Hlavní obsah
Lidé a společnost

Královská dcera svatá Anežka odmítla přepych a vybrala si chudobu

Foto: Peritus, Wikimedia Commons / CC BY-SA 1.5 deed

Obraz svaté Anežky České v katedrále svatého Víta, Vojtěcha a Václava.

Je brána jako symbol svobody. Pět dnů po jejím svatořečení papežem Janem Pavlem II. vypukla v Československu něžná revoluce, která smetla nenáviděné komunisty. Anežka Česká naplnila svůj život službou bližním.

Článek

Její původ ji předurčil ke skvělé kariéře. Narodila se jako dcera českého krále Přemysla Otakara I. a jeho manželky Konstancie pravděpodobně v lednu 1211. Byly ji vybrány skvělé partie, mezi nimi i římský císař nebo anglický král. Boží vůle však rozhodla jinak a ona svůj život zasvětila Bohu.

Jak je uvedeno na webu catholica.cz, v roce 1233 založila se svojí matkou v blízkosti kostela sv. Haštala v Praze, špitál sv. Františka, chudobinec a útulek pro pocestné. Špitál byl něčím jako středověká nemocnice. Zároveň k péči o nemocné založila špitální bratrstvo a vzápětí klášter Na Františku, který zaplatila ze svého věna. Rozhodla se zasvětit svůj život chudobě, a i z toho důvodu vstoupila do řádu klarisek, což je ženská obdoba řádu františkánů založená svatou Klárou z Assisi. Ta také byla jejím velkým duchovním vzorem, a dokonce si spolu obě ženy dopisovaly. Svatá Klára ji ve svých listech povzbuzovala k vytrvalosti a k dalším ctnostem. Nabádala ji, aby sloužila hrdinsky z lásky k Bohu, hledíce na Ježíše Krista jako do zrcadla a zdůrazňovala, že nejdůležitější ze všeho je chudoba.

Prvními řeholnicemi v novém pražském klášteře byly klarisky z Tridentu spolu s 9 pannami z lepších pražských rodin. Anežka Česká vstoupila do řádu 11. června 1234. Po složení věčných slibů se Na Františku z vůle papeže stala abatyší. Vynikala starostlivostí o pravého františkánského ducha a plna radostí pomáhala chudým. Jak napsal papež Jan Pavel II. „Sytila hladové, ošetřovala nemocné, pečovala o přestárlé, povzbuzovala bezradné, a tak byla schopna šířit pokoj a smíření, dodávat útěchu a vlévat novou naději.“

Její opravdové křesťanství potvrzuje Ludmila Pospíšilová ve své studii sv. Klára z Assisi a sv. Anežka Česká. Ta v ní uvádí. V legendě se nachází překrásné líčení života sv. Anežky v klášteře. Vzhledem k tomu, jak v té době žily šlechtičny v běžných klášterech, se jedná o svědectví skutečné hloubky Anežčina duchovního života a opravdovosti jejího následování Krista chudého a poslušného: „Vynikající panna se neštítila topit v sále ani pracovat v kuchyni pro konvent sester, ale také připravovat svýma přečistýma rukama s velkou pečlivostí zvláštní jídla, která posílala nemocným a slabým bratřím, starostlivá jako Kristova služebnice Marta pečovat o Pána v jeho chudých.“

Nám se může zdát normální, že řeholnice vykonávají takové práce. Jenomže v 13. století byla jiná situace a sestry se podle Ludmily Pospíšilové dělily na chórové a laické. Chórové sestry pocházely z urozených rodů, byly to dcery královské, šlechtické či bohatých měšťanů královských měst a ty dělaly jenom ty lepší práce, například vyšívaly. Kdežto tzv. služebné sestry byly obyčejného původu a jak už název vypovídá, jejich úkolem byla služba. Ony vařily, uklízely, praly, vytápěly místnosti a prováděly všechny takové práce. Bylo nemyslitelné, aby řeholnice pocházející z šlechtického rodu se zabývaly touto činností. Pro Anežku však byl prvořadý františkánský ideál následování Krista chudého a pokorného realitou každodenního života. Pro ni i její sestry. Nebo si snad někdo dokáže představit, že kterákoli jiná sestra z jejího společenství by odmítla následovat její příklad? Anežka byla dcera královská a představená. Její pokora a chudoba musely být o to víc inspirující. U ní v klášteře si byly všechny sestry rovny a každá musela zvládnout jakoukoliv práci. Stejně jako Anežka, která rovněž vařila a starala se o nemocné.

Jako jediná žena v historii má zásluhu na založení mužského řádu. Jednalo se o špitální bratrstvo Křížovníky s červenou hvězdou, jehož stanovy jako rytířského řádu potvrdil papež Řehoř XI. v roce 1237.

Měla rovněž velmi dobré vztahy se svým bratrem českým králem Václavem I., kterému často radila a v roce 1249 zprostředkovala mír s jeho synem, jejím synovcem a pozdějším českým králem Přemyslem Otakarem II., jenž se proti němu vzbouřil s částí šlechty.

Po jeho smrti v létě 1278 v bitvě na Moravském poli přišly těžké časy i na Anežčin klášter. V českých zemích propukl hladomor, jen v Praze umřely tisíce lidí, a řeholnicím už nenosili do kláštera ani jídlo. Anežka v podstatě zemřela hladem a vyčerpáním v 71 letech 2. března 1282.

Hned po své smrti byla Anežka ctěná jako světice. O její svatořečení se však po staletí žádalo marně. K potvrzení její úcty došlo až po složitém dlouhém procesu teprve 3. prosince 1874 papežem Piem IX., který ji prohlásil za blahoslavenou. Její kanonizaci dlouho bránil fakt, že se v minulosti ztratily její ostatky. Jejich existence totiž byla dříve podmínkou pro svatořečení. Kanonizační podmínky později upravil papež Jan. Pavel II. a tělesné ostatky už nebyly nutnou podmínkou pro svatořečení. Ten jí také prohlásil za svatou 12. listopadu 1989 ve svatopetrské bazilice ve Vatikánu.

O významu svaté Anežky České svědčí také fakt, že patří mezi čtyři české národní světce, kteří obklopují jezdeckou sochu svatého Václava od sochaře Josefa Václava Myslbeka v Praze na Václavském náměstí.

Zdroje:

Přehled českých církevních dějin 1, Jaroslav Kadlec, nakladatelství Křesťanská akademie, Řím 1987

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz