Článek
Na první ligový zápas Slavie s Hradcem Králové přišlo do pražského Edenu více než 17 tisíc diváků! Uprostřed víkendu, v sobotu večer a o prázdninách! Druhý den, v neděli večer, se stejné opakovalo na Letné, kde zápas Sparty s Olomoucí sledovalo také více než 17 tisíc diváků. V obou případech tedy takřka vyprodaná kapacita stadionu!
Skvělé návštěvy v prvním ligovém kole v Edenu a na Letné znovu ukázaly, jak moc český fotbal potřebuje, aby Slavia i Sparta hrály dobře. Slavia potřebuje Spartu a Sparta potřebuje Slavii! Ač to možná mnozí fandové obou „S“ vidí jinak, a nejraději by soupeře zadupali do země, či alespoň poslali do druhé ligy, je to fakt. Český fotbal a liga moc potřebují soupeření těchto klubů v boji o titul. Poslední dobu, kdy oba týmy hrají o první příčky, je to zcela evidentní. Dodává to lize náboj, zájem fandů i médií a sponzorů. Zvedá to možnost získat z produktu „Fortuna liga“ pro kluby více. Například za televizní práva, o kterých by se mělo na další období zanedlouho rozhodovat.
Slavia a Sparta si uvědomují, že fandy a plný stadion potřebují. Je to nezanedbatelný finanční přínos pro klub i velká podpora pro hráče v samotných utkáních. Na plný stadion se také daleko lépe lákají další potenciální partneři a sponzoři klubu. Slavia a Sparta v posledních letech hodně zapracovaly na marketingu. Pořádají v rámci ligových utkání řadu akcí pro fanoušky. Snaží se, aby stadiony byly bezpečným místem, kam mohou vyrazit celé rodiny. V případě Slavie tomu pomáhá moderní stadion, který byl otevřen v roce 2008. Slavia na něm pořádá mnoho akcí. Předzápasových ve fan zóně, včetně například autogramiád legend Slavie, ale i v jiných dnech v rámci „Slavia Museum“, které je ve vybraných dnech otevřeno pro prohlídky návštěvníků. Několikrát ročně probíhají, po vzorů klubů Premier League, také komentované prohlídky muzea za účasti některých slávistických legend.
Sparta je limitována stadionem na Letné, který byl otevřen po rekonstrukci už před více než 50 lety, v roce 1969. Další modernizace proběhla v roce 1994, ale stadion už prostě má své limity a úplně nevyhovuje potřebám Sparty pro ligová a hlavně mezinárodní utkání. Proto by majitel Sparty také rád postavil nový. Nejspíš na Strahově. Doufejme, že se to podaří a nebude to trvat věčnost, jak je v našich krajích obvyklé. Pozitivní je také fakt, že se Spartě zřejmě už také podařilo „najít společnou řeč“ s většinou fandů. Kotel Sparty část minulé sezony stávkoval. V závěru ligy se ale vrátil a tým podporoval. Nyní se zdá, že dokáže už pomalu vytvořit podobnou podporu jako pověstná Tribuna Sever při utkáních Slavie.
Letos byl zájem fandů Slavie a Sparty před sezonou veliký. Slavia a Sparta ani nemohly vyhovět zájmu všech fandů o sezonní permanentky. Zájem převyšoval nabídku. To je v českých poměrech nevídané.
Hlavním lákadlem samozřejmě vždy bude kvalitní fotbal, ale to samo o sobě nestačí. Slavia a Sparta jsou příkladem pro ostatní kluby v tom, že je potřeba dělat více. Možnosti regionálních klubů samozřejmě nejsou tak velké, jako pražských velkoklubů, ale pořád mám pocit, že řada z nich dělá málo. Dnes už nestačí oznámit, že klub hraje v sobotu od 15:00. Kdo přijde, přijde… To je málo! Je potřeba využívat všech nástrojů a možností, které by diváky do ochozů na ligu přilákaly. Kluby jako například Baník Ostrava, České Budějovice, Pardubice, Hradec Králové a další se musí stát zástupci celého regionu.
Kupříkladu takové České Budějovice musí oslovovat všechny Jihočechy, nikoliv jen Budějovičáky. Tak jako Viktoria Plzeň, která dosáhla v posledních letech mnoha úspěchů. Zmodernizovala stadion a v novém stánku má pravidelně vysoké návštěvy. Na Viktorii nechodí jen Plzeňáci, ale přijíždějí lidé z celých západních Čech, pro které je Viktorka zástupcem tohoto regionu v lize.
Vše samozřejmě úzce souvisí s úrovní stadionů. Pořád se liga hraje také na stadionech, které dnešní době a významu soutěže vůbec neodpovídají. Vršovický Ďolíček má pro Bohemáky samozřejmě své kouzlo, ale určitě to není stadion pro ligu v 21.století. Je zázrak, že je pro ligu opakovaně schválen. Komise asi vždy zavře obě oči. Hradec Králové a Pardubice hrály ligu dvě sezony na náhradních stadionech, v jiných městech, před minimálními návštěvami. To „ligový produkt“ jednoznačně kazí. Fotbal se hraje pro diváky. Liga se nemá hrát před prázdnými ochozy. Klub, který nemá stadion, který odpovídá potřebným parametrům, by do ligy neměl být přijat, i když si ligu vykope. Bez výjimek! Některé částečně rekonstruované ligové stadiony jsou roky nedokončené. Chybí jim třeba jedna z tribun. Aréna tak není uzavřená. S úrovní stadionů úzce souvisí také chování lidí na nich a fakt, kdo je navštěvuje. Do špatného prostředí rodinku asi nevezmete.
Samostatnou kapitolou je Zbrojovka Brno. Klub z druhého největšího města v republice, který opakované sestupuje a postupuje. Bez odpovídajícího stadionu, jehož nová výstavba se bez hmatatelného výsledku řeší už snad 25 let. To je smutná vizitka nejen majitele, ale také celého Brna, politické i podnikatelské garnitury. Druhé největší město, bohatý úrodný kraj, řada podnikatelských subjektů. Z Brna a jižní Moravy vyšlo mnoho úspěšných podnikatelů včetně majitele Sparty, doktora Křetínského. Přesto je Brno opět druholigové a nový stadion v nedohlednu. V posledních dnech se hovoří o zapojení nových majitelů do struktur klubu, tak snad se aspoň v tomto směru blýská trochu na lepší časy.
Nový stadion mají Pardubice, brzy snad i Hradec Králové. Pardubický stadion je sice malý, skromný, ale nový a s možností rozšíření v budoucnu. Je umístěn poblíž centra města, vedle hokejové haly. Pardubice jsou především hokejové město, i tak si tam fandové na nový stadion nacházejí cestu. Na první kolo s Bohemians přišlo 3 800 diváků, což je 83% kapacity stadionu. Na malém stadionku dokážou vytvořit atmosféru. Na utkání proti Spartě či Slavii bude určitě zájem několikanásobně převyšovat kapacitu. Určitě je to „jiné kafe“, než když na Pardubice chodilo na Bohemku pár set diváků. A ti ještě nefandili, protože byli většinou z Prahy. Nový stadion s kapacitou 9 300 diváků snad bude brzy zkolaudován v Hradci Králové. „Votroci“ by tam měli sehrát první ligový zápas už 5.srpna. Zájem o permanentky prý je. Jsem moc zvědavý, jak se to promítne na návštěvách. Moderní aréna by Hradečáky měla lákat.
Český fotbal zaspal. Ve srovnání s řadou zemí, které mnohdy přitom trochu přehlížíme a myslíme si, že jsme lepší, jsme na tom špatně. Výrazně za nimi pokulháváme. Nemáme pro fotbal jediný stadion s kapacitou nad 20 tisíc diváků. Několik ligových stadionů nesplňuje ani základní požadavky na mezinárodní utkání, což je vidět na příkladu Zlína či teď Bohemians, kteří musí hrát evropské poháry na cizích stadionech. Vrcholový fotbal se hraje pro lidi. Tak to bylo vždy. Doba se ale změnila. Ligový fotbal se nedá dělat stejně jako kdysi, a hrát na stejných stadionech, jako před 40 roky.
Snad si to uvědomí více klubů a měst, kterým často stadiony patří. Ligové kluby by měly být reprezentanty měst a krajů v prestižní soutěži, kterou by měla Fortuna liga být! Takový je ideální scénář. Tak jako je nutné investovat do rekonstrukcí městských kulturních památek, divadel a dalších objektů, je nutné investovat do fotbalových stadionů. Jistě lze namítnout, že doba je složitá, finance se těžko shánějí, je jich potřeba na jiné, důležitější věci. Fotbal každého přece nezajímá a jsou to profesionální kluby, které by si na to měly samy vydělat. Tak to ale bude vždy. Nikdy nebude ta správná doba. Vždycky bude něco důležitějšího. Touto optikou bychom museli dát vždy skoro všechny „volné“ veřejné finance do zdravotnictví a sociálních služeb. Divadlo či vážná hudba také každého nezajímají. A také v nich hrají přece „profíci“. A přece se divadla a koncertní sály z prostředků měst a krajů staví a rekonstruují.