Hlavní obsah
Lidé a společnost

Kořenovská Zubačka volá o pomoc

Foto: Jindřich Berounský

Kořenovské nádraží se zvláštním vlakem, vedeným ozubnicovou lokomotivou T 426.003 (715.003)

Unikátní ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov se po 63 letech dočkala investic a oprav, plánovaných na příští rok. Kulturní památku České republiky ohrožují záměry Ministerstva dopravy a koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje KORIDu Lk.

Článek

Nejstrmější česká a jediná ozubnicová železnice z Tanvaldu do Kořenova je nečekaně ohrožena v době nadějného očekávání lepších zítřků. Její poslední rekonstrukce proběhla v roce 1961, kdy pro ni byly vyrobeny v Rakousku ozubnicové motorové lokomotivy T 426.0 (později přečíslované na 715), a trať je na hranici životnosti. Po rozhodnutí o zastavení ozubnicového provozu vloni v listopadu se Správě železnic podařilo získat dotaci na její opravu z přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko 2021–2027, která pokryje přes 80 % nákladů. 

Vítězem soutěže na rekonstrukci unikátní ozubnicové železnice se stala společnost Chládek & Tintěra z Litoměřic, která nabídla realizaci za 432,1 miliónu Kč. Do konce letošního roku se mají vyrobit speciální komponenty nové dvoupásové Abtovy ozubnice a ocelové pražce tvaru Y. Nepřetržitá výluka se plánuje od 15. dubna příštího roku.

Správa železnic souběžně připravuje stavbu s názvem „Oprava kolejí a výhybek v dopravně D3 Kořenov“ a disponuje projektovou dokumentací ve dvou verzích. První, co nejvíce kopírující stávající stav kořenovského kolejiště s nástupišti a výškou nástupních hran cca 200 - 250 mm nad temenem kolejnice, následně po jednání v únoru letošního roku druhou - s nástupištěm 380 mm u koleje při výpravní budově a s přípravou na implementaci evropského vlakového zabezpečovače ETCS.

Jenže opatření k implementaci ETCS posouvají nástupiště nepřirozeně a nesmyslně směrem k Harrachovu a do toho vyvinul na přelomu července a srpna zvláštní iniciativu manažer koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje KORIDu Lk. Nekompromisně prosazuje nástupiště o výšce 550 mm u koleje při výpravní budově s odkazem na řešení imobilních cestujících. Díky tomu došlo ke zrušení výběrového řízení na dodavatele akce „Oprava výhybek a kolejí v dopravně Kořenov“, připravované Oblastním ředitelstvím Hradec Králové Správy železnic, které svolalo do Kořenova na 15. srpna místní šetření. Během něj bylo za účasti zástupce Národního památkového ústavu provedeno i měření a dohodnuto, že z provozně-technických důvodů může být realizováno nástupiště u budovy do maximální výšky 380 mm nad temenem kolejnice. Nástupiště výšky 550 mm by představovalo problémy pro posun na manipulační koleje a hlavně nepřirozenou a nebezpečnou bariéru v prostoru, který se po příjezdu nostalgických vlaků zaplní několika stovkami cestujících, stává se velmi živým a je třeba zajistit plynulé opuštění kolejiště takového množství cestujících včetně bezpečnosti v něm. V pravidelném provozu na lince L1 Liberec - Szklarska Poreba Górna se používají motorové vozy RS 1 Stadler řady 840, které jsou vybaveny výsuvnými schůdky a plošinami pro imobilní cestující. Pro účely projektování však přetrvává problém implementace ETCS, který je třeba řešit podle Správy železnic s Ministerstvem dopravy.

Pro svoji výjimečnost a technická řešení je železnice Tanvald - Kořenov s provozními objekty rozhodnutím Ministerstva kultury z roku 1992 památkově chráněna co by kulturní památka České republiky rejstříkového čísla ÚSKP 13137/5-5455 s katalogovým číslem 1000122376. Památková ochrana se týká i areálu kořenovského nádraží. Z hlediska perspektivy této železnice a provozu, který je kombinací pravidelné mezinárodní osobní dopravy Liberec - Szklarska Poreba, nostalgické dopravy a nákladní dopravy, nelze lpět na úplném zachování stávajícího historického stavu, ale při opravách a modernizaci je třeba zajistit alespoň historizující charakter plánovaných úprav a cenný historický ráz celého areálu, které mu pomohly nedávná obnova výtopny v roce 2016 a rekonstrukce vodárny v roce 2020.

Výjimečnost této železnice a památková ochrana s cílem zachovat co nejvíce z kulturního dědictví neumožňuje na této trati aplikovat železniční interoperabilitu EU. To vylučuje implementaci evropského zabezpečovacího systému ETCS v jakékoliv podobě s instalací balíz, což by spolu se soustavou návěstidel představovalo posun nástupišť do atypických poloh. V rámci dopraven Dolní Polubný a Harrachov by to přineslo zkrácení užitné délky kolejí a nástupišť s komplikacemi pro nostalgický provoz delších vlaků.

V rámci snahy o implementaci ETCS se objevily nesmyslné a nerealizovatelné náměty na řešení instalace balíz neaplikovatelným přerušením ozubnice na 18 místech, aktuální záměr počítá s bočním řešením balíz (vedle koleje) v délce téměř 5 km. Toto řešení není doposud adekvátně vyzkoušeno v provozu.

Zabezpečení ETCS by na památkově chráněné a díky zvláštním podmínkám (daným předpisem D40 Správy železnic) jednoznačně neinteroperabilní trati přineslo neúměrně vysoké a nesmyslné náklady na palubní jednotky vozidel Zubačky, které díky šesti prototypovým zástavbám a celkově řešení 9 vozidel činí cca 315 mil. Kč.

Ministerstvo dopravy (MD) zařadilo implementaci evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS na trať Tanvald - Harrachov státní hranice do ambiciózního Národního plánu implementace ETCS, schváleného předchozí Vládou České republiky 13. 9. 2021 pod usnesením č. 795. Tam se implementace ETCS na této trati objevila s realizací v roce 2024 a zavedení výhradního provozu při úrovni L1 LS STOP v roce 2029.

5. června 2024 Vláda schválila pod usnesením č. 362 aktualizaci Plánu moderního zabezpečení české železnice – Implementace ETCS a u trati Tanvald - Harrachov státní hranice je jako termín implementace i výhradního provozu vlaků pod dohledem ETCS stanoven rok 2029. Má to být úroveň STOP, verze 1.1.

15. srpna na místním šetření v Kořenově, svolaném Správou železnic, padlo, že pokud do 30 dnů nebude ze strany MD vydáno jiné stanovisko, bude stav nástupišť řešen s přípravou ETCS. Zástupce zapsaného spolku Zubačka se ještě ten den obrátil na odbor drážní dopravy Ministerstva dopravy, se kterým proběhne schůzka 3. září. Aktuální informací odboru drážní dopravy MD je, že akci obnovy ozubnicové dráhy Tanvald - Kořenov schválila Centrální komise MD bez požadavku instalace ETCS. Byl potvrzen záměr vybavení tratě ETCS s tím, že technické možnosti, jak skloubit památkovou podstatu této dráhy s budoucí potřebou jejího zabezpečení, má od Centrální komise MD za úkol prověřit Správa železnic a navrhnout možnosti dalšího postupu.

Zástupci zapsaného spolku Zubačka se dostali do zajímavé „pinkané“ mezi Správou železnic a MD, když Správa železnic odkazuje na MD a zástupcům Zubačky dala 30 dnů na řešení tam, kde MD čeká na jeho návrh ze strany Správy železnic. V rámci „borůvkové soboty“ na Zubačce 17. srpna se část dobrovolníků Zubačky rozhodla díky bezvýchodné situaci pro oslovení veřejnosti Peticí proti ohrožení Zubačky - kulturní památky České republiky, jejíž výstupem je požadavek, aby:

  • Ministerstvo dopravy aktualizovalo Národní implementační plán ETCS a vyjmulo z něj železniční trať Tanvald – Harrachov – státní hranice.
  • Správa železnic realizovala akci „Oprava výhybek a kolejí v dopravně Kořenov“ s akcentem na památkovou ochranu areálu, zachování jeho původního rázu bez bariér podle doporučení Národního ústavu památkové péče a stanovisek orgánu státní památkové péče.

Určitě dobře míněný záměr o co nejlepší zajištění bezpečnosti se potkává s nerealizovatelností díky výjimečnosti železnice, pro kterou je tato chráněna a nemůže být operabilní v železničním systému Evropské unie. To by neměla změnit ani „politická doktrína“ něčeho, co po nás Evropská unie v tomto případě ve skutečnosti nepožaduje a zdravému rozumu odporuje.

Jindřich Berounský - zástupce petičního výboru

e-mail: jindrich.berounsky@seznam.cz, tel. 724134370

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz