Článek
Nelegální reklama je v Česku běžně rozšířený byznys. Provozovatel postaví billboardy na městských pozemcích bez povolení a prakticky bez nákladů. Od inzerentů, kteří si na ně reklamu umístí, pak získává pravidelný přísun peněz. Díky nečinnosti úřadů při vymáhání odstranění mohou takové billboardy stát klidně desítky let.
Rozšíření nelegálních billboardů se však liší podle města nebo i městské části. Některé jsou k ilegální reklamě shovívavější než jiné. Proto je lze často najít v reklamních shlucích právě tam, kde jsou úřady nejméně aktivní.
Brno jako ukázka billboardového ráje
Typickým příkladem místa, kde nelegální reklama bují, je brněnská městská část Slatina. Ve svém volném čase jsem se vydal na ulici Řípská, jednu z dopravních tepen města. Při krátké procházce jsem nafotil 21 billboardů. Na jejich status jsem se následně doptával na úřadě městské části Brno Slatina.
Z 21 billboardů bylo 12 postaveno nelegálně. U 6 případů úřad nebyl schopen určit, zda jde o legální stavbu. Jen 3 billboardy byly v pořádku a měly povolení.
Úřady bez zájmu o řešení
Ačkoliv jsem se úřadu dotazoval na to, jak bude postupovat při odstranění nelegálních billboardů, nedostal jsem žádnou jasnou odpověď. Měl jsem pocit, že úřad ani po mé urgenci nechce situaci řešit.

Illegální billboard inzerující řetězec Kaufland
Rozhodl jsem se proto zaměřit na samotné inzerenty, kteří si tyto plochy pronajímali. Vybral jsem čtyři billboardy na ulici Řípská, u kterých jsem měl potvrzeno, že jsou postavené v rozporu se zákonem. Zajímavé bylo i jejich umístění přímo přes chodník. Stabilitu si důmyslně zajišťovaly obestavěním sloupů pro trolejové vedení.

Ilegální billboardy inzerující DinoPark Vyškov a Zlínský kraj
Kdo inzeroval na nelegálních billboardech
Na billboardech inzerovaly dva obchodní řetězce Penny Market a Kaufland. Dále je využíval DinoPark ve Vyškově a Zlínský kraj. Poslední případ mě překvapil nejvíce, protože se jedná o samosprávný celek, takže zisk z této nelegální reklamy byl financován z veřejných peněz.
Všechny čtyři inzerenty jsem kontaktoval a informoval je o skutečnosti, že využívají pro svou propagaci nelegální reklamní plochy.
Kaufland Česká republika se nejprve dotázal na přesnou polohu billboardů, ale poté přestal komunikovat.
Reakce Zlínského kraje byla ještě zajímavější. Kraj podle svých slov kontaktoval provozovatele billboardu, který tvrdil, že má povolení. Toto tvrzení však vyvrátil Odbor výstavby a územního rozvoje městské části Brno Slatina. Následně kraj přestal odpovídat.
Nejsdílnější byl řetězec Penny. Po obdržení informací kontaktoval reklamní agenturu, která obratem jednala s provozovateli billboardu. Ti podle vyjádření Penny potvrdili, že billboardy odstraní. Domnívám se, že právě díky reakci oslovených inzerentů došlo k posunu v celé věci.
Billboardy skutečně zmizely
Po několika týdnech se situace vyřešila. Nelegální billboardy, o kterých jsem psal, byly skutečně odstraněny. Úsek ulice Řípská v Brně-Slatině je dnes bez nich a chodník, přes který byly některé z nich umístěny, je znovu volně průchozí. Je však nutné dodat, že v okolí i nadále stojí desítky dalších nelegálních billboardů, které úřady dosud neřeší. Celkový problém tak zůstává nevyřešený.