Článek
Unikátní kulturní památku České republiky ohrožují 2 nesmyslné záměry, kvůli kterým se dokonce přerušilo projektování opravy kolejiště bývalého areálu železniční stanice Kořenov.
Ministerstvo dopravy nesmyslně trvá na implementaci evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS na trať Tanvald – Harrachov státní hranice. Nerespektuje výjimečnost ozubnicové trati Tanvald – Kořenov, pro kterou se stala v roce 1992 kulturní památkou, ani fakt, že provoz na trati Tanvald – Harrachov státní hranice je zajišťován podle zvláštního předpisu D40 Správy železnic a tato dráha nemůže být interoperabilní v systému železnic Evropské unie. Předpis vymezuje okruh vozidel, jaká na výjimečnou trať mohou a za jakých podmínek. Je to dáno největším sklonem v České republice až 58 promile, dvoupásovou Abtovou ozubnicí a extrémními zlomy nivelity u nájezdů na ozubnici.
V rozporu s tím se požadavek na zabezpečení ETCS objevil v ambiciózním Národním plánu implementace (NIP) ETCS, schváleným Vládou České republiky 13. 9. 2021, a znovu je tento nesmyslný požadavek potvrzen v aktualizovaném NIP ETCS, potvrzeném 5. června Usnesením Vlády č. 362. Schválený dokument je přitom vnitrostátním prováděcím plánem ve smyslu čl. 7.4.4 Přílohy I Prováděcího nařízení Komise (EU) 2023/1695 ze dne 10. srpna 2023 o technické specifikaci pro interoperabilitu týkající se subsystémů „řízení a zabezpečení“ železničního systému v Evropské unii a o zrušení nařízení (EU) 2016/919. Logicky se tak nemůže vztahovat na neinteroperabilní dráhu a kulturní památku České republiky.
Památková ochrana trati Tanvald – Kořenov a areálu kořenovského nádraží vylučuje implementaci evropského zabezpečovacího systému ETCS v jakékoliv podobě s instalací balíz.Spolu se soustavou návěstidel a dalšími opatřeními by to představovalo posun nástupišť do atypických až uživatelsky nesmyslných poloh. V rámci dopraven Dolní Polubný a Harrachov by došlo ke zkrácení užitné délky kolejí i nástupišť. To by dokonce znemožňovalo bezpečný provoz oblíbených delších nostalgických vlaků s ozubnicovou lokomotivou.
V souvislosti s ETCS je další komplikací instalace palubních jednotek zabezpečovače do historických vozidel. To by zatížilo Zubačku a objednatele nostalgické dopravy Liberecký kraj nesmyslnými náklady na investice ve výši cca 315 mil. Kč.
Manažer koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje KORIDu Lk Pavel Blažek prosazuje v památkově chráněném areálu kořenovského nádraží vybudování vysokého nástupiště u výpravní budovy s nástupní hranou 550 mm nad temenem kolejnice. Takový záměr je neslučitelný s památkovou ochranou historizujícího rázu areálu. Představuje jednoznačně rušivý element, nepřirozenou zeď a nebezpečnou bariéru v prostoru, který se po příjezdu nostalgických vlaků zaplňuje několika stovkami cestujících a návštěvníků. Kořenovské nádraží se při nostalgických akcích stává velmi živým a specifickým multifunkčním prostorem. To je součást jeho génia loci. V jeho kolejišti je třeba zajistit plynulý a bezpečný pohyb obrovského množství cestujících.
Oba případy představují zvláštní formu kulturního barbarství pod rouškou bezpečnosti. Dobrovolníci Zubačky proto iniciovali petici proti ohrožení Zubačky jako kulturní památky, kterou je možné podepsat v kořenovském muzeu a nově je k dispozici i elektronická petice: