Hlavní obsah
Cestování

Jižní expresy bez první třídy se starými vozy, České dráhy za ně inkasují miliardy

Foto: Jan Ziegler

Jižní expres IC 537 po příjezdu do Českých Budějovic

Ve čtvrtek 16. ledna jsem cestoval Jižním expresem do Prahy vlakem IC 538, odjezd z Českých Budějovic v 7.58 hodin. Ve vlaku Českých drah nebyl zařazen bistro vůz s první třídou a chyběl i rozvoz občerstvení.

Článek

Dokonce ani vlakvedoucí neměli k dispozici vodu, kterou dostávají cestující první třídy. Podle informací pracovníka Českých drah, který si nepřál být jmenován (nebyl z osádky zmíněných vlaků), jsou problémy s bistro vozy spojených s první třídou na Jižních expresech mezi Prahou a Českými Budějovicemi poměrně časté. Soupravy tak odjíždějí bez nich a ve vlaku ani nebývá zařazena první třída. Naopak v těchto vlacích bývají řazeny i staré vozy druhé třídy s kupé pro osm cestujících s maximální rychlostí 140 km v hodině. To omezuje i maximální rychlost soupravy, která je jinak 160 km v hodině.

Foto: Jan Ziegler

Starý vůz 2. třídy zařazen ve vlaku IC 537 ve čtvrtek 16. ledna

České dráhy tak na Jižních expresech nezajišťují kvalitu, která by u tohoto typu vlaku měla být samozřejmostí. Stejně tak u zpáteční vesty vlakem IC 537, odjezd z pražského hlavního nádraží do Českých Budějovic v 15.20, nebyl ve čtvrtek 16. ledna zařazen bistro vůz kombinovaný s první třídou, nebyl zajištěn ani rozvoz občerstvení po vlaku a rovněž byl zařazen starý vůz druhé třídy. ČD tak vůči cestujícím nedodržují nabízené služby. Považuji za nehorázné, že se mně to stalo ve stejný den u obou spojů.

Nedávno přitom České dráhy získaly provoz Jižních expresů na dalších šest let. Jak uvedl web zdopravy.cz, dokonce za ně získaly o dvě miliardy korun vyšší kompenzace než stát původně plánoval. Při vypisování tendru úřad předpokládal kompenzaci ze strany státu ve výši 5,74 miliardy korun za 33,78 milionu kilometrů, což vychází zhruba 170 korun za vlakový kilometr. Smluvní kompenzace však nakonec činí 7,44 miliardy, což při stejném počtu kilometrů vychází na 220 korun za kilometr.

České dráhy byly jediným uchazečem o tyto vlaky, žádný jiný dopravce se do tendru nepřihlásil. „Podmínky nebyly nastavené tak, aby se vůbec mohli přihlásit alternativní dopravci,“ zdůvodnil neúčast už dříve pro web zdopravy.cz mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Jak je tedy vidět, kde není konkurence chybí kvalita. ČD v případě Jižních expresů neprovozují úroveň služeb, ke které se zavázaly. Na problémy s těmito vlaky už před rokem upozornil web jcted.cz. Jak je tedy patrné, potíže přetrvávají.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz