Hlavní obsah

Gender pohledem skeptického univerzalismu

Debata o genderu patří dnes k nejostřeji sporným tématům. Na jedné straně je oprávněná snaha chránit trans či nebinární lidi před šikanou, je to však v praxi takto jednoduché?

Článek

Na druhé straně totiž ve stejnou chvíli roste pocit, že se pojmy rozpadají, jazyk se tříští na nekonečno identit a od většiny se vyžaduje neustálé přizpůsobování stále jemnějším nárokům jednotlivců.

Chtěl bych nabídnout pohled, který bych nazval skepticky univerzalistický: vychází z respektu k jednotlivci, k lidské důstojnosti a rovnosti, ale zároveň je opatrný vůči nekonečnému rozšiřování identit a normativních požadavků na ostatní.

Pohlaví jako biologický základ

Začněme od základu: pohlaví (sex) chápu jako biologickou kategorii, danou genetikou a tělesnou stavbou. V drtivé většině případů je stabilní a má praktický význam v medicíně, právu, reprodukci, někdy ve sportu či statistice a jistě i v dalších kategoriích.

To neznamená, že neexistují výjimky – intersex lidé nebo trans lidé s genderovou dysforií ukazují, že realita není krystalicky čistá. Ale přesto má smysl říct: pohlaví je primárně biologická kategorie, ne volitelná identita.

U trans lidí s výraznou dysforií je naprosto jasné, že konflikt mezi tělem a vnitřním prožíváním je natolik silný, že dává smysl medicínská a právní změna u dané osoby. Tam nejde o „módní výstřelek“, ale o vážný existenciální problém, který je potřeba řešit citlivě a prakticky.

Gender jako škála vlastností, ne nekonečno škatulek

Gender v sociologickém smyslu chápu jako soubor rysů (fyzických i psychických), rolí a očekávání, kterými společnost rozlišuje „mužnost“ a „ženskost“, aniž bychom někomu koukali do kalhot nebo do genomu.

Nedává ale smysl chápat gender jako striktně binární škatuli. Lidé mají:

  • různé povahové rysy,
  • různé projevy chování,
  • různé „maskulinní“ a „femininní“ prvky.

Představit si to můžeme jako kontinuum (nikoliv spektrum): každý člověk má svůj jedinečný „mix“ těchto vlastností. Někdo je výrazně „maskulinní“, někdo výrazně „femininní“, většina je někde mezi – bez ohledu na to, jaké mají biologické pohlaví.

Dovedeme-li ale tuhle myšlenku do důsledku, vyjde nám, že každý člověk je svým způsobem unikátní kombinací rysů. A tady se dostáváme k jádru problému: Pokud by měl existovat gender, resp. genderová identita/label, pro každou jedinečnou kombinaci těchto rysů, znamenalo by to, že je tolik genderů, kolik je na Zemi lidí.

V tu chvíli se pojem gender jako společenská kategorie rozpadá. Přestává být užitečný pro debatu, pro výzkum i pro běžnou komunikaci. Když se z něj stane čistě individuální „sebepopis“, už nefunguje jako sdílený pojem.

Vymyšlené identity a neopronouns: kde je hranice?

Slovo „vymyšlené“ nemíním ve smyslu „falešné“, ale jako vědomě vytvořenou identitu, kterou si člověk osvojí, protože se v ní cítí pohodlněji. To je normální: lidé si běžně tvoří identity – punker, goth, gamer, umělec…

Problém vidím jinde:

  • když se velmi specifické, často esteticky laděné identity (např. exotické mikrogendery, „clowngender“ apod.) začnou tvářit jako nové objektivní kategorie, které má okolí znát a používat;
  • když se objevují pronouns typu „ze/zir“ nebo dokonce „demon pronouns“ a očekává se, že si je běžní lidé zapamatují a budou je bezchybně používat.

Z individuálního hlediska ať si každý pro sebe použije libovolný label. Z hlediska společenské komunikace ale musí platit, že jazyk je rozumně uchopitelný, předvídatelný pro druhé a nároky na okolí nejsou nekonečné.

Je rozdíl mezi tím, když někdo řekne: „Prosím, používej o mně ‚on‘ místo ‚ona‘,“ a tím, když očekává: „Každý den si měním identitu, mám vlastní sadu zájmen, a pokud to někdo nedá, je automaticky špatný člověk.“

To první chápu jako projev základního respektu, i když může být na první pohled jasné, že daná osoba je žena. To druhé je podle mě prakticky neudržitelné a neslučitelné s tím, jak komunikace ve větších skupinách funguje.

Respekt ano, nekonečné nároky ne

Můj skepticky univerzalistický závěr by zněl asi takto:

  • Každý člověk má právo na důstojnost.
    Nikdo by neměl být šikanován, ponižován nebo diskriminován kvůli své identitě, ať už je jakákoliv.
  • Je rozumné projevovat základní respekt tam, kde je to jednoduché a lidské.
    Když se někdo představí jiným jménem nebo zájmenem, není důvod ho z principu provokovat.
  • Zároveň ale není možné ani spravedlivé, aby se z nekonečné variety individuálních gender identit stalo závazné jazykové a společenské pravidlo pro všechny. Jazyk a společnost potřebují určitou míru jednoduchosti a sdílených kategorií, jinak se komunikace rozpadá.
  • Sex zůstává biologickou kategorií, která má své místo.
    Gender jako sociální pojem dává smysl, pokud mluvíme o osobnostních rysech, škálách a rolích. Jakmile ho rozmělníme do milionu individuálních labelů, přestává být užitečný.

Jinými slovy chci žít ve společnosti, kde se s nikým nezachází krutě kvůli jeho identitě, ale zároveň nechci, aby se jazyk a myšlení většiny staly rukojmím nekonečného množství osobních sebepopisů.

Mezi těmito dvěma póly podle mě leží prostor pro rozumný, lidský kompromis.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám