Článek
Nebo alespoň přinejmenším věří, že Bůh jeho slova něčím nějak slyší. Já si ušatého Boha nepředstavuji, ale nepochybuji o tom, že sluch má výborný stejně jako zrak a rovněž paměť.
Jakou má pan kardinál Duka představu o Bohu a jeho vybavenosti ku slyšení, netuším. Přesto považuji za pozoruhodné, že sluch Pánaboha nikdy nezpochybnil, zatímco jeho schopnost mluvit mu v rozhovoru se Světlanou Witovskou upřel s překvapivým zdůvodněním: „Bůh nemluví, poněvadž nemá ústa jako my.“
Dovoluji si předpokládat, že pan kardinál věří, že jej Bůh nejen slyší, ale i vidí.
Jedno velké ucho a jedno velké oko? Nebo pár velkých ušisek nad jedním Božím okem? Kdy „to“ kdy kým bylo spatřeno? Kardinálem Dukou snad? A proto Bůh nemluví? Nemluvil tedy ani s Ježíšem Nazaretským? Nikdy s nikým? Tedy ani s Korneliem Novakem? Novak ale nemluví o tom, že na něho Bůh mával srozumitelně ušima.
Mnohá zvířata mají velmi pohyblivé uši. Dalo by se jimi signalizovat podobně, jako se pomocí praporků vysílá morseovka. Ale v Bibli se nikde nedočteme: Bůh zastříhal ušima, ale Bůh řekl.
Nechci rozporovat slova pana kardinála větou: Na počátku bylo slovo, neboť by se dalo namítnout, že se tato věta dá vysvětlit jako nevyslovená myšlenka. Jako přání bezústého Boha. Jako jeho vůle, která se začala naplňovat. Pouze říkám, že zdůvodnění pana kardinála Duky, proč Bohu upřel schopnost mluvit, je v rozporu se zkušenostmi tisíciletých zkušeností lidstva.
Stává se, že lidé zbloudí a vracejí se zpět. Ostatně příklad můžeme vidět i v překvapivě obnoveném přesvědčení množiny lidí o tom, že země je placatá. Nepátral jsem, jak k tomu došli. Možná někdo pozoroval dlouhý trám plovoucí na klidné hladině rybníka a shledal, že netvoří tečnu k vypouklé hladině. Nevím.
A co myslí o schopnosti Boha mluvit například Česká biskupská konference? Také dosud nevím.