Článek
V jedné již z mála činností v naší společnosti, v dopravě, se většina z nás již sama, bez dozoru státu ( silniční kontroly jsou spíše sporadické ), řídí zákonem o silničním provozu, a jde to.
Až kolize účastníků silničního provozu je důvodem ke zjištění toho, kdo zákon porušil a vůči němu jsou zpravidla uplatňovány sankce.
Doprava je neodmyslitelnou součástí života společnosti.
Společnost v tom či onom období řídí, či by měli řídit demokraticky zvolení zástupci, povětšinou prostřednictvím jimi již nedemokraticky vyvolených.
Prostředkem ( nástrojem ) řízení společnosti by měly být, stejně jako v dopravě, právní předpisy.
Pokud je nedodržují řídící, mohou vyžadovat jejich dodržování od řízených ?
Na to je jednoduchá odpověď.
Sice mohou, ale nechtějí. Mohlo by totiž dojít ke kolizi, a tu řídící strašně moc neradi, zejména proto, že jim to odvádí pozornost a ubírá energii pro naplnění osobních cílů a ambicí, dokud jsou tam, kde jsou z vůle lidu.
A vůle lidu je proměnlivá.
Proto nelpí na dodržování právních předpisů a ponechává se to, až a pokud dojde ke kolizi.
Navíc u kolize mimo dopravu jsou brzdné dráhy , jejich účastníci , délka protiprávního jednání a následky jim způsobené obtížně dohledatelné, což je významná motivace proto, proč neřídit jiné a věnovat se v karierní dráze soustředěně osobním cílům.
I proto je situace v dopravě podstatně příznivější, než ve společnosti.