Článek
Přestože na trati Tanvald - Kořenov probíhá díky její rekonstrukci od 15. 4. do 30. 10. 2025 výluka a vlaky jsou až do Polska nahrazeny výlukovými autobusy, slunečná sobota 26. dubna patřila parní lokomotivě CS 400 č. 3629, která se po generální opravě slavnostně představila v Kořenově a na trati do Harrachova, aby přerušila ticho v údolí Jizery a udělala radost pozvaným hostům.
Slavnostní představení lokomotivy CS 400 č.3629 v Kořenově 26. 4. 2025
Průmyslová parní lokomotiva CS 400 č. 3629 byla vyrobena v roce 1957 v ČKD Praha a sloužila v cukrovaru ve Starém Městě u Uherského Hradiště, kde byla v 80. letech minulého století vyřazena. V roce 1992 byla zakoupena Klubem historie kolejové dopravy Praha a umístěna v depozitáři Národního technického muzea v Čelákovicích. V roce 2005 došlo k její výměně za torzo lokomotivy 434.2315 a následně se vlastníkem lokomotivy stal Radek Mansfeld, který v roce 2022 lokomotivu dlouhodobě zapůjčil Železniční společnosti Tanvald o.p.s.
Parní lokomotiva CS 400 č.3629 v Kořenově před výtopnou 26. 4. 2025
Generální opravy lokomotivy se v roce 2023 chopila ve Veselí nad Lužnicí společnost Railway Capital a.s.Hlavní stránka - Railway Capital legendárního zachránce Jindřichohradeckých místních drah a lokálních tratí v České republice Jana Šatavy. Opravu kotle parní lokomotivy zajistila společnost ZABABA s.r.o. v Praze - Zlíchově. Liberecký kraj přispěl na opravu parní lokomotivy částkou 3,5 mil. Kč.
Parní lokomotiva CS 400 č. 3629 při posunu v Harrachově 26. 4. 2025
Zajímavá zelenočerná parní lokomotiva je významnou posilou vozového parku Zubačky a počítá se s ní pro zvláštní osobní vlaky mezi Kořenovem a Harrachovem, kam se hodí i díky svým parametrům a výkonu 400 koní (294,2 kW), takže hravě zvládne i se 4 historickými vozy stoupání od 25 m vysokého železničního mostu přes řeku Jizeru do Harrachova a tamních Mýtin v nadmořské výšce 740 m. Kolem řeky Jizery vlaky opisují údolím zajímavou 5 kilometrovou železniční podkovu s proslulým skalním zářezem s „ledovou skálou“, na druhé straně údolí pak překonávají i 280 m dlouhý esovitý tunel a hluboký les podél hranice s Polskem. I v tomto úseku železnice na pomezí Jizerských hor a Krkonoš platí, že jízda vlakem je vyhledávaným cílem a s párou obzvlášť.
Jízdní řády plánovaných parních vlaků Kořenov - Harrachov jsou na webových stránkách Zubačky
Účastníci představení parní lokomotivy CS 400 č. 3629 v Kořenově obdrželi pamětní list, vydaný Železniční společností Tanvald a Libereckým krajem, který obsahuje výše uvedené informace o lokomotivě a její stručné historii.