Článek
Můžu uznat, že někdo už se na důchodovou reformu podívat měl. Pan Jurečka to udělal. Jen způsobem a myšlením, se kterým mám vážně jeden zásadní problém. Ten tkví v tom, že přemýšlel pouze o tom, jak z pracujících lidí vylákat na penze ještě více peněz, místo toho, aby se podíval, kde peníze ze státního rozpočtu utíkají. To ale až v závěru článku. Přišel na to, že obyčejné pracující lidi oškube ještě více a to tím, že jim dobu, kdy odvádí do státního rozpočtu nemalé peníze z výplat, trochu prodlouží. A aby toho nebylo málo, přehodnotil pojem náročná profese, kdy už nevadí chlad, teplo, vibrace atd.
K následujícímu článku jen doplním, že jde o můj osobní pohled na toto citlivé téma, o který bych se rád podělil.
Já když vidím dnešní pětašedesátníky, jak si užívají důchodu a někteří jsou po celoživotní práci zaslouženě v penzi, protože toho mají za x let plné zuby, tak si nějak neumím představit sebe, jak pracuji ještě o dva roky déle a jsem plný života, a hlavně zdravý.
Prolomení věkové hranice na 67 let je pro pracující občany, kteří žijí v průmyslovém státě, takřka devastující. Jestli se od ročníku 1966 za každý započatý pozdější rok vašeho narození přičte jeden měsíc a o ten půjdete déle do důchodu, tak to vážně nic neřeší. Jestliže někdo 45 let pracuje v těžké profesi, tak pak asi nebude řešit, zda má jít o dva nebo čtyři měsíce dříve do důchodu. Pokud bude nemocný, nebo zdravotně indisponovaný v tomto věku, hodí se marod a těch pár měsíců bude na neschopence. To není reforma!
Jak jsem již zmínil, vláda také osekala pojem náročné profese pro předčasný odchod do penze. Jedná se o to, že na něj budou mít nárok pouze ti ze čtvrté kategorie rizik. Ta původně zamýšlená třetí kategorie byla vyňata. Do té třetí spadají profese, kdy se zaměstnanci vystavují velkému teplu, chladu, vibracím nebo celkové fyzické zátěži. Prý to má vyřešit pozdější zákon, který je ale ve hvězdách. Jinak řečeno, my už ho vymýšlet nebudeme. Zaměstnavatelé by zaměstnancům v této kategorii přispívali čtyřmi procenty hrubé mzdy na soukromé penzijní pojištění. Pak by se jim z našetřených peněz mohl platit tzv. předdůchod. Jinými slovy, kašleme na vás, ať se stará váš zaměstnavatel. Jinak rozdíl mezi třetí a čtvrtou kategorií je okolo 100 tisíc lidí. To už se přece ušetří dost peněz. Ono ufinancovat 15 tisíc lidí, nebo 120 tisíc lidí z náročných profesí na jejich důchody není žádná legrace a Marian Jurečka tím ušetřil další miliardy. Za to ho pan Fiala určitě už pochválil.
Já bych naopak doplnil, že tyto dvě nejvýznamnější změny mi připadají jak z pera žáka základní školy. Muselo dát opravdu hodně práce přijít na to, kde peníze na důchody vzít? No přece oškubeme pracující obyvatele, kteří odvádí státu celý život nemalý obnos a trochu jim to prodloužíme. Jestli jste zdraví nebo ne, to nás nezajímá. Ideální občan pro tuto vládu je ten, který odpracuje celý život, jde si zažádat o důchod a než mu přijde první, zaklepe bačkorama.
To je pseudoreforma ve které je občan na posledním místě. To je reforma Mariana Jurečky, která se stávající koalici moc líbí. Pro mě je asociální.
Další věcí, která mě zarazila je Zápočet za pobyt na Hradě.
Stručně řečeno, zvolte mě prezidentem a mé manželce se bude započítávat do důchodu čas strávený na Hradě po mém boku. Chápu, že nynější i budoucí manžel či manželka hlavy státu s sebou nese nějaké povinnosti, ale doživotní výsluha pro hlavu státu by nestačila? Ještě když obyčejný občan bude mít nárok na minimální penzi ve výši 20 procent průměrné mzdy?
Nové penze porostou pomalejším tempem
Od roku 2026 - 2035 bude růst nově přiznaných důchodů zpomalovat. Cca o 180 až 200 korun za rok. Valorizovat se ale dál bude.
Příjmy pracujícím seniorům vzrostou
Tady to vláda navlékla na občany chytře! Makejte ještě déle a my vám snížíme sazbu sociálního pojištění o 6,5 procenta, takže si vyděláte víc. Stejně si ale něco z vašeho výdělku vezmeme. Takže ideální by bylo vás odnést ve futrálu rovnou z pracoviště. Stát to ocení.
Abych jen nerýpal, i když to jde vážně těžko, tak myšlenka, že budou mít oba partneři stejný důchod, mi nepřipadá úplně špatná. Jde o to, že pokud se partneři dohodnou, že se jejich vyměřovací základy rozdělí napůl, pak se na ně bude pohlížet tak, že měli stejný příjem. Tady to vidím jako výhodné pro ženy, které většinou mívají nižší vyměřovací základ pro výpočet na důchod, ale takhle by jim to partner dorovnal. Navíc, v případě úmrtí manžela, by měla vdova vyšší důchod než ze svého samostatného vyměřovacího základu. Vzhledem k tomu, že se ženy dožívají vyššího věku než muži, mi to dává smysl.
Další pozitivum shledávám v rodinném vyměřovacím základu. Pokud někdo pečuje o nemocného člena rodiny a musel se tím vzdát částečně své práce, bude se na něj, po dobu péče, pohlížet tak, jako kdyby pobíral průměrnou mzdu. OK, do téhle tíživé rodinné situace se může dostat každý a tento návrh může lidem v této těžké životní etapě pomoci.
A teď bych rád zmínil ten zásadní problém v tom, jak Marian Jurečka a jeho komise, která vymýšlela důchodovou reformu, uvažovala v mých očích.
Za mě stát neumí hospodařit s vybranými prostředky od pracujících občanů a pouze přemýšlí, jak vybrat na další výdaje znovu od lidí. Jinými slovy stát dlouhodobě kašle na to, kde mu peníze utíkají a místo toho se zaměřuje na to, co by nám ještě vzal. A abych byl objektivní, takto přemýšlely i vlády minulé. To je za mě obrovská chyba!
Co se takhle zaměřit na vyplácení sociálních dávek?
Nejvýznamnější výdajovou položku ve státním rozpočtu zaujímá ministerstvo práce a sociálních věcí. Jeho výdaje mají příští rok vzrůst o 42 miliard na 968,2 miliardy korun. Z toho na penze navíc 10 miliard (700 miliard). Dávky v sociální nouzi vzrostou dvakrát více než letos, a to na celkových 16 miliard. Podpory v nezaměstnanosti poputuje 12 miliard, na rekvalifikaci 4,5 miliardy atd.
Já mám osobní problém s příspěvkem na bydlení. Pozorně jsem si přečetl podmínky pro získání tohoto příspěvku a jak jsem ho četl stále dokola, vycházela mi vlastně jen jedna podmínka. Stačí, když se odhlásím z trvalého pobytu, kde bydlí manželka a ona si hned může zažádat o tento příspěvek. Pokusím se to vysvětlit.
Obecně má nárok na tento příspěvek každý, kdo je vlastník nemovitosti, nájemce či podnájemce a jeho náklady na bydlení převyšují 30 % čistého příjmu rodiny. Čili musíte doložit své příjmy za uplynulé čtvrtletí. Dále, že jste ideálně jediní, kteří nějaké v domácnosti za uplynulé čtvrtletí měli. Pak doložíte kolik platíte za plyn, elektřinu, dodávku tepla, vody, kolik platíte za úklid společných prostor, odvozu odpadních jímek, komunálu, prostě všeho. No a když se přijde na to, že je to více jak zmiňovaných 30 % vašeho výdělku, stát vám ochotně doplatí, co nezvládáte. Říkám to ve stručnosti, ale tady vidím takových šedých peněz, které utíkají, že by bylo hned trochu více peněz na důchody. Neříkám, že neexistují lidé, kteří tuto dávku skutečně potřebují, určitě jsou a pomáhá jim. Jenže pak jsou tu ti, kteří ji zneužívají! Pokud s někým žiju, on se naoko odhlásí z trvalého pobytu, nezajímalo by mě, jestli je pak jeden hlášený v Praze a druhý v Aši. Pokud jste manželé, máte společný příjem! Těm, co tuto dávku zneužívají vlastně nic nevyčítám, to je vina státu, že to umožní.
V současné době vláda schválila tzv. superdávku, která obsahuje peníze na základní živobytí, doplatek na bydlení, příspěvek na živobytí, výchovu a péči o děti a pracovní bonus za práci a snahu si ji aktivně hledat. Cílem je, aby si lidé aktivně hledali práci a nespokojili na podporu od státu. O tuto dávku budou moci zažádat občané online na portálu Jenda. Úřad práce by se žadateli mohl podívat i na účet. Pokud má například čtyřčlenná domácnost na účtu více jak 350 tisíc korun, nárok mít nebude. Těch podmínek je pochopitelně více, aby vám vznikl nárok, ale to podstatné se nezměnilo. Takže co uděláte? Odhlásíte manžela či manželku z trvalého pobytu, založíte jemu či jí účet, prachy převedete a je to. Náklady na bydlení nad 30 % výdělku zůstávají, takže se vlastně tak moc nemění. Dotyčný, co je bez práce, si zajde někam pro razítko, že ji jako aktivně hledal, a jsme tam, kde jsme byli. Nic proti, nápad je to vlastně dobrý, ale provedení, dle mého názoru, zase pokulhává.
Tímto v žádném případě nikoho k ničemu nenavádím, jen upozorňuji, že mi to moc motivační nepřijde a díra v šedé zóně sociálních dávek zůstává stejná. Vsadím se, že tito zneužívači sociálního systému už to mají stejně dávno nastudováno, co mají dělat, aby pobírali nadále v roce 2025.
Na závěr bych přál budoucí vládě, aby přemýšlela jinak než ta současná a je mi v tuto chvíli jedno, kdo v ní bude. Aby myslela, než něco slíbí (nezvýšíme daně), aby skutečně vytvářela vyrovnané rozpočty a aby se nespoléhala jen na výběr daní od pracujících lidí, kterými bude vytvářet další nesmyslnou reformu, která nic nevyřeší.
Pana Jurečku oceňuji za snahu, že si odvážil do tohoto, desítky let ožehavého problému, říznout, jen mě zaráží, že jeho smýšlení při vytváření důchodové reformy nekoresponduje s názvem strany, jejíž je členem. Tak snad příště.