Hlavní obsah
Aktuální dění

Cenová válka elektromobilů začíná: Evropa proti Číně i Americe

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Xpeng

Čínská automobilka Xpeng si pomalu ale jistě klestí cestu na evropské silnice.

Zatímco český okresní přebor váhá, jestli elektromobily vůbec mají cenu, velcí kluci v Lize mistrů rozhodují o tom, kdo se stane vítězem. Bitvy to budou tvrdé. Tabulku zatím vedou USA a Čína. Evropa občas skóruje, ale vyhlídky nemá dobré.

Článek

Podíl elektromobilů na prodejích v západní a severní Evropě atakuje někde až 30 procent. Může za to pochopitelně i pokles prodeje fosilních vozů a někdy i štědré dotace, případně vysoké zdanění fosilů na trzích, jako je Dánsko či Norsko. Trend je ale jasný. Ať si kdo chce co chce říká, budoucnost automobilového průmyslu je rozhodnutá. Auta v Evropě, USA a Číně budou jezdit na baterky. A o tom, kdo se stane vítězem tohoto velkého klání, rozhodne, jako vždy, hlavně cena.

S koncem roku přicházejí klíčová čísla. Ta je potřeba si zběžně projít, abychom věděli, jak si jednotlivé týmy na hřišti stojí. Koncern Volkswagen za rok 2022 prodal 572 100 elektromobilů, z toho 53 700 bylo značky Škoda. Pro Česko i Německo na první pohled slušný výsledek. Než si ovšem porovnáme výsledky s ostatními týmy. Čínská BYD, jen jedna a spíš menší z mnoha tamních automobilek, v roce 2022 prodala 911 141 elektromobilů. Americká Tesla prodala minulý rok 1,31 milionu elektromobilů, je jasným celosvětovým lídrem. Nesmíme zapomenout ani na jihokorejský koncern Hyundai, kde lze předběžně očekávát výsledky kolem 300 000 elektromobilů, podobně jako u americko-evropské skupiny Stellantis.

Foto: Hyundai

Hyundai prodal loni zhruba 300 tisíc automobilů.

Volkswagen vstoupil do světa elektromobility později než Tesla i BYD, zato s o to větší silou. Jak jsou na tom ale jednotlivá mužstva? Elektromobily Tesla mají obrovskou výhodu v do nebes vyhypované značce, postavě Elona Muska i řadě objektivně lepších parametrů. Ten nejdůležitější: cena. Elektromobily Tesla jsou proti koncernové konkurenci výhodnější - nabízejí víc za stejné nebo lepší peníze. Podobně jsou na tom Hyundai a Kia. Šéf Volkswagenu Oliver Blume k tomu aktuálně německým novinám řekl, že snižovat cenu na úroveň Tesly neplánují. A v narážce na známé problémy elektromobilů Tesla s kvalitou výroby a spolehlivostí dodal, že se chtějí soustředit právě na spolehlivost. To je relevantní bod, který i podle dosavadních prodejních výsledků dokáže přitáhnout spoustu zákazníků. Problém je, že zatímco Volkswagen prostor z důvodu nízkých marží ke snižování ceny už ani nemá, Tesla ano a velký. A potvrdila, že do budoucna se chce soustředit právě na další snižování ceny svých aut i za cenu snížení marží.

Foto: Škoda auto

Koncern Volkswagen za rok 2022 prodal 572 100 elektromobilů, z toho 53 700 bylo značky Škoda.

Druhým klíčovým problémem pro evropský automobilový průmysl, možná větším než Tesla, jsou čínské automobilky. Značky jako Nio, MG, Xpeng či BYD si pomalu, ale jistě klestí cestu na evropské silnice. Stejně jako v 80. letech japonská a v 90. letech jihokorejská, mají dnes čínská auta špatnou pověst. Nebude tomu tak ale napořád. Už v této dekádě hrozí, že se čínské elektromobily stanou plnohodnotnými soupeři evropských a amerických automobilek. Primárně díky stejné zbrani, jakou má Tesla - zajímavé ceně.

Čínský automobilový průmysl si brzy uvědomil, že ve výrobě fosilních aut nemá naději stávající euro-americké hegemony dohnat. Místo toho se dlouhodobě soustředil na elektromobilitu. Vytvořil si k tomu na domácí půdě celý dodavatelský řetězec počínaje doly na těžbu potřebných surovin přes výrobu všech jednotlivých komponent, především baterií a jejich součástí, až po finální sestavení. To je něco, co Evropě dosud chybí a až teď se to snaží dohánět masivní výstavbou továren na baterie, tzv. gigafactories. Ve hře je v tomto ohledu dokonce i Česko, kde se spekuluje až o třech možných projektech.

Čína ale nespí, a aby dostala výrobu elektromobilů blíž k evropským zákazníkům, buduje v Evropě nejen baterkárny, ale uvažuje už i o továrnách na výrobu samotných aut. Nejblíže tomu má BYD, které potvrdilo zájem vybudovat v Evropě jednu až dvě továrny. Momentálně vede s automobilkou Ford jednání o nákupu její německé továrny v Saarlouis. Už na začátku minulého roku také BYD oznámilo, že úplně končí s čistě fosilními modely a bude se soustředit už jen na elektrifikovaná auta. Podobné plány slýcháme i od evropských automobilek - ale zatím jsou to pořád jen plány. Mezitím se čínské automobilky jako BYD zbavují přebytečné zátěže, která jim umožní v blízké budoucnosti ještě lépe konkurovat jak Tesle, tak evropským automobilkám.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám