Hlavní obsah
Názory a úvahy

Někdy je nejen v pořádku, ale dokonce nutné porušit literu zákona

Foto: Pixabay

Protože obecně formulované zákony nedokáží postihnout všechny konkrétní situace, může v zájmu spravedlnosti nastat potřeba odchýlit se od jejich doslovného znění.

Článek

Zákony a pravidla jsou základním pilířem fungující společnosti. Přesto platí provokativní teze: z důvodu spravedlnosti je třeba někdy literu zákona porušit. Tato myšlenka má dlouhou tradici – neobjevuje se jen u Václava Havla či jiných moderních osobností bojujících proti nespravedlivým režimům, ale sahá až do antiky. Už staří filozofové a myslitelé totiž řešili dilema mezi literou zákona (doslovným zněním předpisu) a jeho duchem (smyslem a účelem zákona v naplnění spravedlnosti).

Představme si konkrétní situaci: na druhé straně ulice může zmatené dítě vběhnout pod kola automobilu, ale na semaforu svítí červená. Víme, že zákon jasně říká „na červenou se nechodí“. Kdo by však v takové chvíli váhal nad barvou světla? Většina z nás okamžitě vyběhne pomoci, i za cenu přestupku. Porušit předpis je v takové situaci nejen omluvitelné, ale morálně správné – záchrana lidského života má totiž nesrovnatelně vyšší hodnotu než technické dodržení dopravního pravidla.

Proč je v podobných případech porušení zákona v pořádku? Smyslem zákonů je přece sloužit spravedlnosti, ochraně života a podporovat dobro​. Zákony existují pro lidi, ne naopak. Pokud by striktní dodržení předpisu vedlo k nežádoucímu poškození nevinného, pak zákon musí ustoupit vyššímu dobru nebo spravedlnosti. Jinými slovy, litera zákona nesmí zvítězit nad duchem zákona, kterým je spravedlnost.

Epikie – ctnost rozumné a spravedlivé výjimky

Myšlenku rozumného odchýlení se od pravidla ve jménu vyššího dobra vystihuje pojem epikie (z řeckého epieikeia, často překládaného jako přiměřenost, ekvita či „equity“). Aristoteles – jeden z největších antických filozofů – už ve 4.století př.n.l. popsal epikii jako nápravu zákona tam, kde jeho obecné znění selhává: „Epikie je oprava zákona tam, kde zákon pro svou obecnost nepostačuje“​. Nejde tedy o nic nespravedlivého; naopak Aristoteles zdůrazňuje, že epikie je formou spravedlnosti, ba lepší spravedlnosti, protože bere v úvahu i mimořádné okolnosti​.

Epikie je oprava zákona tam, kde zákon pro svou obecnost nepostačuje.
Aristoteles, Etika Nikomachova, V, 14; 1137b–1138a.

Aristoteles tak uznává, že žádný obecně sepsaný zákon nemůže pokrýt všechny možné situace, a apeluje na rozumnost člověka, aby v nestandardních případech dokázal jednat podle vyššího principu spravedlnosti.

Podobný princip nacházíme i v Novém zákoně. Ježíš Kristus podle evangelií uzdravoval nemocné i v den sobotního klidu, ačkoli tím porušoval dobově chápaný náboženský zákon, který zakazoval za všech okolností v sobotu pracovat. Když byl kritizován, odpověděl známým výrokem: „Sobota byla učiněna pro člověka, ne člověk pro sobotu“ (Marek 2,27–28). Tím jasně vyjádřil, že ani Bohem ustanovený odpočinek nesmí být absolutizován, pokud by bránil vykonání vyššího dobra. Zákon o sobotě byl sám o sobě dobrý – sloužil člověku k odpočinku a duchovnímu prospěchu – ale pokud by jeho doslovné uplatnění znemožňovalo milosrdenství, záchranu či pomoc bližnímu, bylo správné jednat jinak. Bezprostřední pomoc v nouzi ukazuje, zda člověk chápe zákon ve světle jeho celku, nebo uplatňuje jeho část bez porozumění. I zde tedy platí, že vyšší dobro má přednost před neosobním trváním na izolovaném ustanovení. Zákon má – a vždy měl – svou hierarchii i smysl, který je třeba zachovat.

Potom dodal: „Sobota byla učiněna pro člověka, ne člověk pro sobotu. Syn člověka je pánem i nad sobotou.“
Marek 2:27-28

Středověký myslitel Tomáš Akvinský na Aristotela navázal a zařadil epikii mezi ctnosti spojené se spravedlností. Zdůraznil, že člověk smí a musí rozumně se odchýlit od litery zákona, pokud její dodržení v konkrétní situaci odporuje vyššímu mravnímu principu. Tomáš epikii dokonce nazývá „určitým vyšším pravidlem lidského jednání“​ (Summa Theologiae, II-II, 120, 2c) tak významná je podle něj schopnost řídit se svědomím a duchem spravedlnosti, zejména tam, kde by slepé trvání na liteře vedlo ke křivdě. Epikie je tedy součást spravedlnosti: umožňuje zákon naplnit v jeho pravém smyslu, i když je formálně porušen, pokud tím uskutečníme vyšší dobro.

„Nemyslete si, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky. Nepřišel jsem je zrušit, ale naplnit.
Matouš 5:17

Epikie není anarchie

Je nezbytné zdůraznit, že Epikie rozhodně neznamená anarchii ani svévolné porušování pravidel. Naopak, jde o ctnost vyžadující zralou úvahu, zodpovědnost a morální jistotu, že v daném výjimečném případě zákon naráží na vyšší princip spravedlnosti. Nelze si ji plést s pohodlným omlouváním „dělám si, co chci“. Například prohlašovat: „spěchám, tak pro mě omezení rychlosti neplatí“ nebo „nechce se mi platit daně, tak je platit nebudu“ – to už není epikie, nýbrž egoistické porušení zákona bez ušlechtilého důvodu​. Skutečná epikie se obvykle uplatní jen ve výjimečných situacích pro vyšší mravní dobro, nikoli pro osobní prospěch. Jak trefně poznamenal teolog Pavel Pokorný, nejde o revoltu pro revoltu ani o sobectví, ale o věrnost podstatě morálky – „nikoli pro své sobectví, [nýbrž] třeba i porušit, co jinak poslušně dodržujeme“​.

Na závěr lze říci, že respekt k zákonům a pravidlům zůstává zásadní hodnotou, ale není absolutní. Zákony mají sloužit spravedlnosti a člověku; pokud se výjimečně ocitnou s tímto posláním v rozporu, nastupuje epikie – ctnost, která nás vede k naplnění vyššího dobra i za cenu porušení litery zákona. Takové jednání vyžaduje odvahu i rozum, ale právě v něm se naplňuje skutečný duch zákona: služba spravedlnosti a lidskosti.

Zdroje

  • Aristoteles, Etika Nikomachova
  • Bible, překlad B21 (Bible 21. století)
  • Günter Virt, Epikie - dynamický princip spravedlnosti
  • Pavel Pokorný - Spor o sobotu

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz