Hlavní obsah
Aktuální dění

Hlavní nádraží v Praze odhalilo totální chaos státní správy

Foto: Topi Pigula

Slouží něco přes 10 let. Nejvyšší čas začít bourat.

Nejasné památkové zápisy a nesmyslné demolice odhalují systémové problémy a potřebu reformy ve veřejné správě. Památkáři zřejmě účelově mění zápisy v katalogu památek.

Článek

Existuje vtip od Vladimíra Jiránka na němž hloupý Honza s holí přes rameno a pytlíkem buchet stojí před dveřmi bytu plného polonahých ženštin. Maminka mu na jeho udivený pohled říká: „Já vím synáčku, že je tady bordel, ale domov máš jenom jeden.“ Přesně to se dá říct o české státní správě. Eufemisticky řečeno, onen „nepořádek“ nádherně vyhřezl v celé své nahotě poté, co se veřejnosti ukázaly návrhy na nové Hlavní nádraží v Praze.

Kavárna hledá nájemce

„Secesní Fantova budova vznikla v letech 1901 až 1909. Do roku 1977 sloužila jako hlavní odbavovací prostor celého hlavního nádraží. Svůj název nese po architektovi Josefu Fantovi, který byl autorem jejího návrhu,“ píše v tiskové zprávě Nela Eberl Friebová vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Správy železnic. Fantova kavárna je součástí budovy, která je památkově chráněná. Je nově zrekonstruovaná, krásná a Správa železnic do ní aktuálně hledá nájemce.

Foto: Topi Pigula

Fantova kavárna hledá nájemce

Zároveň ale Správa železnic upozorňuje na to, že nová odbavovací hala nebyla do 30. 11. 2023 vedena jako památka, což se dalo snadno ověřit v katalogu Národního památkového ústavu. Aktuálně je tomu jinak (kontrolováno 2. 12. 2023, zápis měl být proveden 20. 11. 2023). V katalogu NKÚ se nově dočteme, že nová odbavovací hala je chráněna od 3. 5. 1958. „Samotná hala až do 30. 11. 2023 nebyla jako kulturní památka ani evidovaná v katalogu NPÚ,“ udává server novyhlavak.com. Je na místě otázka, proč by mělo dojít k pozměňování záznamů v katalogu památek. Důvodem může být zbrždění až pozastavení stavby, respektive nově navržené rekonstrukce. Na webu „Nového hlaváku“ jsou grafické návrhy a vizualizace, a na první pohled je jasné, že plánovaná stavba zasahuje do současných prostor. Z toho vyplývá, že bude muset dojít k bourání a omezení komfortu pro cestující. Cestující, kteří zažili rekonstrukci před třinácti lety vědí, že nejde o nic příjemného.

Účelové změny

Může jít o pochybení, nicméně narychlo změněný zápis působí dojmem, že je změněn zcela účelově. A navíc pozdě. A ještě k tomu zcela nesmyslně. Pokud je nová odbavovací hala chráněna od roku 1958, museli být památkáři neuvěřitelní vizionáři, protože k její výstavbě došlo v létech 1973–1979.

Rekonstrukce nové odbavovací haly probíhala od prosince 2006 do prosince 2010 a stála přes miliardu. Aktuálně je prý načase jí kus zbourat. Není na tom nic divného, stejné je to jako v případě nově postavené dálnice. Taky se má zbourat.

Vtip jménem digitalizace

Přestože se mluví o digitalizaci státní správy, která ušetří pracovní místa, stát pořád nabírají další a další úředníky. O tom, že digitalizace funguje, lze mluvit v případě, že bude první úředník propuštěn pro nadbytečnost, protože jeho práci zastane počítač nebo umělá inteligence. Příklad (ne)chráněného Hlavního nádraží naopak jasně ukazuje, že pravá ruka nemá tušení, co dělá levá, a výsledek je vším, jen ne prospěchem pro občana, kterým se kdejaký úřad zaštiťuje.

Foto: Topi Pigula

Nové prostory Hlavního nádraží po rekonstrukci

Viktor Čistič ve státních službách

Ideální by bylo zjistit, kdo zápis v katalogu NPÚ změnil, musel by vysvětlit proč. V systému by měla zůstat jeho jasná digitální stopa. Jenže podle vzoru Viktora Čističe z populárního filmu Leon režiséra Luca Bessona nastoupí někdo, kdo zamete stopy a médiím vysvětlí, že k opomenutí došlo v hluboké minulosti, úředník chybu jen napravil a měl by být pochválen a nikoliv trestán.

Anketa

Považujete rekonstrukci pražského Hlavního nádraží za užitečnou nebo zbytečnou?
Užitečnou a potřebnou
7,1 %
Nepotřebnou. Jde o zbytečné utrácení peněz
92,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2821 čtenářů.

V tomto státě vládne úředník a byrokracie, v níž je – řečeno slovy Jiránkova vtipu – neuvěřitelný bordel. Uvažuje se o ubourání kusu nádraží, o kterém se vlastně neví, zdali je chráněno, a které se v místech pod nástupišti stále ještě rekonstruuje. Proč se musí za další miliardy znova nádraží přestavět a cestujícím komplikovat život? Prostě proto!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz