Hlavní obsah

Chcete novou baterii do Tesly? Zaplatíte za ni jako za celé auto

Foto: Pixabay

Tak tohle mě vážně šokovalo – a to jsme o novém autě z této stáje chvíli i vážně uvažovali.

Článek

Že Tesla není zrovna synonymem pro vstřícný zákaznický servis, je všeobecně známo. Někdy ale jejich přístup překonává veškerá očekávání – bohužel ne právě v pozitivním slova smyslu. To potvrzuje i příběh uživatele sdílejícího svou zkušenost na Facebooku MojaTesla. Odkaz na něj mi poslal kamarád a vážně jsem se nestačila divit. Tohle snad v dnešní době není možné – nebo ano?

Starší Tesla, ale vážně nečekané náklady

Majitel Tesly Model S, který si vůz pořídil před deseti lety, tehdy šel podle mě do značného rizika, protože elektromobily ještě nebyly tak populární. Vůbec nebylo jasné, zda bude mít kde nabíjet nebo jak to bude s dalším servisem. Takže za mě klobouk dolů za odvahu. Ale dál.

Po deseti letech mu totiž vypršela záruka na baterii, což by za normálních okolností nemuselo být problém. Baterie Tesly jsou známé svou dlouhou životností. Jenže v jeho případě došlo náhle k výraznému poklesu – místo obvyklých 96 % kapacity se jeho baterie nabíjela jen na 34 %, což odpovídalo dojezdu pouhých 120 kilometrů. Ono totiž lze kapacitu baterií na dálku omezit (nebo také boostnout, jak se ukázalo při jednom hurikánu v Americe, kdy Tesla zvyšovala na dálku dojezd všem, kdo ujížděli do bezpečí). A přesně to se nejspíš stalo, protože že by se to stalo takhle náhle, tomu tedy nevěřím.

Když se rozhodl problém řešit v servisu, čekal ho šok. Za novou baterii požadoval servis částku 206 156,67 PLN. Chcete to přepočítat? Na naše by to bylo cca 1 070 000 Kč. Za takovou sumu by si mohl koupit další Teslu – byť tedy trochu ojetou, nové začínají o trochu výš.

Foto: Pixabay

Servis mu také nabídl další alternativy, ale že by to nějak moc vylepšily, se mi nezdá. Mohl mít buď repasovanou baterii o kapacitě 85 kWh za 78 975,61 PLN (to můžeme přepočítat na cca 400 000 Kč) nebo novou za 86 349,59 PLN (přibližně 440 000 Kč), kterou by bylo možné odblokovat na kapacitu 90 kWh za další příplatek.

Ekologické? To asi ne

A já se ptám: Co je na tom ekologického? Elektromobily si přece lidé kupují právě proto, aby šetřili přírodu. Ale co to má za smysl, když po deseti letech musíte koupit i to, co nepotřebujete? Protože upřímně – když můžete mít místo nové baterie o něco novější auto (případně si trochu připlatit a mít vážně funglovku), kdo by investoval jen do baterie? Takže se nám někde bude hromadit šrot, který nikdo nechce, a zdroje na výrobu nových aut se budou bez omezení čerpat dál a dál a dál.

Tady asi někdo něco těžce nedomyslel. Anebo domyslel – ale myslel při tom jen na svůj maximální zisk – že ano, Elone Musku?

Zdroj: vlastní úvaha, https://www.facebook.com/MojaTesla

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz