Článek
O slunečné letní sobotě 25. srpna 1990 se krátce po odjezdu ze zastávky Spálov srazil osobní vlak 6302 Železný Brod - Tanvald - Liberec s manipulačním nákladním vlakem 85643 Tanvald - Železný Brod. Ke srážce došlo v km 3,272 v nepřehledném skalnatém terénu a oblouku nad řekou Kamenicí.

Srážka vlaků Os 6302 a Mn 85643 u Spálova 25.8.1990
Po nárazu manipulační nákladní vlak v čele s lokomotivou 743.010 a 6 vozy nasunul osobní vlak zpět na most přes Kamenici, kde se motorový vůz 810.280 rozlomil, díky poškozené naftové nádrži začal hořet a požár se přenesl i na přívěsný vůz Baafx.

Srážka vlaků Os 6302 a Mn 85643 u Spálova 25.8.1990
Neštěstí si vyžádalo 14 obětí na lidských životech a 32 zraněných. Mezi oběti neštěstí se zařadili i tehdy 29letý strojvedoucí osobního vlaku Eduard Vraštil a jeho 45letý kolega vlakvedoucí Karel Svatý. Uvedeného dne, když výpravčí zjistili, že oba vlaky jedou proti sobě, pokusili se osobní vlak varovat a zastavit prostřednictvím obsluhy restaurace, která je u zastávky Spálov. Bohužel už bylo pozdě, chyběly vteřiny a osobní vlak těsně obsluze restaurace ujel, když vidět byla už jen 2 vzdalující se červená světla, označující konec vlaku a tentokráte o kilometr dál i navždy konec jeho jízdy.

Srážka vlaků Os 6302 a Mn 85643 u Spálova 25.8.1990
O v té době nejvážnější železniční tragédii v novodobé polistopadové historii české železnice psal 27. února 1991 denní tisk : „U Okresního soudu v Semilech bylo zahájeno přelíčení se 2 viníky, kteří 25. srpna 1990 způsobili jednu z největších dopravních nehod na železnici v poválečných letech. Okresní prokurátor podal žalobu na výpravčího Františka Marušku, naposledy zaměstnaného v Jesenném, a Jana Suchardu ze železniční stanice Železný Brod. V žalobě se jim klade za vinu, že v průběhu dvou vzájemných telefonních hovorů, uskutečněných kritického dne mezi 12.45 a 12.55 hod., za účelem zabezpečení jízdy manipulačního nákladního vlaku Mn 86543 a osobního vlaku MOs 6302, porušili ustanovení článku 483, 484 a 490 Předpisu federálního ministerstva dopravy. To mělo za následek, že výpravčí v Jesenném František Maruška nechal projet nákladní vlak stanicí Jesenný do Železného Brodu a Jan Sucharda v téže době ze Železného Brodu vypravil osobní vlak do Tanvaldu.“
Oba výpravčí nedodržovali závazná slovní znění v rámci telefonického zabezpečení jízdy vlaků, došlo u nich ke vzájemnému nedorozumění a byli odsouzeni k 5 letům odnětí svobody nepodmíněně. 19 oběťmi na životech překonalo Spálov neštěstí u Krouny na trati mezi Poličkou a Skutčí na Chrudimsku, ke kterému došlo 24. června 1995.
Pietní akt po běžeckém memoriálu a pochodu u mostu přes řeku Kamenici a pomníčku obětem neštěstí 25. 8. 2018
Od roku 2000 se neštěstí připomíná běžeckým závodem z Tanvaldu na Spálov a od roku 2001 dálkovým pochodem vždy nejbližší sobotu k výročí 25. srpna. Jde o memoriál obětí železničního neštěstí, který symbolicky představuje úsek trati, který osobní vlak 6302 na své cestě ze Železného Brodu do Tanvaldu 25. srpna 1990 už neprojel.
U místa neštěstí u mostu přes řeku Kamenici je pomníček, u kterého se v den neštěstí – každoročně 25. srpna kolem 13. hodiny a vždy v den konání běžeckého memoriálu a pochodu scházejí pozůstalí a přátelé obětí neštěstí, také jeho účastníci. Od roku 2020 má blíže k místu střetu na druhé straně mostu přes řeku Kamenici pamětní desku strojvedoucí Eduard Vraštil. Železničnímu neštěstí u Spálova je věnován i jeden díl pořadu České televize Osudové okamžiky, natočený a zpracovaný v letech 2001 až 2002.
Letošní ročník memoriálu se uskuteční v sobotu 23. srpna - jde už o 25. ročník vytrvalostního běhu a 24. ročník dálkového pochodu. Podrobnosti jsou na webu pořadatele Federace strojvůdců ČR.
Prezentace účastníků memoriálu - vytrvalostního běhu i dálkového pochodu probíhá na krytém nástupišti železniční stanice Tanvald od 8.30 do 9.45. Vytrvalostní běh startuje přesně v 10 hodin.
Zdroje: