Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Varuje se před Temu, ale spamovat umí i jiní

Foto: www.pixabay.com

Spamování reklamou je obchodní fenomén dneška

Spamování reklamou je fenomén dnešní doby. Přeborník v této disciplíně je čínské Temu, ale spamovat umí i naši obchodníci. A my si to necháváme líbit.

Článek

Temu je fenomén, o kterém slyšel snad každý. Někdo ho rád má, někdo mu nemůže přijít na jméno. Nezávislí lidé potvrzují, že nejde o úplně špatnou aplikaci, na které se dá za skutečně malé peníze pořídit ledasco. Mnozí také zboží z Temu s přirážkou přeprodávají. Na druhé straně stojí lidé, kteří varují před tím, že Temu vyloženě vysává data o svých uživatelích a poskytuje je čínským korporacím. A uživatelé si také stěžují na přehnané spamování aplikace, která se nám mnohokrát denně snaží vnutit nějaké zboží a připomíná se tak často, až to lidem leze na nervy. Aplikace více než na mladé uživatele cílí na ty starší 40+, kteří mají větší tendenci hromadit doma „lapače prachu.“

Jenže nejen Temu umí spamovat. V dnešní době je naprosto obvyklé, že lidé mají uživatelské účty u mnoha a moha obchodníků, počínaje velkými nadnárodními hráči a konče malými specializovanými firmičkami. Svá data tak neodesíláme jen do Číny, ale také tuzemským firmám (které by s nimi však měly nakládat významně citlivěji). A tyto firmy nás také více, či méně bombardují reklamou.

Jistě je mnohdy užitečné, když se jako akvarista dozvím něco o nových úsporných žárovkách, jako kutil o novém sortimentu vrtaček a jako čtenář o nových knihách. Jedná se o takzvanou personifikovanou reklamu, která je lidem více k užitku než ke škodě. Koneckonců reklama je nezbytným tahounem ekonomiky a nevyhneme se jí. Proto je asi lepší, když jako modelář budu dostávat reklamu o nových stavebnicích, než když mi na banerech budou skákat dámské plavky.

Ale co je moc, to je příliš. Když do mailové schránky denně přijdou tři maily o nových návnadách na ryby, už je to trochu přes čáru. Jednou za dva dny si prohlédnout novou nabídku outdoorových věcí není na škodu, ale denodenně bych informace o trekových botách a nepromokavých dekách dostávat rozhodně nechtěl, protože takové věci ani každý den nekupuji a proto postačí informovat občasně, ideálně když vyjde nějaká přelomová věc, kterou bych si skutečně rád pořídil.

Jediné, co v takovém případě zbývá, je odhlásit odběr novinek. Odřízneme se tím od proudu informací o nových produktech, ale uleví se naší mailové schránce, tedy i nám a našemu pokušení nakupovat. Je to na jednu stranu škoda, na druhou se informace dají sehnat i jiným způsobem než z newsletterů. Kdo má skutečně zájem, na e-shop zabrousí i tak a zboží si vybere. Nepotřebuje k tomu ponuku z newsletteru. Ale zasílání cílené reklamy umí právě povzbudit k nákupu šedou masu zákazníků, kteří by patrně nic nekoupili. Jednak je tyto zprávy nutí prohlížet zboží a jednak je směřují na ten správný obchod. Tedy k prodejci, který tento reklamní spam zasílá, zatímco ostatní ostrouhají.

Chtít po obchodnících, aby se ve své snaze nalákat zákazníky a vydělat na nich krotili, je nesmysl. Konkurenční boj a boj o naše peníze je prostě součástí kapitalistického trhu. My se tomu musíme přizpůsobit a příště být opatrnější, co všechno schvalujeme při objednávce zboží. A pokud se nám podaří odsouhlasit zasílání newsletteru, pak není nic jednoduššího, než tyto reklamy dvěma kliknutími zase odhlásit. Což je na jednu stranu škoda, ale na stranu druhou, když v mailu každé ráno najdete 10 nepřečtených zpráv s reklamní nabídkou od nové elektroniky a literatury až po super vychytané krabičky na elektriku, asi budete rádi, když se této příliš otravné reklamy zbavíte. Koneckonců spousta lidí má na poštovních schránkách oznámení, že reklamní letáky nechce, ale na email si reklamu posílat nechají. Přitom se s ní dá zatočit úplně stejně jako s těmi letáky.

Možná bychom mohli apelovat na místní e-shopy, aby se nechovali jako Temu, které nám přehnaně levné zboží vyloženě vnucuje. Několikrát denně, protože nabídka je skutečně široká. Možná, že odhlašováním odběru novinek dáme našim obchodníkům najevo dostatečně, že nemáme zájem 3× denně číst o tom, jak na sklad přišly nové lyže. A obchodník se poučí, protože neodhlášená reklama jednou za týden je pro něj stále výhodnější, než reklama zcela odhlášená. Pokud se nám přehnaná reklama nelíbí, tak míč je na naší straně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz