Článek
Jsme v půlce 20. let 21. století. Hodně lidské práce je navázána na moderní technologie, ale to neplatí o školství. Je pravdou, že moje vlastní zkušenost je přes 10 let stará, ale už tehdy bylo vidět polkulhávání našeho školství. Studoval jsem obor Informační technologie, kde jsme studovali jak používat programovací jazyk, ale co nás jako studenty, vždy překvapovalo, bylo když jsme dostali obyčejný test, kdy jsme museli z hlavy bez internetu psát kód z hlavy což již tehdy nikdo v praxi nedělal. Programátor musí znát logiku kódu a jazyk je až na druhém místě, ale škola potřebovala vykazovat písemné práce místo např. projektů, které dokáží mnohem více naučit než psát kód na papír. Také je zde problém s tím, že na papíře se kód blbě testuje, takže člověk neví co vlastně napsal, je to něco jako učit se cizí jazyk tak, že se dávají slova za sebe, ale není důlležité mluvit.
Dalším problémem je jazyková vybavenost. Používáme jazyk, který nejde moc používat v cizině, takže bychom se měli starat o to, aby děti ze škol odcházeli se znalostmi cizích jazyků. Minumum by měli být dva a primárně angličtina by měla být na úrovni takové, že člověk se dorzumí jak v civilní tak pracovní rovině jazyka, je prostě u nás problém. Opět se to dá shrnout tím, že se píšou zbytečné testy na slovíčky, kdy jedno slovíčko může znamenat víc věcí a záleží na kontextu věty a sitauce nebo kontextem jména. Pamatuju si, když v testu bylo slovíčko chodník, ale to se podle země používá buď sidewalk (Americká angličtina) nebo pavement. Díky sledování Doctora Who jsem znal slovíčko pavement což bylo dle naší učitelky špatně.
Dalším problémem našeho školství jsou obory, která již nikdo nepotřebuje např. jsou výuční obory typu prodavač. Student dostane výční list, ale většina zaměstnavatelů chce maturitu, takže student studoval prakticky k ničemu. Na jednu stranu chápu nostalgii nad některými obory, ale mělo by se koukat, že když je obor, který se sotva udrží nebo je prostě mimo, tak by se měl přestat vyučovat. Opravdu je potřeba obor, který dodá studenta, který nikdo ze zaměstanavatelů nechce?
To naše školství je potřeba změnit. Bohužel se naše školství není schopné relevantně měnit v průběhu času. Přijde snad někomu, že by se svět se za posledních 200 let nezměnil, změnil. Jen naše školství se nezměnilo jen se přidali předměty. Stačí se podívat kolik těch předmětů je a jakákoliv snaha o jejich redukce vede jen k tomu, že se kříčí, jak tenhle předmět je naprosto nejdůležitější.