Hlavní obsah
Aktuální dění

Železnice Jizerských hor radostně ožívají!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jindřich Berounský

Ozubnicová lokomotiva 715.003 v čele zvláštního ozubnicového vlaku Kořenov - Tanvald po nájezdu na nejstrmější úsek ozubnice mezi Kořenovem a Dolním Polubným 1. 7. 2023

Ocelové pásy kolejí Jizerských hor ožívají. Vlaky se vrátily po 27 letech do polského lázeňského města Swieradów Zdrój a Správa železnic získá dotaci na opravu ozubnicové železnice Tanvald - Kořenov.

Článek

Správa železnic získá finanční prostředky na opravu nejstrmější české železnice Tanvald - Kořenov. Stavba bude financována z přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko 2021–2027. Cílem projektu je obnova turisticky významné mezistátní železniční trati, a to ve spolupráci s polským Dolnoslezským vojvodstvím.

Díky opravě dojde ke zlepšení stavebně-technického stavu trati a významnou součástí projektu je revitalizace dvoupásové Abtovy ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace v dopravně Dolní Polubný. Tam se dnes ozubnicové lokomotivy nesmyslně rozjížděly k nájezdu na poslední ozubnicový úsek a při dlouhé soupravě vlaku již jeho většina byla na nejstrmější časti trati a stoupání 58 promile.

Ještě letos budou uzavřeny smlouvy o dílo s dodavateli, výběrové řízení již probíhá. Do konce roku se vyrobí specifické komponenty ozubnic a ocelových pražců, v příštím roce pak dojde k realizaci obou staveb v souběžné výluce.

Na polské straně je součástí projektu výměna kolejnic v úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice v délce celkem 13,294 km a zabezpečení dvou železničních přejezdů a jejich ovládání ze stanice Szklarska Poręba Górna. Realizace české i polské části projektu proběhne do roku 2027.

Obnova takzvané zubačky je největší investiční akcí programu Interreg. Správa železnic dotaci získá na základě smlouvy o poskytnutí dotace, kterou letos v únoru uzavře s Ministerstvem pro místní rozvoj. Polský partner projektu bude realizovat stavbu prostřednictvím Dolnoslezské správy silnic a železnic (DSDiK). Na české straně spolupracuje Správa železnic s Libereckým krajem a společností KORID LK.

Rozpočet celého projektu je 23,4 milionu eur, z toho 18 857 810 eur (452 498 651 Kč) činí náklady Správy železnic. Správa železnic získá dotaci z prostředků EU a národních prostředků poskytovaných Ministerstvem pro místní rozvoj až ve výši 80,7 % ze způsobilých nákladů, tj. 367 714 875 Kč.

Zdroj: Tisková zpráva Správy železnic ze 2. 2. 2024

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz