Hlavní obsah

Zajímavý milník opravy nejstrmější a jediné české ozubnicové železnice. Je položena nová ozubnice

Foto: Jindřich Berounský

Dokončení pokládky dvoupásové Abtovy ozubnice a nejvýše položeného nájezdu na ozubnici nad 940 m dlouhým Polubenským tunelem v Kořenově těsně pod kótou 700 m. n. m. 23. 9. 2025

Oprava perly českých železnic z Tanvaldu do Kořenova představuje jeden z nejobdivuhodnějších projektů v Evropě. Investiční akce Správy železnic má za cíl zlepšit parametry železnice a přitom uchránit její kulturně-historickou hodnotu.

Článek

15. dubna začala jedna z nejnáročnějších a nejzajímavějších oprav železnice v České republice. Výjimečná železnice Tanvald – Kořenov, která je kulturní památkou České republiky, představuje kombinací pravidelné mezistátní osobní dopravy na lince L1 Liberec - Szklarska Poręba Górna, nostalgické dopravy Tanvald - Harrachov převážně s ozubnicovými lokomotivami a nákladní dopravy jeden z nejzajímavějších a nejrozmanitějších železničních provozů v Evropě. To vše v drsných podmínkách Jizerských hor.

Foto: Jindřich Berounský

Kořenov zastávka a pracovní vlak pod spodním portálem Polubenského tunelu 13. 9. 2025

Oprava Jizerskohorské trati, resp. rozsahem prací spíše stavba je největší investiční akcí programu Interreg Česko – Polsko 2021 – 2027 jako součást přeshraničního projektu „Obnova úseků trati Tanvald – Szklarska Poręba“. Dotace Evropského fondu pro regionální rozvoj činí 11,995 mil eur (cca 300 mil. Kč). Zakázku ve výši 447 291 925 Kč realizuje česká stavební firma Chládek & Tintěra a. s. z Litoměřic pod vedením hlavního stavbyvedoucího Martina Hůlky. Souběžně z podstatné části už proběhla další stavební akce, a to „Rekonstrukce dopravny Dolní Polubný“ za téměř 37 mil. Kč bez DPH. Šlo o obnovu kolejiště dopravny Dolní Polubný, kam se po 33 letech vrátilo 225 metrů ozubnice i se 3 unikátními ozubnicovými výhybkami s přestavitelnou ozubnicí.

Foto: Jindřich Berounský

Dopravna Kořenov při zahájení prací - parní vlak Kořenov - Harrachov a retro náhradní doprava Kořenov - Szklarska Poreba Górna 13. 9. 2025

Ještě za končícího provozu retro náhradní vlakové dopravy Kořenov – Szklarska Poręba Górna motorovými vozy řady 810 se 13. září bagry pustily do nástupiště při výpravní budově a kolejiště bývalé pohraniční stanice Kořenov. Akci „Oprava kolejí a výhybek v dopravně Kořenov“ zajišťuje pro Oblastní ředitelství Hradec Králové Správy železnic firma Pirell s. r. o. z České Třebové za bezmála 64 mil. Kč bez DPH. Ze ¾ ji jako poddodávku ve skutečnosti realizuje polská firma BUDIMEX S. A.. Práce by měly trvat do 31. října tohoto roku a  1. listopadu se předpokládá obnovení provozu včetně jízd nostalgických vlaků s ozubnicovými lokomotivami řady 715.

Foto: Jindřich Berounský

Oprava kolejí a výhybek dopravny Kořenov 23. 9. 2025

Příští rok proběhne jako součást česko-polského projektu výměna kolejnic na polské části trati č. 311 v úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice v délce celkem 13,294 km a s ní dojde i k zabezpečení přejezdů přejezdovým zabezpečovacím zařízením

Foto: Jindřich Berounský

Obnovená dopravna Dolní Polubný se 3 ozubnicovými výhybkami pohledem z portálu Dolnopolubenského tunelu 16. 9. 2025

Vedle souběžné unikátní obnovy dopravny Dolní Polubný představuje oprava trati Tanvald – Kořenov 56 řešených stavebních objektů. Největším a nejnáročnějším z nich je 940 m dlouhý Polubenský tunel v km 32,691 – 33,631, který byl sám o sobě rozdělen pro účely opravy na 50 sekcí k řešení.

Foto: Jindřich Berounský

940 metrů dlouhý Polubenský tunel 21. 9. 2025

Foto: Jindřich Berounský

Polubenský tunel a částečně položená ozubnice 21. 9. 2025

Jeden z největších přínosů pro trať představuje výměna mostní konstrukce mostu v km 29,281 nad Údolní ulicí v Desné, který svým stavem komplikoval provoz omezením přechodnosti a hmotnosti vozidel.

Foto: Jindřich Berounský

Dopravna Desná s ostrovním nástupištěm a podbíječkou 21. 9. 2025

Cestující uvítají nová nástupiště dopraven Desná a Dolní Polubný, stejně tak zastávky Kořenov zastávka pod spodním portálem Polubenského tunelu. Pod Kořenovem zastávkou se aktuálně řeší rozšíření protější zdi v km 32,543 – 32,689 kvůli sesuvům a narušení lesního porostu nad ní.

Foto: Jindřich Berounský

Pracovní vlak a vlevo problematické místo k řešení rozšíření zdi pod kořenovskou zastávkou 13. 9. 2025

Z pohledu provozu a zajištění dopravní kapacity je největším přínosem vznik plnohodnotné dopravny Dolní Polubný s ozubnicí v celé délce a možností křižování, které se doposud řešilo přejížděním nostalgických vlaků do nákladiště.

Foto: Jindřich Berounský

Dopravna Dolní Polubný s nájezdem na ozubnici z nákladiště 21. 9. 2025

V celém úseku z Tanvaldu do Kořenova byly původní tzv. korýtkové ocelové pražce z let 1958 – 1961 nahrazeny ocelovými pražci Y (ypsilon) s rozdělením „k“ a rozevřením 650 mm. Ty byly dodány společností Inprovia a vyrobil je největší německý ocelářský a technologický podnik, resp. koncern ThyssenKrupp. Ozubnici z nízkolegované manganchromové oceli vyrobila dceřiná společnost Dopravního podniku hlavního města Prahy Pražská strojírna po zajímavé a náročné materiálové analýze původní ozubnice a ozubeného kola ozubnicového stroje lokomotiv řady 715.  Ozubnicové výhybky pro dopravnu Dolní Polubný vyrobila DT – Výhybkárna a strojírna Prostějov.

Foto: Jindřich Berounský

Dokončení pokládky ozubnice v Kořenově nad portálem 940 m dlouhého Polubenského tunelu 23.9.2025

Slavnostní okamžik a jeden z nejzajímavějších milníků opravy unikátní železnice a tzv. Zubačky přišel 23. září letošního roku, kdy byla v 10 hodin a 25 minut dokončena logisticky velmi zajímavá pokládka kolejových polí s ozubnicí a nejvýše položeným nájezdem na ozubnici nad Polubenským tunelem v Kořenově těsně pod kótou 700 m. n. m. a nezbývá než se těšit na 1. listopad 2025. To se má perla českých železnic ukázat ve své plné kráse a cestujícím v ozubnicovém i adhezním provozu.

Zdroje:

Průvodní a technické zprávy Týmu dopravního inženýrství a SAGASTA

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz