Hlavní obsah
Názory a úvahy

Bakala ve spárech TikToku. A co na to paní Hranolka?

Foto: Seznam.cz

Jsou peníze opravdu vším?

Majitel Hospodářských novin si nechal zaplatit od provozovatele sociální sítě TikTok za inzerci, která má uživatele přesvědčit o velké investici do bezpečí dat i samotných uživatelů.

Článek

Pokud odhlédneme od toho, zdali se provozovatel této sítě skutečně chystá investovat v inzerátu na titulní straně HN uvedenou částku 12 miliard eur do zabezpečení a ochrany dat uživatelů, fakta jsou neúprosná.

TikTok jako sociální síť je přímo napojená na čínskou vládu. Data od uživatelů jsou tedy v rukách více než nepovolaných a navíc zcela nevyzpytatelných.

V České republice již v roce 2023 vydal Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost varování před instalací a používáním této sociální sítě s tím, že hrozba byla již tehdy zařazena do kategorie vysoká - pravděpodobná až velmi pravděpodobná.

Kromě možnosti zneužití dat uživatelů, kterých je v současné době měsíčně odhadem celosvětově asi 1,5 miliardy (u nás 1,5 milionu), je vážným problémem této sítě prakticky ničím neomezené a neregulované šíření dezinformací a falešných zpráv. Tato sociální síť je tedy přitažlivá také pro takzvané trollí farmy, které koordinovaně ovlivňují veřejné mínění a zasahují do suverenity jednotlivých států. Například před nedávnem pomohl TikTok do druhého kola prezidentských voleb v Rumunsku do té doby neznámému a nezajímavému kandidátovi. Shodou okolností má tento kandidát kromě extrémně pravicových pohledů na svět také vlivné přátele v Rusku.

Skutečnost je taková, že navzdory všem varováním i rizikům se stal TikTok fenoménem a mnozí jej i nadále bez jakýchkoliv obav využívají. A to včetně politicky exponovaných osob nejen v zahraničí, ale také u nás. Namátkou můžeme zmínit bezskrupulózní českou poslankyni, která se před pár dny na sociální síti rozhodla rozčeřit nudné politické vody převlečena za hranolku.

Závažnou otázkou tedy je, zdali vždy a za každých okolností musí být peníze či osobní profit v podobě snahy o to „být vidět za každou cenu“ na prvním místě. Je zřejmé, že majitel HN i paní Hranolka mají v tomhle ohledu jasno a není nic, co by jim v jejich počínání mohlo zabránit. Nebo se nad tím někdo kompetentní u nás či v EU konečně důkladně zamyslí?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám