Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jsou profese, u nichž se morálka, ale ani zákony neřeší

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Jinak vše je O.K.

Článek

Cena nemovitostí (nájmu) se do nedávné doby podle objektivního ekonomického zákona utvářela na základě vztahu nabídky a poptávky.

Především však na realitním trhu u nás byly v posledních letech objektivní ekonomické zákony výrazně svévolně a podle mého soudu protiprávně „doplněny “ o subjektivní, neskromné a stále se zvyšující potřeby, o bezdůvodné obohacení - mám na mysli nepřiměřené až skandální požadavky na výši provize ze strany realitních kanceláří.

Tak například vlastník bytu v Brně za prodej požaduje 15 mil. Kč, což je v inzertní nabídce. Co v ní už není, že k tomu realitní kancelář požaduje provizi 900.000 Kč!

Aktuálně po zveřejnění tohoto článku inzertní nabídka byla stažena. Jeden ze standartních postupů RK, která si říká VIP. Další např. neodpovídá na dotazy ohledně výše provize a odůvodnění, proč ji mají platit kupující. Tím již předem diskvalifikuje vážné zájemce o nabídku.

Za co realitní kancelář požaduje takovou částku, lze odůvodnit toliko nezměrnou nenasytností.

Nadto v rozporu se zdravým rozumem požaduje realitní kancelář provizi (co do výše podle své hamižnosti) ne od svého klienta prodávajícího (anebo ne toliko), ale (i) od kupujícího.

Chce-li kupující nabízenou nemovitost, nezbývá mu než zaplatit vše, co je po něm požadováno.

Zájemce v uvedeném případě kupuje prakticky v tísni nemovitost za 15 mil. a zaplatí 15,9 mil. Kč.

Mimochodem pokud by kupní smlouva byla neplatná, kupujícímu bude vrácena pouze částka 15 mil. Kč!

Doporučuji věnovat pozornost poděkováním a obdivům RK na jejich stránkách, ovšem výlučně od prodávajících. Dostali kolik chtěli, napakovala se RK. Obojí na konto kupujících.

Této přímo protiprávní „tradici“ nikdo nevěnuje pozornost, ač je v přímém rozporu nejen s morálkou.

Proč? Protože každý chce bydlet co nejlépe a právo i pro představitele státních orgánů, kteří by to mohli řešit, končí před prahem jejich domu.

A co na to asociace realitních kanceláří? Vždyť to jsou majitelé realitních kanceláří. Proto tak, jak je to „zavedené“, je v pořádku.

Nic jim nevadí na praktikách RK plné lží, manipulací a nekompetentnosti, nevadí jim zjevné porušování zákona o realitách, zejména jim nevadí, že zájemci se dozví o výši provize + 21 % DPH jednostranně stanovené RK až při uzavírání smluv účelově ošetřené tzv. rezervační smlouvou s tím, že provizi platí kupující proto, že je to tak zavedené.

Už se těšme na to, jak např. fakturu autoservisu nebudeme muset platit, neboť to bude tak zavedené, že ji zaplatí někdo jiný.

Není proto náhodou, že u nás je téměř trojnásobek realitních makléřů oproti např. SRN.

Co však je nejděsivější, že tzv. realitní makléři (zaměstnanci anebo OSVČ závislí na majiteli RK) v jiném oboru lidské činnosti neuplatnitelní, našli v realitním světě poté, co jim byla propůjčena Audi 3 majitelem RK, stali se důležitými, hrdými, náruživými a zaslepenými vykonavateli vůle svých chlebodárců, specialisty na ohlupování zájemců, jimž neposkytují žádné kvalifikované služby, neboť mnohdy ani neví, co nabízí k prodeji. Jsou průvodci nemovitostí, aby s vážností sobě vlastní ukázali to, co zájemci sami vidí, nic víc.

Nemají základní ekonomické, stavařské, právnické či psychologické znalosti. Cílí toliko na provizi, z ní miniaturní zlomek obdrží od majitele RK. Prostituují pro majitele RK.

Co s armádou těchto lidí s uvedenými návyky bude vzhledem k naprosté deformaci morálních hodnot a osobností, až je jednoho dne majitelé „pustí k vodě“?

Je to dostatečná odpověď, proč jsou drahé nemovitosti, a proč ještě budou dražší pro kupující a o kolik? Ne v důsledku vývoje na realitním trhu, ale v důsledku bezmezné nenasytnosti majitelů RK.

Odpověď nalezneme u RK: S jídlem roste chuť.

Lze uzavřít: Je to tak zavedené, proto vše je O.K.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz