Článek
Mizerný technický stav vozů a tramvajových tratí kvůli katastrofálně špatné údržbě, snad s výjimkou největších měst Moskvy a Sankt Petěrburgu. To je obecný tristní stav v Rusku. Jak se píše v materiálu ministerstva zahraničních věcí, stav ruského vozového parku a infrastruktury veřejné dopravy dosáhl kritické úrovně: více než 70 % vozidel a více než 80 % dopravní infrastruktury je za hranicí životnosti. Sám starosta Kemerova Dmitrij Anisimov uvedl podle webu novinky.cz, že tamní tramvajový park tvoří z 90 procent zastaralé vozy za zenitem.
Tramvaji v Kemerovu zřejmě selhaly brzdy, a tak se řítila po trati osmdesátikilometrovou rychlostí, než vykolejila. Je možné, že za nehodu může též mladá nezkušená řidička. V každém případě bývají vozidla MHD v Rusku často opravdu stará a turisté se diví tomu, že vůbec ještě jezdí a nerozsypala se. Také je faktem, že Dopravní podniky České republiky posílají do Ruska ojeté tramvaje, autobusy a trolejbusy, které vyřadily z provozu. Pravda, po ruské agresi proti Ukrajině, tato praxe přestala.
A jsme nyní u příčiny, proč se stav městské dopravy v Rusku k lepšímu nezmění. Rusko má sice ambiciózní plány na modernizaci železnic a MHD, ty však zůstávají pouze na papíře, což je obvyklá ruská praxe. Modernizace v různých oblastech existují pouze ve velkohubých Putinových projevech.
Zvláště nyní, kdy Rusko válčí na Ukrajině a veřejné peníze jdou na armádu a zbrojení, se na zlepšení dopravní infrastruktury může zapomenout. Takže ruské veřejná doprava na tom bude hůř než nyní a tramvajové tratě budou chátrat ještě víc. Je tedy vysoce pravděpodobné, že neštěstí v Kemerovu nebude ojedinělé a takových tragických nehod bude přibývat. Je to drsné, nemám z toho radost, ale je třeba se pravdě podívat do očí.
Někteří srovnávají kemerovskou tragédií s nedávnou srážkou vlaků u Pardubic, ale to je špatně. Tam došlo k nehodě v době, kdy ještě nebyl aktivován špičkový evropský zabezpečovací systém ETCS, jehož zkušební provoz by měl být spuštěn na podzim. Čili existuje řešení problému. V Rusku vzhledem k nízkému výkonu ekonomiky a válce nelze v dohledné době očekávat masivní investice do MHD. Řešení problému tedy neexistuje. Zaostalému Rusku tak agresivní válka proti Ukrajině rovněž hodně škodí, protože mu pak chybí investice v jiných potřebných oblastech.
Zdroje: