Článek
Stavby – narušitelé klidného života ve městech
Tichá městská čtvrť se svěžím vzduchem láká k bydlení, a odtud se zhodnocují i tamní nemovitosti. Pokud ale uprostřed či v blízkosti klidné čtvrti začne růst další bytová zástavba, nebo třeba silnice či městská dráha, je rázem na dlouhá léta po klidu, i po onom zhodnocování. Vedle bláta, prachu a dopravních komplikací, jimž se na stavbách asi nelze úplně vyhnout, znepříjemňuje život okolních obyvatel všudypřítomný hluk i výfukové zplodiny.
Jako možné řešení se ukazuje nasazení elektrických stavebních strojů. Na rozdíl od zmíněných elektromobilů a elektrobusů je stále ve stadiu testování a pilotních projektů, spíše než rutinního provozu. Tyto projekty stojí zato sledovat, už kvůli jejich nesporným společensko-ekonomickým přínosům.
Ukažme si tu tři zajímavé příklady. Podrobnosti včetně fotografií nalezne čtenář v odkazech pod článkem.
Elektrický domíchávač v českých městech
Od února 2025 slouží společnosti CEMEX v Brně a v pražských Stodůlkách a Malešicích tři nové elektrické autodomíchávače od čínské společnosti SANY.
Tyto elektrické autodomíchávače jsou vybaveny bubnem o objemu 9 krychlových metrů. Podle provozovatele ujedou na jedno nabití až 200 kilometrů.
Jejich tichý a bezemisní provoz přináší významné výhody právě v městském prostředí. Kapacita těchto vozidel je přitom, alespoň tedy podle provozovatele, srovnatelná s běžnými domíchávači, aniž by vozidla překročila největší technicky přípustnou hmotnost.
Domíchávače se nabíjejí během noci po dobu 4 až 6 hodin.
Elektrické domíchávače nejsou u CEMEX tak úplně novinkou – na zahraničních pracovištích této nadnárodní firmy úspěšně slouží už od roku 2023. Průkopníkem byl domíchávač betonu Volvo s provozními parametry obdobnými tomu výše zmíněnému čínskému.
Také těžké nákladní elektromobily pro stavby
Na stejném vozidlovém základě jako domíchávač slouží u nizozemské firmy Van Wijk, zaměřené na dopravní stavby, těžké nákladní elektromobily Volvo. Oproti konkurenci tak tito stavebníci uspějí u zákazníků, kteří vyžadují společensky odpovědné dodavatele – a tedy i dodavatele provozující bezemisní vozidla.
Těžké nákladní elektromobily Volvo různých řad zvládnou podle výrobce uvézt až 44 tun a dojet na jedno nabití až 300 km. Pokud se jejich baterie dobijí během dne, třeba o polední pauze, dojezd se pochopitelně zvýší.
Elektrický nakladač na stavbě metra
Za posledním příkladem se podíváme do německého Hamburku, kde se buduje linka U5 tamního metra. Po plném zprovoznění v roce 2035 bude dlouhá 24 kilometry.
Při stavbě této linky je v pilotním provozu nasazen elektrický kolový nakladač, který přemístí na staveništi až tisíc krychlových metrů zeminy denně. Jde opět o čínský stroj, tentokrát od výrobce LiuGong, se lžící o objemu 3,5 krychlového metru. V přímém směru zvládne hmotnost nákladu přes 17 tun, při zdvihu vzhůru přes 15 tun.
Pohon lžíce je, jak je tomu u stavebních strojů běžné, hydraulický. Zjednodušeně řečeno, elektromotor zde pohání čerpadlo hydraulické kapaliny, která pak skrze rozmanité převody pohání sám stroj. Pohon kol pro jízdu nakladače je samozřejmě elektrický.
Podle výrobce může tento stroj pracovat na jedno nabití baterií téměř 12 hodin v lehkém provozu a zhruba 8 a půl hodiny v těžkém provozu. Baterie se nabijí zhruba za hodinu a tři čtvrtě.
Cílem hamburského pilotního projektu je ověřit, jak takováto technika funguje v reálných podmínkách velké stavby. Jeho provoz je s německou důkladností denně protokolován a po ukončení pilotního projektu bude vyhodnocen.
Čas ukáže
Na závěry ze současných pilotních projektů je zatím příliš brzy.
Dosavadní zkušenosti provozovatelů tak, jak jsou publikovány, vyznívají co do provozních vlastností těchto elektrických vozidel a strojů velmi příznivě. Nejen pro okolní obyvatele, ale především pro samotnou obsluhu a pracovníky stavby je pochopitelně nesmírnou úlevou snížení či úplné odstranění hluku, vibrací a místních emisí ze spalovacích motorů.
Čas kromě jiného ukáže, zda uváděné parametry v praxi platí i pro výrobky čínské produkce. Naše dosavadní zkušenosti z konzultační práce zde velí k jisté opatrnosti: Provozní parametry nezřídka bývají deklarovány s dávkou optimismu, a naopak dílenské zpracování nebývá silnou stránkou těchto výrobků.
Zatím největší otázkou zůstává ekonomika těchto elektrických vozidel a strojů. Zde bude těžko srovnávat elektrické prototypy se sériovými produkty na spalovací motor. Pokud by ale elektrický pohon pomohl k získání prestižní zakázky, je to jistě takříkajíc slovo do pranice.
Samozřejmě zadavatel takové stavby pak musí počítat s tím, že se zvýšené náklady na elektrické stroje adekvátně promítnou do cen. Na druhou stranu – pokud tyto tiché a bezemisní stroje poslouží jako podpůrný argument proti odpůrcům takové stavby… Ono v ekonomice spolu opravdu někdy věci souvisí netušeným způsobem. Důležité je vědět, že takovéto stroje tu jsou a trh je nabízí.
Zdroje informací
Volvotrucks.cz - Volvo Trucks dodalo společnosti CEMEX první elektrický domíchávač betonu těžké řady
Volvotrucks.cz - Van der Wijk - Elektrická nákladní vozidla jsou součástí řešení