Článek
Kdo vlastní řidičský průkaz, měl by znát dopravní značky, které nám usměrňují, řídí a omezují provoz na pozemních komunikacích. Jejich podoba, funkce i užití jsou dané ze zákona. Samozřejmě se najdou značky, které takříkajíc nikdo nikdy neviděl a kdo si kdy prošel nějaký záludný test na málo používané dopravní značky, ten nejspíše s plnými body neprošel. Jedná se obvykle o značky, které zkrátka běžný řidič tak nějak nepotřebuje a když je nezná, není to žádný velký průšvih. Například značka varující před letadly, nebo zákaz vjezdu potahových vozidel. Znát by je však samozřejmě měl.
Značky, které znají úplně všichni, jsou ty, které jsou důležité a díky kterým funguje (měl by fungovat) provoz na komunikacích hladce. Namátkou třeba označení hlavní a vedlejší silnice, STOPka, omezení rychlosti, železniční přejezd, zákaz vjezdu, „jednosměrka“, zákaz stání a zastavení, a mnoho dalších, které běžně používáme, aniž bychom si to uvědomovali.
A právě tyto běžné značky jsou ty nejdůležitější a snažíme se jimi řídit, protože kdyby tomu tak nebylo, bylo by to v lepším případě nebezpečné a zralé na pokutu. V tom horším přímo život ohrožující. Je tedy dobře že se jimi řídíme. Avšak samotní silničáři nás svými postupy učí tyto důležité dopravní značky ignorovat, což je mnohdy nebezpečné. Jde především o značky omezující rychlost a varující před nějakým nebezpečím na vozovce.
Chcete konkrétní příklad? Jeden čerstvý mohu nabídnout z vlastní zkušenosti. Na trase, kterou pravidelně několikrát týdně jezdím, se před dvěma týdny z ničeho nic objevily značky odkazující na práce na silnici a nutnou sníženou rychlost. Že snížení rychlosti nebývá jen tak pro nic za nic je nasnadě. Ze stavby vyjíždí těžká technika, motají se tam dělníci, otáčí bagry, na silnici mohou být vyfrézované pruhy nebo rozsypaný písek a tak dále. Takže většina řidičů zkrátka zpomalí tak, jak udává omezení rychlosti na značce. Nebo alespoň přibrzdí a dávají větší pozor.
Jenže od té doby uplynulo čtrnáct dní a na silnici se pořád nic neděje. Omezení platí stále, ale jediné, co se změnilo, bylo, že poblíž silnice přibyl bagr (který se už také týden nepohnul). Takže celé omezení je naprosto k ničemu a jen šikanuje řidiče v situaci, která vůbec neovlivňuje bezpečnost na komunikaci. Co tedy udělá řidič, když touto trasou jede po několikáté a zjistí, že omezení je zbytečné? Začne ho ignorovat.
O to nebezpečnější to pak je. Protože situace se samozřejmě jednou změní. Plánovaná stavba skutečně začne a na silnici bude rušno. A do toho vletí řidič, který byl sice varován, že se něco bude dít, ale který si za tu dobu vypěstoval vůči zbytečnému varování odolnost. V lepším případě si jen ve vyfrézované vozovce s autem poskočí, v horším dojde rovnou k nehodě. Protože zkrátka omezení rychlosti má význam. Ovšem až v době, kdy se skutečně něco děje, ne čtrnáct dní dopředu.
Nerad bych profesionálům ze správy silnic radil, jak to mají dělat, ale naprosto jednoduché řešení je osadit místo značkami až v době, kdy práce skutečně vypuknou. Případně den, dva předem, kdyby náhodou práce vyšly na víkend a nikdo z kompetentních lidí nebyl v tu dobu v práci. A naprosto ideální by bylo umístit značky jen třeba hodinu předem, než dorazí první dělníci. Řidiči by se rychle naučili, že značky skutečně platí a začali by podle nich jezdit. Ne je čtrnáct dnů ignorovat a pak být nemile překvapeni. Jistě by se tak zamezilo spoustě nedorozumění a nebezpečných situací. A provoz na silnici by byl omezen jen na nezbytnou dobu, což je další výhoda.
Nebylo by nám v takové situaci, která by byla skutečně aktuální, všem lépe?