Hlavní obsah

Ekologická spása na dluh aneb stát proplácí tahače na baterky pro vyvolené

Foto: Karikatura — Kamion na elektriku. Jiří Berec, vytvořeno pomoci AI / Chat-GPT

Státní miliarda rozmetaná mezi vyvolené autodopravce pro nákup elektrických tahačů a budování soukromých nabíječek v areálech firem.

Článek

Tématu, které vhání slzy do očí každému poctivému plátci daní a radost do peněženek vyvoleným korporacím, se dnes věnoval magazín Zdopravy.cz. A musíme uznat, že když jde o elektromobily, zelenou energii a posvátný Green Deal, je to téma pro satiru přímo stvořené. Státní fond životního prostředí se totiž rozhodl, že z našich společných peněz vytvoří dotační ráj pro ty, kteří se rozhodnou vyměnit osvědčený diesel za tichý, leč poněkud nepraktický bzukot elektrických motorů.

Modernizační fond, krmený výnosy z prodeje emisních povolenek, tedy v podstatě z pokut za to, že dýcháme, nyní nabízí 960 milionů korun jako bolestné pro ty, kteří uvěří v elektrickou budoucnost kamionové dopravy.

Milodary z povolenek a tichá pošta v nádrži

Princip je prostý a až dojemně solidární: kdokoli s českou registrací, kdo se odváží provozovat nákladní dopravu, může natáhnout ruku.

Velké firmy dostanou od státu „pouhých“ 30 % na nové hračky, zatímco ti malí a stateční si mohou přijít až na polovinu ceny vozidla. Samozřejmě to má drobný háček – musíte nejdřív rituálně obětovat svůj starý dobrý dieselový tahač na oltář bezemisní mobility. Peníze ale netečou jen do samotných vozů kategorií N2 a N3. Aby řidiči nezůstali viset někde u krajnice s prázdnou baterkou, stát velkoryse přispěje i na dobíjecí infrastrukturu přímo v zázemí dopravců.

Pravidla jsou však přísná jako v klášteře: na každé dvě pořízené elektrické obludy připadá maximálně jedna nabíjecí stanice. Očividně se počítá s tím, že se tahače budou o kabel bratrsky dělit, nebo že jeden bude vždycky v servisu, zatímco ten druhý se bude s vypětím všech sil nabíjet.

Kategorie N3 jako hlavní hvězda dotačního mejdanu

Aby bylo jasno, kde leží priority našich úředních vizionářů, celých 80 % z onoho miliardového koláče je určeno pro těžké tahače kategorie N3.

To jsou ty kolosy, které mají brázdit naše dálnice s elegancí baletky a dojezdem, který vás donutí plánovat trasu podle polohy nejbližší zásuvky s nábožným zápalem.

Dočetli jste až sem? Podpořte autora libovolnou částkou.
Podpořte autora

Program TRANSPORT tak pokračuje ve své krasojízdě, ve které už Státní fond vypsal výzvy za neuvěřitelných 33 miliard korun. Peníze se sypou na všechno, co má trolej, baterku nebo alespoň vypadá dostatečně „bezemisně“ – od železnic až po MHD. Je fascinující sledovat, jak se miliardy z povolenek mění v tiché nákladní vozy, zatímco zbytek světa dál sází na to, co skutečně funguje. Ale co, hlavně že budeme mít na dálnicích ticho a pocit, že jsme zachránili planetu, i kdyby to mělo stát poslední korunu z Modernizačního fondu.

_________________

Použité zdroje: Zdopravy.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz