Článek
Historie brněnské flotily je bohatá a málokdo si vzpomene na její začátky. Proto jen pár zasvěcených fandů bude vědět, kolik lodí celkem brázdilo hladinu brněnského moře, kde byly lodě postaveny, a v kterém roce byly spuštěny na vodu. Obyčejný laik zpravidla nebude tušit, že jedna a ta samá loď mohla nést v různých letech několik jmen, a že v mnoha případech po sobě lodě přebíraly svá jména. A už skutečně jen malá hrstka odborníků lodní dopravy bude vědět, co se stalo s loďmi, které byly vyřazeny z provozu, anebo se prodaly jinam.
Mimochodem, přitom stačilo málo a začátek lodní dopravy v Brně by musel být posunout na „neurčito“. V posledních dubnových dnech roku 1945 totiž Němci, aby zabránili dalšímu postupu Rudé armády, plánovali vyhození přehradní hráze do povětří. Jen díky dvěma statečným bystrckým občanům jejich šílený záměr nevyšel.
V tomto článku si krátce připomeneme nejen názvy lodí a rok jejich uvedení do provozu, ale podíváme se i na dobové fotografie některých lodí, které pochází z venkovní výstavy „historie lodní dopravy“ umístěné u vyřazené lodi Veveří, stojící poblíž bystrckého přístaviště.
Jak už bylo řečeno, Dopravní podnik města Brna (DPMB) provozuje po celé délce Brněnské přehrady elektrickou lodní dopravu od roku 1946. Lodě plují v sezóně od konce dubna zhruba do konce října.
Ještě za války byly pro účely zvýšení turistického ruchu na přehradě objednány dvě lodi, které byly vyrobeny v německém Königswinteru na Rýně. Lodě obdržely jméno Brno a Morava a na vodu se dostaly při slavnostním zahájení provozu lodní dopravy na Brněnské přehradě, které se konalo 5. května 1946. Fotogalerie z převozu lodí jsou umístěny na webu brnenskaprehrada.cz
Už v srpnu roku 1947 byla slavnostně pokřtěna a spuštěna na vodu třetí loď. Plavidlo dostalo jméno Veveří a bylo téměř shodné konstrukce jako obě „válečné“ lodě. Trup byl ale vyroben firmou Adolf Špirk, Praha Smíchov.
Čtvrtým plavidlem byla loď Úderník, která byla vyrobena rovněž v Praze, její nástavbu provedli pracovníci bystrckého přístaviště. Nové plavidlo bylo spuštěno na vodu v červnu 1949.
V dubnu 1950 byla spuštěna na vodu Brněnské přehrady první loď, která byla vyrobena kompletně v bystrcké loděnici (dřevěném hangáru). Stejně jako v případě Úderníku šlo o loď střední velikosti. Plavidlo bylo pokřtěno jménem Pionýr.
Podle plánů Pionýra byla postavena shodná loď střední velikosti, která se lišila pouze v detailech. Tato šestá loď v pořadí byla spuštěna na vodu v dubnu 1952 a obdržela jméno Mír.
Nová loď, spuštěná na vodu přibližně o rok později než Mír (konkrétně v červenci 1953), se pyšnila jménem Praha.
V červenci 1955 byla spuštěna na vodu loď Moskva.
V květnu 1956 byla zprovozněna loď Bratislava, která byla (obdobně jako v případě lodí Pionýr a Mír) téměř identickým dvojčetem Moskvy. (Bratislava na snímku vpravo dole)
Poslední dvoupalubová loď, vyrobená pro Brněnskou přehradu, byla spuštěna na vodu v září 1961. Plavidlo obdrželo jméno Kyjev.
V letech 1955 až 1961 došlo k vyřazení starých lodí Veveří, člunu Svratka, a Moravy. V roce 1968 po Moravě putovala na Vranovskou přehradu i loď Brno. Ve stejném roce byla odstavena i loď Úderník.
Od roku 2012 bylo v běžném provozu pět dvoupalubových lodí vyrobených v letech 2010–2012 a starší jednopalubové Brno, poslední z tradičních brněnských lodí. Ve vyřazeném Veveří, které bylo v roce 2012 umístěno na břeh přehrady u přístupu k bystrckému přístavišti, zřídil majitel kromě restaurace také muzeum lodní dopravy.
Jednou z posledních lodí spuštěných na vodu byla loď Lipsko, a málokdo z Brňanů si nechal ujít její křest.
Prohlédněte si fotogalerii ze křtu lodi Lipsko v roce 2010.
V současné době (2025) brázdí vody brněnského moře sedm lodí: Brno (bývalá loď Úderník), Morava(dříve Moskva a také Dallas), a od roku 2010 nové lodě Lipsko, Utrecht, Vídeň, Stuttgart a Dallas. Čtyři posledně jmenované lodě jsou vzhledově i konstrukčně totožné s lodí Lipsko. Všechny lodě můžete vidět v této fotogalerii webu brnenskaprehrada.cz
loď Utrecht připlouvá k přístavišti U kotvy (vlastní nekomentované video)
S výjimkou sezony, kdy brněnská přehrada byla vypuštěna kvůli vápnění sinic, je lodní doprava téměř 80 let v nepřetržitém provozu.
Ročně lodě svezou na 200 000 až 300 000 cestujících. Letos můžete být mezi nimi. Tak přijeďte, Brno je krásné a upravená přehrada je jedním slovem kouzelná. Pardon, myslel jsem „betelná“.
Vyzkoušej své znalosti z brněnského hantecu: Kvíz - brněnská hatmatilka
Anketa
Zdroje:
https://www.kudyznudy.cz/aktuality/brnenskou-prehradu-brazdi-dopravni-lode-rovnych-75
FOTOGALERIE: