Článek
Zimní dovolenková sezona, v které Češi cestují za lyžováním zejména do Německa, Rakouska, Itálie, Francie či Švýcarska, ale také třeba na Slovensko a do Slovinska, pomalu končí. Za dveřmi je jarní a letní cestování, kterého se účastní ještě více českých turistů a řidičů. Také dopravní kontroly v celé Evropě jsou v jarní a letní sezoně výrazně větší. Na co si dát pozor?
Nejvíce pokut bývá pochopitelně za nedodržení rychlosti. Pokud vás zastaví policejní hlídka z tohoto důvodu, většinou se vyplatí být pokorný. V rámci možností se samozřejmě, pokud se s policisty domluvíte nějakým společným jazykem, pokusit dosáhnout jednáním co nejnižší částky, ale obecně lze doporučit souhlas se zaplacením na na místě v hotovosti.
Výmluvy, že nemám hotovost, už většinou neuspějí. Často lze platit také kartou. U dálniční policie je to dnes v řadě zemí naprostá samozřejmost. Praxí někdy bývá, že v případě zaplacení na místě se původně stanovená výše pokuty sníží. Někdy i o polovinu, tedy kupříkladu z 60 eur na 30 eur. Stává se to dle zkušeností některých českých řidičů například ve Slovinsku. Snížení pokuty na místě je možné i v Rakousku či Německu. Samozřejmě záleží, na koho narazíte.
Můžete odmítnout zaplatit na místě. Tvrdit, že nemáte hotovost ani platební kartu. Působí to nevěrohodně, když jedete na dovolenou. Policisty tím logicky naštvete. Většinou si akorát vykoledujete jejich horší přístup a postih. Cesta se vám také může časově velmi protáhnout, než se celá záležitost vyřeší.
Postihy za dopravní přestupky se v okolních zemích zvedly. Ostatně u nás také. Kupříkladu, kdo pojede letos do Chorvatska, musí počítat s tím, že místní policisté obecně přitvrdili jak v cenách, tak v celkovém přístupu v projednávání přestupků. Kromě měření rychlosti si je třeba dát pozor také na parkování. Doby, kdy bylo možné auto zaparkovat „kdekoliv“, jsou dávno pryč. Parkování je možné často už jen na přesně daných a placených místech. Přibývá omezení a zákazů. Často jsou už také poblíž pláží, i těch neoficiálních. Když máte smůlu, jste přistiženi při takovém zakázaném parkování, najdete za oknem pokutu se složenkou a výzvou k zaplacení.
Nechcete-li mít v budoucnu problémy, vyplatí se záležitost neodkládat a co nejdříve na chorvatské poště pokutu zaplatit. Pokud se dostavíte k zaplacení do tří dnů od spáchání přestupku, poštovní úředník obvykle sám přeškrtne na složence původní částku a sníží ji na polovinu. Opět tedy zaplatíte kupříkladu místo 60 eur jen 30 eur. Poštovní úředník napíše na složenku místo vašich údajů pouze registrační číslo auta. Je dobré si doklad o zaplacení pro jistotu vzít s sebou i při dalších návštěvách země v nejbližších letech.
Samostatnou kapitolou jsou pokuty, které vám přijdou ze zahraničí domů. Přicházejí tomu, na koho je vozidlo registrováno. Tedy vždy majiteli vozidla. Dříve taková výzva k zaplacení v případě pokuty ze zahraničí přišla jen výjimečně. Řízení o postihu řidičů bývalo poměrně složité. Zahraniční policisté museli žádat naše státní instituce o zjištění místa pobytu přestupce. To se jim obvykle nechtělo absolvovat. Proto takových pokut nebylo tolik.
Takové doby jsou už pryč. V platnosti je už směrnice Evropského parlamentu, která výrazně usnadnila postihování dopravních přestupků v Evropské unii. Týká se přeshraničního poskytování informací. Podle registrační značky vozidla (dříve se říkalo SPZ) místní úřady snadno najdou adresu jeho majitele v zahraničí. Tím se celý postup výrazně zkrátil a vymáhání zahraničních pokut se stalo mnohem rychlejší a efektivnější.
Podle informací z médií nová pravidla ukládají vnitrostátním orgánům povinnost odpovědět na žádosti jiné země EU neprodleně, nejpozději do dvou měsíců od shromáždění potřebných informací. Kromě toho může na žádost členského státu, v němž k přestupku došlo, převzít výběr pokut za dopravní přestupky unijní země, v níž má pachatel bydliště. Musí ale platit, že jde o částku vyšší než 70 eur, která nebyla zaplacena po vyčerpání všech zákonných možností.
Velmi aktivní a úspěšné ve vymáhání přestupků je Rakousko. O tom ostatně ví už nejeden český řidič, kterému přišel domů dopis s pokutou od rakouských úřadů za dopravní přestupek jeho vozidla na rakouském území. Česko v tom - jak je „dobrým“ zvykem - pokulhává. Dlouho bylo k k dopravním přestupkům zahraničních řidičů velmi benevolentní a ti na to také výrazně hřešili. Ale v tomto směru se stav také mění.
Pokutu, která nebyla v zahraničí z jakýchkoliv důvodů zaplacena na místě dopravního přestupku oprávněné úřední osobě (pokuta za stěračem, výzva / složenka k zaplacení bankovním převodem), doporučuje Ministerstvo zahraničí ČR zaplatit ještě v zemi přestupku. Je to nejlevnější a v souladu se zkušeností mnoha českých turistů.
Dříve se vymáhaly přeshraničně pokuty jen za překročení rychlosti a za jízdu pod vlivem alkoholu. Norma, kterou schválili v minulém roce europoslanci, počet dopravních přestupků zvýšila, mimo jiné třeba o nedodržení bezpečné vzdálenosti, nebezpečné předjíždění, nebezpečné parkování, tedy parkování na přechodu pro chodce či bránění v jízdě tramvají, přejetí plné čáry a ujetí z místa nehody.
Ve většině případů se doporučuje zaplatit pokutu došlou ze zahraničí. Výjimkou mohou být případy, kdy byl přestupek zaevidován, ale pachatel přestupku není vlastníkem vozidla - vozidlo bylo řidiči zapůjčeno. V takové situaci je vlastník vozidla povinen sdělit zahraničnímu orgánu údaje o řidiči, který vozidlo v danou dobu řídil. Pokuta pak bude vymáhána po něm. To je i případ, kdy je majitelem leasingová firma. Takovou záležitost mají leasingové společnosti ošetřenou ve smlouvě s tím, kdo vozidlo provozuje. Ten pak pokutu platí.
Výzva k uhrazení pokuty za dopravní přestupek vašeho vozidla, která vám přijde ze zahraničí, by měla být napsaná v češtině (ale není to podmínkou, bývá také v angličtině) a obsahovat popis dopravního přestupku, místo, datum a čas, kdy k přestupku došlo (případně fotografii), výši pokuty a platební údaje.
Je potřeba si také zkontrolovat údaje, ověřit si raději na internetu, jestli se nemůže jednat o podvrh a podvodný dopis s falešným účtem, který z vás chce vymámit peníze.
S dopisem, který vás informuje o pokutě, přijdou v drtivé většině případů ze zahraničí už rovnou také mezinárodní kódy banky (IBAN - číslo účtu v mezinárodním formátu). Stačí pak zadat mezinárodní příkaz k úhradě, vyplnit potřebné kolonky a peníze poslat. Do zprávy pro příjemce je vhodné pro jistotu přidal číslo události, které bývá v dopise uvedeno, svoje jméno a příjmení a registrační číslo vozidla. To by mělo k identifikaci platby jednoznačně postačovat.
Jak uvádějí stránky ministerstva, pokud občan obdrží výzvu k zaplacení poštou do ČR a na dokumentu chybí údaje pro platbu (nejčastěji mezinárodní bankovní spojení), je třeba se spojit přímo se zahraniční úřadem uvedeným na výzvě a požádat o doplnění údajů. Nečinnost pachatele přestupku ohledně platby udělené pokuty s sebou nese riziko zahájení správního nebo soudního řízení v nepřítomnosti, navýšení pokuty o náklady tohoto řízení, v krajním případě hrozbu výkonu rozhodnutí až trestem odnětí svobody.
Prostor pro konzulární pomoc zastupitelského úřadu není dle informací na stránkách ministerstva velký. Pokud je ihned po zastavení kvůli přestupku umožněno telefonické spojení s konzulem, je možné překonat jazykovou bariéru a předejít nedorozumění. Pokutě, která nebyla zaplacena, je třeba se bránit tak, jak je uvedeno v poučení rozhodnutí o vyměřené pokutě, a to buď osobně nebo prostřednictvím advokáta, kterého konzulární pracovník zastupitelského úřadu nemůže nahrazovat. Asi netřeba zdůrazňovat, že se taková záležitost vždy prodraží.
V případě zaplacení na účet je dobré si vytisknout doklad a mít ho s sebou při dalších návštěvách země, kde k přestupku došlo. Předejdete tak problémům, kdy vás zastaví policie a zjistí, že registrační číslo vašeho vozidla omylem stále figuruje v databázi nevyřízených pokut. Taková možnost se nikdy nedá zcela vyloučit.
Opět nebývá dobré s platbou otálet. Většinou to pak stojí více. Některé země mají dokonce výši platby odstupňovanou. V dopise je rovnou uvedeno, že když zaplatíte do určité doby je částka taková, do dalšího termínu už vyšší a do třetice nejvyšší. Ignorováním výzvy člověk riskuje soudní řízení, navýšení pokuty o další náklady a zápis do policejní databáze „hříšníků“.
Nezaplacení se může šeredně vymstít při příští návštěvě země. Policie může při náhodné kontrole zasáhnout, vyžádat si kauci nebo dokonce odejmout registrační značku. To je prý velmi efektivní nástroj, jak v daném případě vymáhat pokutu. Používá se už i v Česku vůči zahraničním řidičům, zejména kamionů a autobusů.
Z případného soudního řízení může vyplynout zákaz řízení v dané zemi, veřejně prospěšné práce nebo dokonce domácí vězení. V extrémních případech hrozí trest odnětí svobody. Zahraniční orgány mohou rovněž požádat českou stranu o uznání a vymáhání přestupku.
Ohledně promlčení pokuty nelze sdělit jednotný údaj. Každá země má jiná pravidla. Nelze se řídit českými právními předpisy, ani mezinárodními pravidly. Ignorování pokuty už dnes každopádně v drtivé většině případů neznamená, že se člověk pokutě vyhne. Většinou je případ postoupen a řešen soudní cestou. Vrátí se vám tedy jako „bumerang“, ale výrazně dražší. Nezaplacení pokuty se už dnes nevyplácí. Není dobrou únikovou cestou.
Dopravní přestupky spáchané v zahraničí, které jsou postihnuty, obvykle znamenají citelnou finanční pokutu. Často vyšší, někdy i výrazně, než v Česku. Nejsou však postihovány trestnými body do karty řidiče. Zahraniční policie také nemají možnost zadržet český řidičský průkaz, ale v některých případech může mít velký přestupek za následek zákaz řízení v dané zemi.
Tak ať se nám všem pokuty v zahraničí vyhýbají! Šťastnou cestu!
Další zdroje: zkušenosti autora a dalších českých řidičů v zahraničí