Článek
Článek, který upozorňuje na stoupající trend, kdy politik sedí na dvou a více židlích, popsaly Novinky.cz. Zdá se, že většina lidí nevnímá kumulaci funkcí jako problém a jsou schopni si do poslanecké sněmovny zvolit lidi, kteří již funkce mají. Ale on to docela problém je. A to napříč politickým spektrem, žádnou stranu nevyjímaje.
Nejde přitom jen o střet zájmů, který je nejmarkantnější a na který upozorňují politologové. Pochopitelně poslanec, který sedí zároveň ve vedení některého z krajů, bude vždy ovlivněn při svém hlasování touhou pomoci svému kraji. Totéž platí o starostech a dalších státních funkcích. Což je v rozporu s tím, že jako člen poslanecké sněmovny má odvádět práci pro celý stát. Poslanec má pracovat bez ohledu na jakýkoliv region, má jednat na celostátní úrovni a s regionálními politiky se má scházet a debatovat. Ne jimi být. Potud o střetu zájmů.
Další aspektem kumulování funkcí je skrytá nevýkonnost dotyčných osob. Jako poslanci i jako veřejní zastupitelé v krajích a obcích mají poměrně slušně placené funkce. Dobře placené jsou od toho, že jsou nějakým způsobem náročné a vyžadují manažerské znalosti, schopnosti a přehled. Zároveň s sebou nesou jistou míru rizika a také nepříliš populární obraz u veřejnosti, která je zvyklá na politiky zkrátka nadávat.
Ať mi žádný z politiků, kteří sedí na více židlích netvrdí, že obě práce vykonávají pořádně a tak, jak si úřad zaslouží. To zkrátka není možné, protože obě funkce jsou náročné natolik, že by nemělo být možné vykonávat k nim ještě něco dalšího. Pochopil bych to u dělníka, který ráno kácí 8 hodin stromy a odpoledne 8 hodin doplňuje zboží. Ale nepochopím to u manažera. Kdo kdy vykonával nějakou veřejnou funkci, nebo někoho takového zná, musí mi dát za pravdu, že s takovou funkcí zkrátka přestanou existovat úřední hodiny a pracovní doba. I starostové nejmenších obcí pracují mnohdy do noci. Zkrátka je to práce na víc než plný úvazek. Omluvenky typu: „Pan poslanec tu dnes není, protože ve své obci otevírá školku“ nebo „Pan starosta nemůže být u otevření školky, protože jedná ve sněmovně,“ si občané nezaslouží.
A pokud někdo z těch, co vykonávají více funkcí tvrdí, že všechny vykonávají svědomitě a na sto procent, pak buď lžou, a nebo by se takové funkce mohly zrušit, protože evidentně nejsou potřeba, když je někdo zvládne na půl úvazku. Na slavnostní přestřihnutí pásky opravdu nepotřebujeme člověka s dobrou výplatou, kterého jinak ani nevidíme, protože se věnuje jiným záležitostem.
Máme tu i osoby, které toto pochopily a které to ctí natolik, že se dobrovolně zřekly mandátu poslance. Za všechny jmenujme například Richarda Brabce nebo Petra Kubise. Takové jednání je čestné a já je oceňuji. Jsem rád, že se rozhodli raději setrvat ve funkci, kde jsou schopní něco dělat pro své město, respektive kraj. Dělají to asi naplno a dobře.
Jenže v takovém případě nějak nechápu, proč se vůbec rozhodli do poslanecké sněmovny kandidovat, když už de facto předem věděli, že roli poslance nechtějí vykonávat a raději zůstanou tam kde jsou. V tomto ohledu oceňuji jihočeského hejtmana Kubu, který se do vyšší politiky nedere a podle svých slov chce pořádně dělat politiku krajskou.
Podle mého názoru je kumulace funkcí špatná. Tento názor sdílím s Andrejem Babišem, který se v podobné duchu vyjadřuje už delší dobu. Jenže zdá se, že ve vlastní straně je poněkud shovívavější. Osobně od politiků, ať už poslanců, hejtmanů, či starostů chci, aby vykonávali řádně funkci, do níž byli zvoleni. A předchozí funkci opustili, protože jí již nemohou vykonávat tak, jak jí vykonávaly do té doby. Což je podraz na voliče. A co na tom, že z ní dostanou „pouze“ 40 % mzdy, když si stejně mohou přijít k odměnám.






