Hlavní obsah

Formule na dálnici jako problém

Foto: www.pixabay.com

Hurá na dálnice! Nebo raději ne?

Po dálnici se nám opět řídila formule 1. A nejnebezpečnější na tom byl zvýšený tlak některých diskutujících na sociálních sítích. Bylo to nebezpečné? Ano, bylo, ale nijak víc než to, co zažíváme v běžném provozu.

Článek

Tento týden se na sociálních sítích objevilo několikaminutové video zachycující monopost formule 1 v barvách stáje Ferrari, který se proháněl na dálnici D4 mezi Voznicí, Dobříší a Příbramí. Video vzbudilo obrovský ohlas a vlnu odporu odsuzující elitářství a manýry bohatých lidí. Samozřejmě na druhé straně spektra vzbudilo i vlnu nadšení mezi takzvanými autíčkáři. Policie, ačkoliv nejspíš tuší, kdo ve vozidle seděl, má svázané ruce kvůli helmě a situaci de facto nemá jak řešit.

Předně je třeba připomenout, že závodní monopost formule 1 nemá technické parametry splňující požadavky na provoz na pozemních komunikacích. Schází jí například světla, blinkry, dezén na pneumatikách, registrační značky a další náležitosti nutné pro bezpečný provoz. Koho kdy chytili s nehomologovaným dílem na autě, ten ví, jak neúprosný umí zákon být. A pochopitelně také nikde nebyla zaplacená dálniční známka. Formule také není homologovaná na náraz v běžném provozu. Na silnice zkrátka nepatří. Je v provozu prostě nebezpečná.

Na druhou stranu se pojďme podívat, co jsme viděli ve videu. Formule se připojuje na běžném nájezdu na dálnici do pravého jízdního pruhu. Připojovací pruh zdaleka nevyužívá celý, ale na dálnici se připojuje již v prostoru, kde je pruhování. Po chvíli zrychluje a zařazuje se do levého pruhu, v němž předjíždí bílé BMW a oranžové Lamborghini z doprovodu. Nakonec ještě předjede bílou Škodovku. Poté se řadí zpět od levého pruhu, kde provádí první nebezpečný manévr, a to takzvané podjetí žlutého Mercedesu. Po střihu se na poslední chvíli zařazuje na sjezd k benzínové pumpě, kde u stojanu zastavuje. Po odjetí z benzínové pumpy jede chvíli v omezení za osobním vozem, patrně rychlostí 80 km/h, které ukazují značky. Následně předjíždí několik osobních vozů a pak se jen střídá se žlutým Mercedesem. Poněkud nudnou část videa vyruší celkem nebezpečně rychlé předjetí dvou osobáků ve stoupání u uranové výsypky u Příbrami. Kdyby některý z nich vybočil, mohlo dojít k vážné nehodě, nicméně vina by šla za řidičem osobního vozu. Po sjezdu z dálnice dá na kruhovém objezdu řidič formule přednost osobáku a nákladní vůz autoškoly předjede až v místech, kde je přerušovaná čára. Video končí v momentě, kdy se řidič formule chystá opět najet na dálnici směrem na Prahu.

Co jsme tedy mohli vidět za přestupky? Nedávání blinkru, podjíždění levým pruhem a nepřiměřenou rychlost. Plus samozřejmě nezpůsobilost vozidla k provozu na pozemních komunikacích. Když se podíváme na naprosto běžný pohyb na silnicích, pak nám tyto přestupky budou jistě povědomé. A to v nich ani nemusí figurovat monopost formule 1. Bavorská značka je nedáváním blinkrů tak vyhlášená, až se na to vymýšlí vtipy. Nepřiměřená rychlost nepatří jen do kategorie luxusních vozů, ale na dálnicích můžeme běžně potkávat „nízko létající“ oktávky. A kdo kdy jel po dálnici déle než pár minut, jistě potkal i experta, který je schopný podjíždět v pravém pruhu, někdy i v odstavném. Ostatně mnohdy to vzhledem k množství levoproudařů snad ani jinak nejde.

Pokud někomu přijde, že obhajuji nezákonné chování řidiče formule na českých silnicích, pak se mýlí. Měl by samozřejmě být potrestán. Stejně jako ti, co sedí v úplně obyčejných vozech a předvádí denodenně to samé, ba možná ještě horší. Relativizuji? Možná. Ale touto vyjížďkou formule se nestalo vůbec nic nebezpečného.

Ale možnost potkat na silnici formuli je pro mě spíše vzrušující, než dráždivá. Určitě z toho má mnoho malých (i velkých) kluků zážitek na celý život. Já si na svůj první kontakt s formulí 1 musel počkat 37 let. A to jsem dlouholetý fanoušek. Otázkou zůstává, zdali má takováto klukovina k výše zmíněným výhradám stále smysl, nebo je lepší, když kluci boudou o formulích nadále jen snít… Za mě je to prima zpestření.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz