Článek
EU, resp. Evropská komise udělila módním domům Gucci, Chloé a Loewe pokuty za 3,8 milardy Kč, ano, 3 800 000 000 korun, za zneužití postavení a porušení hospodářské soutěže.
Cituji: „Dnes jsme pokutovali tři evropské módní domy za to, že v rozporu s pravidly EU pro hospodářskou soutěž zasahovaly do cen nezávislých maloobchodníků. Všichni spotřebitelé v Evropě si zaslouží těžit z výhod skutečné cenové konkurence,“ uvedla místopředsedkyně EK Teresa Riberaová.
Dobře. Chápu.
Já opravdu nejsem fanoušek kartelů a oligopolu. Nicméně, normálně platí, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda někoho jiného. Proč to vlastně neplatí v tomto případě? Platí to vůbec ještě v ekonomice?
Učebnice tvrdí, že na dokonalém trhu se rovnováha najde vždy v optimálním bodu, průsečíku poptávky a nabídky. On ale ten průsečík existuje prakticky vždy, jen se může stát, že jedna z těch křivek je vychýlena z přirozené polohy. Nebo obě, jak často vidíme (dotace na nákup produktu omezeného regulací).
V dnešní době je velmi těžké najít svobodný trh. Svobodný z hlediska ekonomické teorie, tedy tzv. dokonale konkurenční. Bez bariér vstupu na trh, bez dominantního hráče (v místě a čase), s podobnou až zaměnitelnou produkcí, se všemi dostupnými informacemi u prodávajícího i kupujícího a bez možnosti jednostranně ovlivnit cenu. A jestli mě napadá nějaký takový trh, pak je to trh módy. Roztříštěný, tisíce substitutů, se kterými slavné značky soupeří, zaměnitelná produkce (funkčně zcela jistě) …
Pro mě za mě, ať si Gucci a spol. určí klidně své podmínky prodeje… když to přeženou, jejich distributoři nebudou moci podmínky akceptovat a ukončí spolupráci. Když koncový zákazník bude kvůli nesmyslné regulaci výrobcem preferovat jiné značky, Gucci a spol. skončí. V tomto případě přece nejde o nějaké klíčové zboží, které nemá konkurenci nebo substituty. Od toho jsme světelné roky daleko. Naopak, jistý pocit nedostupnosti vytváří rénomé značky. A z těcho velkých marží pak platí DPH a příjmovku (tam je problém…). Když budou ve slevých celý rok, mimo outletová centra, asi to nebude ta stejná značka jako dnes.
Bude se pokutovat Hermés, že nevyrábí více kabelek? Také přece omezením kapacit deformuje trh.
Můžeme jen doufat, že Komise se dále zaměří na skutečně oligopolní trhy, třeba ve východních zemích EU a že pokuty dosáhnou svého účelu, kterým není plnění rozpočtů, ale náprava trhu.