Článek
Píše se 9.leden roku 2007 a v San Francisku Steve Jobs představuje IPhone. Při představení dokonce řekl, že „znovu vynalezl telefon“. Na jednu stranu měl pravdu. Dokázal spojit do té doby tři důležité věci - dotykovou obrazovku, volání, internet - a to vše do zařízení, které se vám vejde do kapsy. Zkrátka řečeno, vše jsme konečně měli „na dosah ruky“. Mobil se pro nás stal nepostradatelným. Nepostradatelným k vědění nových informací - včetně politiky.
Víme toho moc
S chytrými mobily si můžeme zjistit informace do pár vteřin. Společnost se kvůli tomu stala až přeplněná informacemi. Je jednoduché se podívat na to, co se děje v Indii nebo Argentině - a to nás vede k přetížení informacemi. Množství dostupných informací přesahuje naši schopnost je efektivně zpracovat a pochopit. Dopady tohoto syndromu jsou: úzkost a stres, snížená produktivita, potíže se soustředěním nebo problémy s rozhodováním.
Dalším problémem je jaké informace se k nám přes sociální sítě dostávají. Algoritmy fungují na bázi sledovanosti. Milují konflikty, inspiraci, rozhořčení a hněv. Všechno je vždy vyhroceno do extrému, protože to získá nejvyšší pozornost. A pozornost je to, co je v politice nejdůležitější. Na TikToku a Instagramu si přehráváme krátká videa, kde politici mluví ve sloganech a ke kořenům problému se nedostanou. Nezbyde na to čas. Vysvětlí to na podcastu nebo mítinku strany, ale tam většina lidí nechodí a nezajímá je to. Jsou odkázáni na krátkých videí jako zdroj informací.
Německá AfD září
„V německých parlamentních volbách v roce 2025 zdvojnásobila krajně pravicová strana Alternativa pro Německo svůj výsledek a získala 20,8 % hlasů. Zejména u voličů mladší 24 let se její podpora zvýšila ze 7 % na 21 %. A to zejména díky sociálním sítím, zejména TikToku.“ Popisuje Adrien Beauduin pro Evropské centrum pro digitální akci.
Schopnosti přizpůsobit obsah a strategii algoritmům a schopnosti mobilizovat širší síť krajní pravice. To vše jsou důvody jak krajně-pravicové strany, ví, co zejména mladí voliči chtějí slyšet. Popisuje již zmíněný výzkumník Adrien Beauduin, kdo se v současné době zabývá studiem politiky v Polsku a České republice, se zvláštním zaměřením na nacionalistické politické strany a vidí tyto trendy všude. Migrace je pro ně číslo jedna, to mají společné.

Alice Weidel & Tino Chrupalla (představitelé AfD)

U Trumpa ještě více
Donald Trump zaznamenal velký nárůst napříč všemi etniky v porovnání s lety 2016 a 2020. Sociální sítě hrály velký faktor, ale jedna věc k tomu - vlivný osobnosti. Pravicově orientovaní vlivní novináři a influenceři měli tendenci publikovat příspěvky častěji než levicově orientovaní. Navíc byli ke Trumpovi méně kritičtí, zaznamenává Pew Resarch Center.
Trump se nebál chodit mezi mladý youtubery, co mu projevovali podporu, a i když ze samotné interakce jste se nic nedozvěděli, připadalo vám, že je všude. A toho demokraté v čele s Kamalou Harris propásli. Zapomněli, že pozornost je nejsilnější měna v politice. Čím více vás lidi uvidí, tím více o vás přemýšlí a to je hlavní záměr politiků.
Když jsem studoval v Kalifornii během prezidentských voleb minulý rok, zvláště u mladé generace, jste slyšeli mluvení o Trumpovi mnohem víc jak o Harris. Důvodem jsou sociální sítě a její provázanost. Republikánský prezident chodil na videa a podcasty, co mladí lidé sledují. Naproti tomu jste demokratickou bývalou viceprezidentku neviděli na známých YouTube show. A to byla zvána. Několikrát jsem po volbách slyšel, jak vlivný osobnosti byli zklamaní, že jim na jejich show Harris nepřišla. A to byli její podporovatelé. Ve své nové knize popisuje, že měla krátký čas na kampaň. To je pravda, ale i samotné neukázání se na podcastech ji neomlouvá. Ztratila tím, věřím, velkou část mladé společnost, která zkrátka toho moc o její kampani nevěděla. I samotný já si připadal, že jsem se dozvídal více informací o Trumpovi jen samotným sledováním na sociálních sítích. A právě ty jsou pro mnoho lidí jediný zdroj informací.

Mohla udělat více (Kamala Harris)
Pozornost je nejvíc
Výše vyjmenované příklady jsou jen výčet z mnoha. Další příklady podobného typu najdeme v Argentině, Rakousku a i u nás v Česku. Společnost se stala závislými na sociálních sítích politika se odehrává hlavně tam. Kdo má větší aktivitu, většinou zvítězí. I v případě, že neustále lže. Internet má tu schopnost jakou předtím doba neměla - smazání a zapomenutí. Díky velkému množství informací často na přešlapy politiků zapomeneme a jede se dál. Přijde nová informace, nová starost kterou se zabývat. A v tom přichází nebezpečí. Politici si začnou být jistí, že není nic co by je dostalo ze scény. Neustálé informace, tvrzení, že jsem nikdy neudělal chybu a jde se dál, je vidět po světě.
Chytré mobily nám dali tu schopnost vše vědět a ukázalo se, že je to ve většině případů negativní. V internetové éře se daří nejvíce populistickým stranám a jde hlavně o pozornost. Pravda bývá v pozadí.
Je důležité uvědomit si, jak nás sociální sítě formují. Jak na ně spoléháme. A proto je někdy nejlepší získávat informace z důvěryhodných zdrojů, kvalitní novinařiny a neuvažovat jen ve sloganech. Internet nám dal velkou moc, tak ji pojďme dobře využívat.
Stále je čas to změnit.






