Hlavní obsah
Názory a úvahy

Srážka vlaků u Zlivi, raději peníze na zabezpečení železnic než na dotované jízdenky

Foto: Hasiči Karlovarského kraje HZS KVK, licence / Creative Commons

Ilustrační foto

Je třeba si umět stanovit priority a přednost na železnici musí mít bezpečnost dopravy, aby bylo co nejméně nehod, zbytečně neumírali lidé, ubylo zraněných a nevznikaly miliardové škody. To by mělo být prvořadé.

Článek

Na trati mezi Zliví a Dívčicemi na Českobudějovicku se dnes ráno srazil rychlík s osobním vlakem. Asi šest desítek lidí utrpělo zranění. Podle mluvčí jihočeské záchranné služby Petry Kafkové českobudějovická nemocnice přijala pět těžce zraněných, z nichž jeden je ve velmi vážném stavu. Okolo 40 cestujících je lehce raněných, deset středně těžce. Tolik z webu seznamzpravy.cz. K neštěstí došlo na trati Plzeň – České Budějovice, která dosud není vybavena evropským zabezpečovačem ETCS. Údajně měl rychlík projet návěstidlo zakazující jízdu.

Anketa

Co by mělo mít přednost?
Bezpečnost železničního provozu
100 %
Dotované jízdné pro vybrané skupiny lidí
0 %
Celkem hlasovalo 10 čtenářů.

Tahle nehoda opět dokazuje, jak důležité je moderní zabezpečení železničního provozu, které by vyloučilo nebo co nejvíc minimalizovalo lidské selhání, zachraňovalo zdraví a lidské životy a zabránilo miliardovým škodám.

Nastupující koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů se však podle iDNES.cz chystá omezit zavádění ETCS na vedlejších tratích. „My jsme nastartovali extrémně rychlé zavádění ETCS. Na druhou stranu je nutné se podívat, že je to extrémně drahá záležitost. My se zavazujeme, že to na páteřních tratích uděláme. Ale nezavazujeme se dnes, že to bude na všech lokálkách a tak dále,“ uvedl místopředseda ANO Karel Havlíček.

Přitom to byla první vláda Andreje Babiše, která v roce 2021 schválila ambiciózní plán na postupné zavádění ETCS, jenž počítal s tím, že do roku 2030 budou pokryté celé páteřní tratě a o deset let později celá tuzemská železniční síť. Vláda Petra Fialy v tomto trendu pokračovala. Vybavení asi devíti tisíc kilometrů kolejí by stálo přibližně sto miliard korun. K tomuto rozhodnutí přispěla nehoda v Perninku na Karlovarsku v červenci 2020, kde se při srážce dvou osobních vlaků zranilo 24 lidí a dva lidé střet nepřežili.

Asi není nutné zavádět drahé ETCS na lokálce, kde za den projede 10 vlaků. Na druhé straně však v programovém prohlášení vznikající vlády stojí, že sleva pro studenty a seniory ve veřejné dopravě zvýší z 50% na 75%. Jak je uvedeno v komentáři Jaroslava Hrocha na seznamzpravy.cz, daňové poplatníky to bude stát zhruba 1,9 miliardy korun ročně. Přitom zhruba za tuto sumu by se dalo pořídit ETCS třeba na trati z Prahy do Českých Budějovic.

Myslím si, že padesátiprocentní sleva pro seniory a studenty je dostačující. Mimochodem za komunistů důchodci žádnou slevu ve vlacích ČSD neměli. Sleva ve výši 75% je zbytečná, nehledě k tomu, že mnozí senioři a studenti levnější cestování nepotřebují. Je třeba si umět stanovit priority a na prvním místě musí být vždy zajištění bezpečnosti železničního provozu pomocí nejmodernějšího zabezpečovacího zařízení, aby se co nejvíc minimalizovaly nehody na železnici. Je třeba si také uvědomit, že jakékoliv dotace jsou nezaslouženým příjmem a ubírají peníze jinde, ve školství, zdravotnictví, dopravě atd.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz