbami a mohla by stát klidně v LA, Casablance či Rijádu?

To mi vadí asi nejvíc. Návrh nijak nenavazuje na okolní zástavbu a nevstupuje do dialogu s okolními budovami. Není prostě ušitý pro dané umístění a nijak nerezonuje s geniem loci. Ono to není vůbec špatná architektura a já ten návrh nekritizuji jako takový. Přijde mi jen nevhodný velikostí, materiálem, estetikou a navíc zbytečný. Nemůžu se zbavit pocitu, že je to prostě generický návrh, který pokud by neuspěl v Praze, by se mohl lehce přepracovat a nabídnout třeba jako mešita do Rijádu, bus terminal do LA či stanice pro rychlovlaky v Casablance. Do všech těchto míst by se hodil funkčně i esteticky lépe a více by rezonoval s tamní architekturou. Mimochodem, ten návrh vykazuje jistou podobnost s Centrální mešitou v Cambridge.[5] Je to náhoda či inspirace?

Zajímavé je, že projekty na druhém a třetím místě soutěžního dialogu tímto netrpí a působí dojmem, že jsou opravdu navrženy pro dané místo. K vidění zde.[6]

Vyšehradský most prý nemůžeme zrekonstruovat, protože by to bylo moc drahé, ale zde můžeme zbourat zrekonstruovanou budovu?

Tak si říkám, jestli nejsou ve vedení Správa železnic esoterici. Když musíme Vyšehradský most potřebující rekonstrukci zbourat, aby to (rekonstrukce) nebylo moc drahé. Asi musíme v rámci udržení rovnováhy sil ve vesmíru zase jinou již rekonstruovanou stavbu zbourat, aby to nebylo moc levné.

Počítá se s tím, že stavba bude sloužit i ve středoevropské zimě?

Když vidím velkorysou, vysokou, otevřenou konstrukci Larsenovic pergoly, napadá mě, jestli někdo počítal s tím, že to bude stát v Praze. V létě vedro, slunce pere, občas průtrž mračen. V zimě sníh, mráz, vlhkost. Jak bude to dřevo vypadat za 10-15 let? Degradace asi nebude úplně rovnoměrná, že? Třeba se ale v rámci dosavadního přístupu k místu už počítá s nějakou další stavbou…

Nepřeháníte to už trochu s tím greenwashingem?!?

Už ten název Šťastný Hlavák. Prostě projekt poplatný dobovým trendům. Cool název, na první pohled líbivá architektura, která ale není nijak místně osobitá. Pak ten greenwashing. Stavba je dřevěná, má prý nízkou uhlíkovou stopu. V parku před nádražím budou vysazeny nové dřeviny, které si lépe poradí s klimatickou změnou. Takže my zbouráme za těžké peníze opravenou funkční železobetonovou konstrukci (jen toho odpadu co z toho bude) a postavíme dřevěnou za 2 mld. Chudáky stromy v parku ochráníme před klimatickou záhubou tím, že je vykácíme a vysadíme jiné… To jako fakt? Sorry jako, tohle je normální greenwashing. Už mi chybí jen informace, že celá stavba je plně recyklovatelná na teplo (dá se rozštípat a spálit v kamnech), a to je náhodou pravda. Pokud nevíme, co s dvěma miliardami, dejme je na ozelenění veřejných budov (zateplení, soláry, tepelné čerpadlo), to by opravdu pomohlo.

Neměla by se současná hala řešit až s budováním podzemní stanice Opera a budoucím „konečným řešením“ magistrály?

Jako nejlepší řešení Hlaváku a okolí mi přijde počkat, až bude vybudovaný nový podzemní vlakový terminál Opera,[7] a hlavně až dojde na nějaké „konečné řešení“ magistrály (tunel či likvidace). Když zmizí magistrála, dostane prostor kolem Hlaváku, Národního muzea a Státní opery úplně jiný rozměr. Dokud bude před Fantovou budovou magistrála, tak dané místo nezachrání nic.

Jediná výhoda celého projektu? Natřeme to Brnu!

Pokud se projekt realizuje, tak to bude mít jediný přínos. Nandáme to Brňákům. Zatímco v Brně se už přes 20 let debatuje o přesunu nádraží, neustále si tam dělají referenda a vybírají nový návrh. Už mají tedy vybráno a v roce 2034 to má být prý hotové.[8] To my jsme v Práglu jiní borci. My nádraží draze opravíme, pak ho zbouráme, a nakonec postavíme nové, než Brňáci vůbec kopnou do země.

Jaké řešení Hlaváku preferujete Vy? Hlasujete úplně dole.

DALŠÍ ZDROJE

Anketa

Jaké řešení Hlaváku preferujete Vy?
Nechat stávající halu pouze trochu opravit, zavést tramvaj, zkulturnit a počkat na další vývoj v místě
87,3 %
Postavit vítězný návrh
3 %
Postavit návrh, který byl druhý v pořadí
0,3 %
Postavit návrh, který byl třetí v pořadí
3,3 %
Nejsu Pražák, je mi to jedno
6,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 331 čtenářů.

Návrhy k vidění zde:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz