Článek
Poslední zářiový týden přinesl na naši politickou scénu zajímavou roztržku a nečekané zklamání. Premiér české vlády, profesor politologie a předseda Občansko demokratické strany Petr Fiala dal občanům těžko uvěřitelnou lekci z politické strategie a slušného chování.
Po jednání mezi čtyřma očima, které utvrdilo Ivana Bartoše v pokračování spolupráce, jej záhy telefonicky informoval o odvolání z funkce vicepremiéra pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj. Udělal to způsobem, který i malý kluk chápe jako lumpárnu, a nesedí dosavadnímu vnímání premiéra jako distingovaného a vzdělaného pána. Je proto také těžké uvěřit, že to bylo z jeho hlavy, když díky tomu vypadá jako loutka někoho v zákulisí. To přineslo odchod Pirátů z koalice a trochu více polínek pod kotel vládní opozice.
Důvodem odvolání Ivana Bartoše je oficiálně a zřejmě i prakticky nezvládnutá digitalizace stavebního řízení. Je možné polemizovat nad tím, zda vůbec měl Ivan Bartoš reálnou možnost digitalizaci stavebního řízení zvládnout, ale zapojením Martina Kupky do procesu nápravy pan premiér dokázal, že vůbec nemá potuchy, co se děje v resortu dopravy. Martin Kupka je obdivuhodný rétor, dokáže s úsměvem a přesvědčivě promluvit o čemkoliv, ale zcela jednoznačně a prokazatelně selhal v resortu dopravy.
Zatímco Ivan Bartoš má možná na svědomí ztrátu iluzí o procesu digitalizace a materiální škody, Martin Kupka svojí dosavadní nečinností a podporou Potěmkina v resortu dopravy si může přičíst podíl na 4 zmařených životech cestujících jím bezmezně podporovaného dopravce RegioJetu, kterého má za nejlepšího a nejlevnějšího. Umožnil mu totiž zlevnit a plno povinností pro bezpečnost zanedbat, dokonce i jeho problémy doposud tutlat.
Ivanu Bartošovi se vytýká, že neproběhla fáze souběhu starého systému s novým, resp. že spuštěním nového systému nejenže nedošlo k žádnému zlepšení, ale ani k zachování dosavadní úrovně, Martinu Kupkovi v jeho resortu přibývají koleje bez starého i nového systému zabezpečení a hrozí další mrtví.
Martin Kupka působí v čele resortu dopravy bezmála 3 roky a i když často používá sousloví bezpečnost železnice, evidentně tomu pojmu nerozumí a zacykloval se ve zkratce ETCS, fascinován novým evropským vlakovým zabezpečovačem, jež se pod těmito písmenky jako European Train Control System skrývá. Podle jeho vnímání se nehody na železnici stávají kvůli chybějícímu ETCS a do budoucna ETCS železnici zachrání.
Jenže při čekání na ETCS ignoruje velmi nebezpečný a neakceptovatelný stav na železnici – před vybudováním a spuštěním nového zabezpečovacího zařízení ETCS se pod dohledem Martina Kupky a za jeho potlesku vyřazuje původní, i když ne úplně dokonalé zabezpečení národní, a nemá docházet po určitou dobu k souběhu původního „národního zabezpečovače“ s tím novým „evropským“. Tato fatální chyba se projevila 5. června 2024 ve stanici Pardubice hlavní nádraží, kde při srážce vlaků zahynuli 4 nevinní cestující, a obdobné riziko při aplikaci tzv. národního implementačního plánu k zavádění ETCS hrozí i na jiných místech. Strojvedoucí totiž díky tomuto nebezpečnému státnímu a „vládnímu“ hazardu jezdí bez jakéhokoliv zabezpečení do rychlosti 100 km/h jen tzv. naslepo podle návěstidel, mezi kterými v některých stanicích po slavnostně otevíraných modernizacích nádraží doslova bloudí. V rychlosti 100 km/h a stovkami tun a cestujících za zády je to bloudění hodně nepříjemné a proto není divu, že hodně strojvedoucích začalo po takovém pracovním adrenalinu po každé směně pít.
Ministr Kupka nechal 5. června vládu schválit aktualizaci národního plánu implementace ETCS, která dokonce počítá s ohrožením cestujících na nejstrmější české železnici z Tanvaldu do Kořenova. Tam totiž odborníci, ke kterým má ministr Kupka důvěru, protože se asi hodně usmívají, schválili jakési ETCS STOP, které vůbec nemůže být na sklonu 58 promile spuštěno, aby se vlak díky vyvolanému rychločinnému brzdění nesmeknul, následně nevykolejil, nepřevrátil a cestující nezabil.
To se zřejmě nelíbilo Pánu Bohu a zrovna ve stejný den večer došlo k tragickému neštěstí v Pardubicích, kde v „papírovém vozu“ Bcmz ministrem Martinem Kupkou oblíbeného RegioJetu, který neměl na kolejích co dělat, zahynuli 4 cestující. Třešničkou na dortu, upečeném v dopravě Martinem Kupkou, je fakt, že onen vládou schválený plán nechal následující den po neštěstí připomínkovat a ještě v termínu do 1 týdne. Prostě zajímavý pokus o alibi. Bezpečnost železnice je v pojetí Martina Kupky prostě legrace.
Nejenže ministru Kupkovi doposud nevadí i „papírové vozy“ RegioJetu, které se dál prohánějí po českých kolejích po modernizaci vozové skříně samolepkami, jeho obdiv získaly nejhořlavější motorové jednotky v České republice řady 845 dopravce Arriva vlaky. Zrovna po té, kdy byl odbory požádán, aby skončilo utrpení a ohrožování cestujících na rychlíkové lince R14 přes Ještěd. Ten jim vadí nejvíce a Drážní úřad i Policie České republiky zrovna řeší poslední ze série požárů jednotek 845, tentokráte u Zákup, ale to pana ministra utvrdilo ještě více v tom, že pro lidi na severu Čech je to to nejlepší. Proto 5. září podepsal dodatek smlouvy dopravci Arriva vlaky, aby si cestující užili adrenalin nejméně do konce roku 2029.
Pokud byl Ivan Bartoš za své selhání z vlády odvolán, už dávno v ní neměl být ani Martin Kupka. Určitě ne jako ministr dopravy. Za Martina Kupky je velkou slabinou a doslova selháním resortu dopravy bezpečnost železnice, kam nepatří politické proklamace a musí nastoupit odborná erudice.
Použité zdroje: