Hlavní obsah
Automobily a doprava

Pražské historické tramvaje se po úspěšném roce a půl rozloučily pod Ještědem i v Jablonci n. N.

Foto: Jindřich Berounský

Pražská historická tramvajová souprava na konečné v Jablonci n. N. Tyršových sadech 28. 9. 2025 - motorový vůz 351 z roku 1915 a vlečný vůz 1202 z roku 1930 (oba výrobky firmy Ringhoffer)

O sváteční neděli 28. 9. 2025 uspořádali Boveraclub s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou rozloučení s pražskými historickými tramvajemi, které nakonec sloužily k radosti Liberečanů a návštěvníků města pod Ještědem přes rok a půl.

Článek

Na zápůjčce historických tramvajových vozů se domluvili za oboustranně výhodných podmínek Boveraclub a Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) s Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP).

Foto: Jindřich Berounský

Pražská historická tramvajová souprava na cestě z Jablonce do Liberce pod Jabloncem nad Nisou dolním nádražím 28. 9. 2025

V pražském podnikovém muzeu MHD ve Střešovicích byla v únoru 2024 zahájena stavba nových výstavních hal pro muzejní autobusy a užitková vozidla. Probíhající stavba tak omezila prostor a provoz pro tramvaje z expozice. DPP uvítal možnost uložit jednu soupravu právě v Liberci a ten tím získal historickou soupravu na rozchodu 1435 mm pro příležitostný provoz v celé své tramvajové síti.

Foto: Jindřich Berounský

Pražská historická tramvajová souprava na novém mostu v jabloneckém Zeleném údolí 28. 9. 2025

Po přerozchodování trati do Vratislavic a Jablonce nad Nisou z 1000 mm na 1435 mm se největší historické, ale úzkorozchodné tramvajové skvosty Bovera č. 78 z roku 1929 a původní jablonecká souprava 6MT č. 117 z roku 1953 a vlečný vůz č.44 z roku 1932 dostanou jen na zbytek metrového rozchodu mezi vozovnou, centrálním terminálem MHD Fügnerova a Lidovými sady.

Foto: Jindřich Berounský

Pražská historická tramvajová souprava při křižování s pravidelným spojem linky č. 11 ve výhybně Vratislavice nad Nisou, Kyselka 28.9.2025

Zapůjčený motorový vůz ev. č. 351 byl vyroben firmou Ringhoffer v roce 1915 a vlečný vůz ev. č. 1202 je z roku 1930 od stejné firmy. Od roku 1991 jsou vozy v pražské flotile historických tramvají určených pro pravidelný a komerční provoz jako duplicitní k těm, které jsou umístěny v expozici střešovického muzea.

Foto: Jindřich Berounský

Pražská historická souprava na konečné v Horním Hanychově 28. 9. 2025

Historická tramvajová souprava byla přivezena 26. 3. 2024 na speciálním silničním návěsu do areálu tramvajové vozovny DPMLJ v Liberci, Tatranské ulici, a obdobná přeprava ji čeká v říjnu zpět do Prahy.

Oproti původnímu plánu roční zápůjčky se tato protáhla na více než rok a půl. Pražské historické tramvaje měly u veřejnosti obrovský úspěch. Liberečané i návštěvníci města pod Ještědem se s nimi potkávali na tradičních svátečních jízdách i v rámci rozšířeného prázdninového nostalgického provozu. Tramvaje se staly součástí tradičních kulturních akcí a zájem byl i o mimořádné zájezdy do Jablonce nad Nisou.

Foto: Jindřich Berounský

Historická tramvajová souprava na tramvajové smyčce v Liberci Horním Hanychově pod siluetou Ještědu 28. 9. 2025

V rámci nedělní sváteční rozlučky se 28. září pražská historická tramvajová souprava podívala do Jablonce nad Nisou, následně z liberecké vozovny do Lidových sadů a na opačnou stranu města pod Ještěd. Odpoledne pendlovala mezi Horním Hanychovem, Dolním Hanychovem a Lidovými sady. Akce za pěkného slunečného počasí přilákala i fanoušky tramvají z celé republiky. Na konečné v Horním Hanychově pod dohledem dominanty Ještědu se dokonce odehrálo malé setkání pražských tramvají. Za svými pražskými kolegyněmi dorazila původní pražská tramvaj T3M ev. čísla 8106, která jezdila do roku 2012 pod vozovnou Hloubětín a natrvalo zakotvila v Liberci jako historický exponát.

Foto: Jindřich Berounský

Setkání pražských tramvají na tramvajové smyčce v Liberci Horním Hanychově 28. 9. 2025

Foto: Jindřich Berounský

Setkání historických tramvají v liberecké tramvajové vozovně 28. 9. 2025

Zápůjčka tramvají a okázalé rozloučení s nimi jsou výsledkem dlouhodobé spolupráce Boveraclubu s kolegy z pražského podnikového muzea DPP. Někteří z nich trvale Boveraclubu pomáhají. Podílejí se na zajištění akcí a jízd, přiloží ruku k dílu při rekonstrukcích historických tramvají v Liberci, někteří i konzultacemi či poskytnutím náhradních dílů. Nejvýraznějším pomocníkem z DPP, který obětuje hodně času Liberci, je Martin Frank. Zejména jeho pomoc oceňuje předseda spolku Boveraclub Tomáš Krebs, který na rozloučenou s pražskými historickými tramvajemi připravil v liberecké tramvajové vozovně jejich setkání se všemi historickými tramvajovými exponáty.

Foto: Jindřich Berounský

Setkání historických tramvají v liberecké tramvajové vozovně 28. 9. 2025

Na závěr se sluší připomenout, že úspěšná zápůjčka pražských tramvají se uskutečnila díky finanční podpoře Libereckého kraje a DPMLJ.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz