Hlavní obsah
Internet a technologie

Podvodné SMSky chodí čím dál častěji

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Canva

Ilustrační obrázek

Váš balíček dorazil do našeho skladu a nelze jej odeslat kvůli nesprávným údajům o adrese. I tak může začínat podvodná SMSka odeslaná z čísla tvářící se na první pohled jako české.

Článek

Nikdy nebylo tak snadné nechat se podvést. E-maily, zprávy na sociálních sítích, telefonáty a nyní už i zprávy SMS s dokonalou češtinou tvářící se tak reálně, že by je za podvodné považoval málokdo. Špatná čeština, chabý slovosled a na první pohled čísla z cizích států jsou již dávno pryč. Dnes se podvodné zprávy tváří zcela jinak.

Není týden, aby po mne někdo nechtěl kliknout na odkaz, změnit heslo k účtům a podobně. Být opatrný je čím dál tím těžší, neboť stačí vyměnit zařízení, ze kterého jste se běžně přihlašovali a každé přihlášení musíte autorizovat. Ať už se jedná o přihlášení do banky, na sociální sítě nebo do pracovního prostředí, bez autorizace se neobejdete. A když vám v tuto chvíli přijde žádost o autorizaci navíc, nemusíte si jí vůbec všimnout, kliknete na autorizační odkaz nebo zadáte autorizační kód a začnou se dít věci.

Není to tak dávno, kdy mi banka zablokovala přístup k účtu. Měsíce jsem se přihlašovala přes otisk prstu a najednou jsem měla zadat jakési číselné heslo s nespecifikovaným počtem symbolů, které jsem prý při aktivaci bankovnictví zadávala. Jenže pamatujte si mezi všemi hesly to jedno správné. Navíc v době, kdy se internetem šíří zprávy o tom, jak se lidé snaží dostat do vašeho internetového bankovnictví, je opravdu ta nejlepší chvíle pro zablokování přístupu do internetového bankovnictví. Nakonec jsem se do bankovnictví dostala, ale musela ujet desítky kilometrů do nejbližší pobočky banky, abych zjistila, co se vlastně děje. Podpora po telefonu po mne totiž chtěla tolik informací, že mi nepřišlo bezpečné je sdělovat. Vždyť některé požadované informace nechtěli ani při zřizování bankovního účtu.

Dnes mi přišla SMS zpráva psaná dokonalou češtinou ve znění: Váš balíček dorazil do našeho skladu a nelze jej odeslat kvůli nesprávným údajům o adrese. Doplňte prosím přesné údaje o adrese a my jej do 24 hodin odešleme. https://grco.de/… Chcete-li upravit správnou adresu, klikněte na výše uvedený odkaz, nebo zkopírujte odkaz a otevřete jej v prohlížeči Chrome a změňte správnou adresu. Měj krásný zbytek dne! Na první pohled nebylo nikde nic zvláštního. Bydlím v místě, kde se mi občas stane, že mi přivezou balíček do jiné obce a v některých e-shopech nejde vyplnit adresa tak, aby ji pochopil každý řidič. Mnohokrát se mi tak již stalo, že jsem musela zadanou adresu upravovat dodatečně. A že je doména z Německa? To je to poslední, co by mne překvapilo, neboť v Německu nakupuji relativně často.

Až ve chvíli, kdy jsem si spočítala očekávané zásilky, zjistila jsem, že už na cestě žádný balíček nemám. Včera jsem si převzala poslední. To mne přimělo podívat se na SMSku pozorněji. Až tehdy mi to uhodilo do očí. Byla odeslána z telefonního čísla s volačkou +254 za kterými bylo trojčíslí 725. 725 je běžné číslo českého operátora a na volačku jen málokdy kouknu. Což už nyní vím, že je velká chyba.

Jsem moc ráda, že jsem na odkaz neklikla, ale i přesto jsem znepokojena. Ubránit se napadení, není v dnešní době vůbec nic snadného. Podvodníci jsou den ode dne vynalézavější. A slavná umělá inteligence jim také hodně pomáhá. Vím, že tohle jen tak neskončí. Ve virtuálním světě nikdy nebudeme v bezpečí. A bránit se, bude čím dál tím náročnější.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz