Hlavní obsah
Názory a úvahy

Spalovací motor: dobrý sluha, ale zlý pán

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

Evropský parlament schválil konec spalovacích motorů do roku 2035. Dostal jsem v té souvislosti nedávno zajímavou otázku: co je na nich vlastně špatného? Pojďme se na celý problém podívat z většího odstupu.

Článek

O konci spalovacích motorů se mluví už několik let. Mnohé tato vyhlídka děsí, protože to teď - často i díky bohapusté mediální panice - vypadá, že půjde o velkou a bolestivou změnu. Změny totiž nemá nikdo rád. A ze všeho nejméně velké, dobře fungující nadnárodní korporace. Jako třeba automobilky. Byznys kvete, tak proč cokoliv měnit? Bývaly mohly dál vesele vyrábět staré dobré čtyř-, šesti- a osmiválce, přidávat držáky na pití, po koních zvyšovat výkon a po desetinách zlepšovat spotřebu. Jenže pak se objeví nějaká zatracená Tesla a začne jim do toho házet vidle. Co si to vůbec ti zpovykaní Američané dovolují, dělat auta na elektřinu! A kdo si to vlastně koupí?

Nějak podobně se nejspíš cítili šéfové firem jako Nokia nebo Kodak, když Apple ukázal svůj první iPhone a když se objevily první digitální foťáky. Taky nebyly dokonalé. A velcí šéfové si byli jistí svou pozicí a přehlíživě nad novou technologií odfrkávali. Víme, jak to s nimi dopadlo. Dnes už prakticky neexistují. Pojďme si teď položit hypotetickou otázku. Co kdyby Evropská unie naopak na evropské automobilky vůbec netlačila, aby začaly vyrábět dobré, relativně levné elektromobily? Jsou to jen dohady, ale nejspíš by dopadly úplně stejně jako Kodak a Nokia. Jejich pozice by přebraly americké a čínské automobilky, které mají v elektromobilitě obrovský náskok.

Automobilový průmysl je však jedním z pilířů evropské ekonomiky. Značky jako Volkswagen, Škoda, Peugeot, Renault, Volvo jsou známé po celém světě a v Evropě zaměstnávají miliony lidí. Jejich krach by znamenal skutečné sociální nepokoje a vlády by musely automobilky draze sanovat tak, jak se to v letech 2008-2010 stalo americkým automobilkám. Nebo nedávno Renaultu. Nebýt tlaku EU, ať už skrze emisní euro normy, nebo celkový zákaz prodeje spalovacích motorů, evropské automobilky by dál vesele chrlily své osvědčené prodejní „hity“.

Jenže mezitím už se elektromobily začaly vyrábět v USA a dovážet do Evropy. Nedávno se dokonce americké elektromobily Tesla začaly vyrábět i v Evropě! A evropští zákazníci vidí, že jsou to pěkná, rychlá, zajímavá auta nabízející úplně nový řidičský zážitek. Navíc se dají updatovat tak jako jejich nový smartphone. A tak si je koupí. Číňané vidí, že Evropané si taková auta kupují, a začali je pochopitelně vyrábět taky. Chtěli by je samozřejmě také dovážet do Evropy a už to zkouší, ale jde jim to zatím o poznání hůř než Američanům. Nebude ale dlouho trvat, než na to kápnou. Mají totiž v rukou opravdu silnou zbraň - cenu. Čínští výrobci po roce 2000 seznali, že se spalovacími auty v Evropě neuspějí a rychle se stáhli. Místo toho vybudovali obrovský elektromobilní průmysl, a to od dolů přes katodárny a baterkárny až po továrny na samotná auta. Díky tomu značky jako MG už dnes na evropském trhu nabízejí velmi slušná plně elektrická auta za výrazně příznivější cenu než evropští výrobci.

Je velké štěstí, že zejména Volkswagen, ale i další evropské značky si elektromobilů - ač pozdě a možná z donucení - všímat začaly. Jen v Evropě se minulý rok prodalo 1,575 milionu elektromobilů. Měly tak 12% podíl na celkových prodejích, který se postupně rok od roku zvyšuje. A významný podíl na tomto koláči si udržují právě evropští výrobci. Konkurence ale nespí a Čína i USA se budou chtít v Evropě prosadit na jejich úkor. Definitivní schválení konce spalovacích motorů znamená, že nejen evropské automobilky teď mohou snáz plánovat. Vědí, že téměř půl miliardě zákazníků už po roce 2035 nebudou moct nabízet auta se spalovacími motory. Zároveň je to pro Evropu dobrá zpráva i z jiného důvodu. Opět tím klesne její závislost na dovozu fosilních paliv. Která, jak jsme si ověřili v posledních měsících, může způsobit pěkný bolehlav.

Abych se vrátil k úvodní otázce. Na spalovacích motorech v zásadě není nic špatného. Přes všechny nevýhody proti elektromotorům - hluk, emise, vibrace, složitost, efektivita - jsou to nesmírně užitečné stroje, které pomáhají posouvat lidstvo o mílové kroky dál. Ale podobně jako u každé jiné technologie pomalu přichází jejich čas. Objevila se technologie nová. Jako každá nová technologie má i tahle na začátku nějaké ty mouchy. Ty se v průběhu let vychytají. Jen za posledních 13 let urazily elektromobily obrovský kus cesty. Za dalších 13 let už budeme na spalovací auta vzpomínat podobně, jako dnes vzpomínáme na audiokazety nebo tlačítkové telefony. Bylo to krásné, ale doba pokročila. Města plná výfukových zplodin budou ty tam a sníží se i naše závislost na dovozu ropy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz