Hlavní obsah

Máme plán, jak postavit 50 000 bytů navíc za 4 roky

Foto: Jakub Michálek

Piráti představili konkrétní návrh zákona o urgentním řešení krize bydlení. Jeho hlavní součástí jsou takzvané akcelerační zóny, které mají zásadně zrychlit výstavbu nových čtvrtí, zkrátit praxi od přípravy po stavbu z průměrných 12 let na 3,5 roku.

Článek

Volební slib Pirátů zajistit 200 000 nových domovů pro lidi, ne pro spekulanty, myslíme vážně. Proto v našem plánu na prvních 100 dnů vládnutí navrhujeme zavést akcelerační zóny, aby bylo možné výstavbu bytů v Česku urychlit zhruba o 50 000 bytů během volebního období.

Před časem jsem psal tady na blogu článek o vizi rozvoje Prahy na technologické centrum se 200 000 novými byty a tohle je cesta, jak toho dosáhnout - pochopitelně vedle zastavění rozvojových ploch a proluk uvnitř města, což už běží a po schválení metropolitního plánu příští rok nabere na rychlosti.

Jistě, daleko lepší by bylo zjednodušit výstavbu obecně pro všechny. Čistě prakticky tohle je věc, kde bude při přípravě a v parlamentu velká diskuse, příprava zákona, jeho schvalování a účinnost bude trvat roky. Návrh Pirátů proto nejen zavádí nový zrychlený režim, ale rovnou dělá i systémové změny, o kterých jednoznačně víme, že jsou potřeba a můžeme je udělat hned:

  • zavést veřejný zájem na dostupnosti bydlení, který se poměřuje v řízeních podle stavebního zákona,
  • zjednodušit pořizování změn územního plánu, aby bylo v samosprávě,
  • zavést motivační prvky v podobě bonusu pro obce, které staví, a zvýhodnit dlouhodobé pronájmy bytů, naopak rušit daňovou výjimku z daně z příjmů pro investiční byty, na které vydělávají hlavně cizinci, dodanit ruské nerezidenty či motivovat k využití stavebních pozemků ležících ladem.

Řadu z těchto změn doporučují odborníci z PAQ Research. Piráti je již mají zpracované v paragrafech, aby bylo možné tento zákon schválit během několika měsíců a během pár let stavět, zatímco větší změny stavebního zákona budou trvat déle.

Akcelerační zóny bydlení jsou recept Pirátů, jak umožnit kvalitní rezidenční výstavbu tam, kde tomu dnes brání různé překážky a jak zkrátit plánování, výstavbu a povolení nových čtvrtí z 12 let na 3,5 roku. Na důkaz, že to myslíme vážně, zveřejňujeme v příloze nejen věcné zadání, ale také přímo vybrané paragrafy pracovního návrhu zákona o řešení urgentní situace v bydlení.

Akcelerační zóny nijak nepředjímají, kdo v nich bude stavět. Realisticky to bude mix soukromých investorů, města, a dalších subjektů. Akcelerační zóny mají výstavbu umožnit, usnadnit, a dát k ní obcím adekvátní ekonomické nástroje. Současně jsou propojeny s motivačním prostředím, že stavět bydlení se vyplatí a držet zastavitelné pozemky a nechávat je ležet ladem, když chybí byty, bude majitele stát peníze.

​Tři pilíře rychlejší výstavby

  1. Umožnit stavět blokové čtvrti s bydlením a vybaveností ve veřejném zájmu, přednostně na brownfieldech, na zahálejících plochách uvnitř měst, ale i zcela nové čtvrti v místech kde již stojí železnice, metro nebo tramvaj nebo tam stát bude.
  2. Zrychlit plánování a výstavbu těchto čtvrtí odstraněním byrokratických překážek a stanovením lhůt úřadům.
  3. Motivovat obce i majitele pozemků, aby se jim vyplatilo stavět co nejrychleji.

Čím návrh Pirátů mění současná pravidla?

  1. Bydlení jako veřejný zájem - při tvorbě územního plánu musí být zohledněn i veřejný zájem na dostupnosti bydlení, bude k tomu vydáváno nové závazné stanovisko. V akceleračních zónách bude mít zájem na bydlení vyšší zájem přímo ze zákona.
  2. Všechny vrstvy plánů půjde měnit najednou - akcelerační zóny by se rovnou propisovaly do zásad územního rozvoje a územního plánu bez nutnosti samostatné změny těchto dokumentů
  3. Úředníci budou spolupracovat průběžně - orgán, který chystá akcelerační zónu, si musí mít možnost vyžádat dopředu postoj dotčených orgánů státní správy k navrhovaným změnám, aby je rovnou připravil tak, aby se nedostaly do vzájemné kolize
  4. Pozemkové úpravy pomohou uspořádat území - chceme, aby stejně jako v případě orné půdy bylo možné dělat pozemkové úpravy u pozemků pro výstavbu, například právě když chystáte akcelerační zóny. Tím se snadněji a rychleji zajistí parcelace vhodná pro výstavbu
  5. Zajistit, aby normy umožňovaly stavět bloky domů jako jsou pražské Vinohrady nebo brněnské Veveří, což je dnes problematické - chceme, aby v akceleračních zónách došlo k takovému rozvolnění norem, aby umožnily stavbu blokové, ekologické výstavby s vnitrobloky.
  6. Spekulovat s parcelami se nevyplatí - zavedeme vyšší daň pro spekulanty s pozemky, tedy osoby, které drží byty nebo pozemky prázdné, jenom aby spekulovali na stále rostoucí ceny bytů a tím je dál zdražovali.
  7. Lhůty podle zákona o urychlení výstavby - nástroje ze zákona o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury použijeme i pro akcelerační zóny.
  8. Ve městě musí být možné stavět, ne aby zůstalo uvnitř města pole - zrušíme neprolomitelnost zastavění orné půdy ve městě. Půdu ve městech musí být možné vyjmout ze zemědělského půdního fondu.
  9. Rychlejší povolování staveb i soudní přezkum - stanovíme lhůty pro soudní přezkum v akcelerační oblasti a provedeme tolik slibovanou integraci na úrovni krajského úřadu i MMR aspoň pro rozhodování v akceleračních zónách. Se 4 poslanci jsme toto bohužel nedokázali prosadit proti tlakům starostům malých obcí, kteří trvali na udržení svých malinkých stavebních úřadů, kde integrace není možná.
  10. Motivace pro obce - Věc, která není specifická pro akcelerační zóny: Navrhujeme obecně příspěvek 3 tisíce Kč do rozpočtu obce za každý metr čtvereční nového zkolaudovaného bytu - je to pokryto z DPH, které odvedou stavební firmy, které staví byty (12 %). Negativní motivace - obce, kde se nestaví a nechtějí s tím nic dělat, budou platit svým občanům příspěvky na bydlení ze svého rozpočtu.

Kdy tedy bude možné stavět v akceleračních zónách? V roce 2027 bude všechno schválené a může se kopnout do země. V rozsahu výrazně větším, než umožňují dnešní plány. Pojďme si to tedy napočítat:

Harmonogram přípravy a schvalování

1 měsíc zadávací řízení na projektanta - možnost využít dynamický nákupní systém MMR jako centrálního zadavatele nebo rámcovou smlouvu

3 měsíce přípravná fáze - připravení podnětu pro zvažované oblasti zakončené rozhodnutím o pořízení plánu akcelerační zóny na zastupitelstvu obce či kraje

6 měsíců na zpracování územně plánovací dokumentace akceleračního plánu a SEA

1 měsíc na připomínkování DOSS a na veřejné připomínkování

2 měsíce na vypořádání připomínek DOSS a veřejnosti

1 měsíc na druhé veřejné projednání

2 měsíce na rozhodnutí o konfliktech veřejných zájmů a usnesení o vyhlášení zastupitelstvem

___

16 měsíců na přípravu, zadání a schválení plánu akcelerační zóny. Toto je výrazně rychlejší postup oproti dosavadním snahám Prahy připravit nové čtvrti pro výstavbu, kde po letech příprav není reálná výstavba v dohledu.

Harmonogram reformy do prvních stavebních povolení

4 měsíce dopracování a schvalování zákona

12 měsíců zpracování územně plánovací dokumentace až do schválení zastupitelstvem; posílení krajských stavebních úřadů

4 měsíce majetkoprávní vypořádání, případně reparcelace

1 měsíc na úpravy projektu (projekty budou většinou domy v blocích s jasně definovanou šířkou, výškovým rozmezím a hloubkou danými na počátku procesu, takže bude možné na nich pracovat již během přípravy ÚPD)

3 měsíce stavební povolení

____

po 24 měsících (necelé 2 roky) lze stavět.

k tomu:

14 měsíců roku na výstavbu a kolaudaci

4 měsíce rezerva

____

42 měsíců = 3,5 roku celkový čas od přípravy zákona do výstavby

tedy dostaneme změnu včetně výsledků do jednoho volebního období, což je důležité pro skládání účtů za volební období.

Cesta k dostupnému bydlení pod vedením Hřiba stavitele

Se 4 poslanci jsme toho nemohli prosadit tolik, ale silnější Piráti jsou záruka toho, že bydlení bude zásadní téma ve vládě. A nepůjde o jen o státní půjčky, které slibuje ANO a SPOLU, které by jen zvýšily poptávku a všem bydlení zdražily. Mladí nepotřebují další půjčky, ale dostupné moderní a ekologické bydlení.

Za Ivana Bartoše stát podpořil výstavbu 5000 bytů navíc, tedy výrazně více než vlády před tím. Ostatně právě Ivan Bartoš udělal nejvíc pro zrušení zbytečných požadavků například na oslunění, předsíňky či zrušení zákazu vyšších dřevostaveb, ale vzali jsme si z toho ponaučení a teď víme, že musíme jít daleko dál.

Foto: Pirati.cz, ŠJů, CC 3.0

Poklepání - páteřní tramvaj na Václaváku, Barrandovský most opraven o rok dříve

Nový lídr Pirátů Zdeněk Hřib dokázal, že stavět umí. Nejen vlastní dům, jak ho kritizují média, ale hlavně v Praze se svými spolupracovníky rozhýbal výstavbu nového metra D, stavbu a opravy mostů, například Dvorecký most, opravil největší dopravní most v republice Barrandovský most, staví novou páteřní tramvaj přes Václavák a urychlil výstavbu pražského okruhu, kterou město podpořilo výkupem izolačních zelených pásů a stavba jihovýchodní části silnice 511 u Běchovic tak začala v prosinci 2024.

Foto: DPP.cz

Metro D - betonáž a vizualizace stanice Olbrachtova, DPP.cz

Foto: Atelier 6, MHMP, ŘSD

Dvorecký most v Praze, Ateliér 6, vizualizace, Výstavba silnice 511, zdroj ŘSD

Tak jako Karel IV. postavil Nové Město nebo Tomáš Baťa legendární domky ve Zlíně, chceme navázat na naši velkou tradici a usnadnit a urychlit výstavbu obytných bloků a celých čtvrtí. Jednoduše, rychle, bez zbytečných průtahů. Zároveň zachováme urbanistické kvality a zajištění občanské vybavenosti od školek po služby.

Pokud vás zajímají detaily návrhu, včetně legislativní úpravy jednotlivých institutů, naleznete ho zde.

Autor je právník, bojovník proti korupci, legislativec, inovátor a předseda poslaneckého klubu Pirátů. Do sněmovny v roce 2025 kandiduje z posledního místa kandidátky v hlavním městě Praze.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz