Článek
Ve vozech, které byly stavěny pro maximálně 44 osob, se tísnil dvojnásobný počet cestujících. Na drama, které skončilo děsivou nehodou, tak bylo zaděláno. Před cestujícími bylo zhruba 15 minut jízdy. Pro třicítku z nich to bylo poslední minuty jejich života…
Vlivem značné přetíženosti nabrala tramvaj v předměstí Ústí nad Labem na klesajícím úseku z Valerova kopečku rychlost, se kterou nebylo možné bez vykolejení projet výhybku u smyčky v Bukově. Došlo k nejhoršímu: vůz při rychlosti kolem 70 km/h vykolejil a narazil do sloupu trolejového vedení, který ho v podstatě rozpáral. Navíc došlo ke střetu s tramvají právě stojící na vedlejší koleji.
Následky nehody byly děsivé: na místě zemřelo 19 cestujících, dalších jedenáct později. Krom toho 45 lidí bylo těžce zraněno, lehce pak 31. (Fotogalerie)
Po této tragédii se spekulovalo, že tramvaji mohly selhat brzdy a také se probírala role řidiče, který rovněž zahynul. Úřady však měly jasno - veškerou vinu „hodily“ na řidiče. K nehodě jistě přispělo i to, že rozchod tramvajových kolejí v Ústí byl pouhý jeden metr, zatímco jinde v republice měl standardní hodnotu 1 435 mm.
Tramvajová trať z Telnice do Ústí byla z důvodu těžby uhlí k 1. červnu 1970 zrušena a tramvaje nahradily autobusy. Dnes už jen málokdo ví, že k největší tramvajové nehodě u nás - a v Evropě - došlo na trati, která dnes už neexistuje.
Druhá nejtragičtější nehoda tramvaje se stala o 35 let později (17. února 1982) v Praze na Špejcharu. Nehodu způsobil řidič tramvaje, který si nevšiml přehozené výhybky a navíc na ni najel příliš rychle. Vykolejená tramvaj narazila do překážky a po nárazu zemřelo 7 cestujících. Dvanáct lidí bylo zraněno těžce a dalších zhruba padesát utrpělo lehčí zranění. (Fotogalerie)
Obě nehody vedly k přehodnocení bezpečnostních opatření v tramvajové dopravě. Největší důraz byl a je neustále kladen na školení řidičů. A vyplácí se to - od poslední větší nehody uplynulo už více než 40 let…
Anketa
Správnou odpověď naleznete pod odkazy v sekci „zdroje“
Zdroje:
Správná odpověď: v současné době je tramvajová doprava provozována v deseti městech a obcích. Je to: Praha, Brno a Modřice, Ostrava, Liberec a Jablonec, Most a Litvínov, Plzeň a Olomouc.