Hlavní obsah
Rodina a děti

Narodil se mi syn a jsme úplně bez peněz. Úřady už vyřizují rodičák dva měsíce, mají jiné priority

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik (premium license)

Kristýna před těhotenstvím pracovala jako OSVČ a nemocenské pojištění si neplatila. Bylo jí řečeno, že kdyby využila po porodu peněžité pomoci v mateřství, dostane pár tisíc. Úřednice jí poradila, ať si rovnou zažádá o rodičovský příspěvek.

Článek

Jenže po narození syna jsem se na matričním úřadu dozvěděla, že je teď hodně dětí, a tak mají na vydání rodného listu 30 dní. Přitom bez rodného listu neznáte rodné číslo, a bez rodného čísla nevyřídíte vůbec nic. Syn má Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, kde je lhůta k přihlášení dítěte do 8 dní po porodu, ale bez rodného čísla to nejde. Absurdní.

Spoléhala jsem na rychlost úřadů

Volala jsem na matriku, jestli mi alespoň mohou to rodné číslo říct. Ne, GDPR. Ale když si přijedu, a vyzvednu si ten rodný list osobně, tak mi ho vydají dřív. Kývla jsem, a jela na pražskou matriku.

Rodné číslo jsem tak znala asi 14 dní po porodu. Přihlásila jsem se do slavné aplikace Jenda, zažádala o rodičovský příspěvek, a jelikož jsem neznala svůj denní vyměřovací základ a chtěla jsem žádat o vyšší částku, doložila jsem příjmy partnera. Myslela jsem, že to bude rychlé, protože je to přece skvělý online systém, který má procesy zrychlit.

Stavíme dům a peníze nejsou

Když jsem žádala u své první dcery, a zcela totožně - bez nemocenské, dokládala jsem příjmy partnera, akorát s tím rozdílem, že jsem šla na úřad, měla jsem vše vyřízené do pár dní. Dcera se narodila poslední den v jednom měsíci, a další měsíc už peníze přišly. Čekala jsem to stejné.

Jenže my teď stavíme dům a všechny příjmy dáváme tam. Takže jsme měli rezervu sotva na dva měsíce a teď už nám nic nezbylo. Zatím jsem si půjčila od rodiny i přátel, a na úřad volám každý den. Bylo mi ale řečeno, že to prověřují a musím vyčkat. Jak dlouho ale? Už nemáme ani na pleny, a tak jsem se naučila přebalovat s látkovými…

Zdroj: autorka vycházela z rozhovoru s hlavní aktérkou Kristýnou O. (28)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz