Článek
Historie brněnské flotily je bohatá a málokdo si vzpomene na její začátky. Proto jen pár zasvěcených fandů bude vědět, kolik lodí celkem brázdilo hladinu brněnského moře, kde byly lodě postaveny, a v kterém roce byly spuštěny na vodu. Obyčejný laik zpravidla nebude tušit, že jedna a ta samá loď mohla nést v různých letech několik jmen, a že v mnoha případech po sobě lodě přebíraly svá jména. A už skutečně jen malá hrstka odborníků lodní dopravy bude vědět, co se stalo s loďmi, které byly vyřazeny z provozu, anebo se prodaly jinam.
Mimochodem, přitom stačilo málo a začátek lodní dopravy v Brně by musel být posunout na „neurčito“. V posledních dubnových dnech roku 1945 totiž Němci, aby zabránili dalšímu postupu Rudé armády, plánovali vyhození přehradní hráze do povětří. Jen díky dvěma statečným bystrckým občanům jejich šílený záměr nevyšel.

přístaviště lodí v Brně Bystrci
V tomto článku si krátce připomeneme nejen názvy lodí a rok jejich uvedení do provozu, ale podíváme se i na dobové fotografie některých lodí, které pochází z venkovní výstavy „historie lodní dopravy“ umístěné u vyřazené lodi Veveří, stojící poblíž bystrckého přístaviště.

historie lodní dopravy u vyřazené lodi Veveří
Jak už bylo řečeno, Dopravní podnik města Brna (DPMB) provozuje po celé délce Brněnské přehrady elektrickou lodní dopravu od roku 1946. Lodě plují v sezóně od konce dubna zhruba do konce října.
Ještě za války byly pro účely zvýšení turistického ruchu na přehradě objednány dvě lodi, které byly vyrobeny v německém Königswinteru na Rýně. Lodě obdržely jméno Brno a Morava a na vodu se dostaly při slavnostním zahájení provozu lodní dopravy na Brněnské přehradě, které se konalo 5. května 1946. Fotogalerie z převozu lodí jsou umístěny na webu brnenskaprehrada.cz

loď BRNO
Už v srpnu roku 1947 byla slavnostně pokřtěna a spuštěna na vodu třetí loď. Plavidlo dostalo jméno Veveří a bylo téměř shodné konstrukce jako obě „válečné“ lodě. Trup byl ale vyroben firmou Adolf Špirk, Praha Smíchov.

loď Veveří ještě na vodě

ta stejná loď na suchu, dnes je z ní restaurace
Čtvrtým plavidlem byla loď Úderník, která byla vyrobena rovněž v Praze, její nástavbu provedli pracovníci bystrckého přístaviště. Nové plavidlo bylo spuštěno na vodu v červnu 1949.
V dubnu 1950 byla spuštěna na vodu Brněnské přehrady první loď, která byla vyrobena kompletně v bystrcké loděnici (dřevěném hangáru). Stejně jako v případě Úderníku šlo o loď střední velikosti. Plavidlo bylo pokřtěno jménem Pionýr.

loď PIONÝR
Podle plánů Pionýra byla postavena shodná loď střední velikosti, která se lišila pouze v detailech. Tato šestá loď v pořadí byla spuštěna na vodu v dubnu 1952 a obdržela jméno Mír.

loď MÍR
Nová loď, spuštěná na vodu přibližně o rok později než Mír (konkrétně v červenci 1953), se pyšnila jménem Praha.

loď PRAHA
V červenci 1955 byla spuštěna na vodu loď Moskva.
V květnu 1956 byla zprovozněna loď Bratislava, která byla (obdobně jako v případě lodí Pionýr a Mír) téměř identickým dvojčetem Moskvy. (Bratislava na snímku vpravo dole)

info cedule: historie brněnské lodní dopravy
Poslední dvoupalubová loď, vyrobená pro Brněnskou přehradu, byla spuštěna na vodu v září 1961. Plavidlo obdrželo jméno Kyjev.
V letech 1955 až 1961 došlo k vyřazení starých lodí Veveří, člunu Svratka, a Moravy. V roce 1968 po Moravě putovala na Vranovskou přehradu i loď Brno. Ve stejném roce byla odstavena i loď Úderník.
Od roku 2012 bylo v běžném provozu pět dvoupalubových lodí vyrobených v letech 2010–2012 a starší jednopalubové Brno, poslední z tradičních brněnských lodí. Ve vyřazeném Veveří, které bylo v roce 2012 umístěno na břeh přehrady u přístupu k bystrckému přístavišti, zřídil majitel kromě restaurace také muzeum lodní dopravy.
Jednou z posledních lodí spuštěných na vodu byla loď Lipsko, a málokdo z Brňanů si nechal ujít její křest.

křest lodi Lipsko
Prohlédněte si fotogalerii ze křtu lodi Lipsko v roce 2010.
V současné době (2025) brázdí vody brněnského moře sedm lodí: Brno (bývalá loď Úderník), Morava(dříve Moskva a také Dallas), a od roku 2010 nové lodě Lipsko, Utrecht, Vídeň, Stuttgart a Dallas. Čtyři posledně jmenované lodě jsou vzhledově i konstrukčně totožné s lodí Lipsko. Všechny lodě můžete vidět v této fotogalerii webu brnenskaprehrada.cz
loď Utrecht připlouvá k přístavišti U kotvy (vlastní nekomentované video)
S výjimkou sezony, kdy brněnská přehrada byla vypuštěna kvůli vápnění sinic, je lodní doprava téměř 80 let v nepřetržitém provozu.

kotvící lodě u přístaviště

lodní provoz po Brněnské přehradě
Ročně lodě svezou na 200 000 až 300 000 cestujících. Letos můžete být mezi nimi. Tak přijeďte, Brno je krásné a upravená přehrada je jedním slovem kouzelná. Pardon, myslel jsem „betelná“.

příští rok bude lodní doprava slavit neuvěřitelných 80 let
Vyzkoušej své znalosti z brněnského hantecu: Kvíz - brněnská hatmatilka
Anketa
Zdroje:
https://www.kudyznudy.cz/aktuality/brnenskou-prehradu-brazdi-dopravni-lode-rovnych-75
FOTOGALERIE: