Článek
Americký blonďák s modrookým uhrančivým pohledem a bohatě osvalenou atletickou postavou, je pro miliony diváků v Evropě nesmrtelným představitelem bílého pokrevního bratra apačského náčelníka Vinnetoua. Jeho kariéra je ale fascinujícím příběhem herce, který v Hollywoodu zůstal ve stínu, přestože se na evropském kontinentu, zejména v jeho střední a východní části, stal absolutní superhvězdou a kulturním fenoménem.
Alexander Crichlow Barker Jr. se narodil v roce 1919 v New Yorku do bohaté a vlivné rodiny. Vyrůstal v luxusu, dostalo se mu špičkového vzdělání a ovládal kromě rodné angličtiny čtyři další jazyky: francouzštinu, španělštinu, italštinu a němčinu. Měl namířeno ke kariéře v rodinné firmě, ale od mládí jej lákalo herectví. Začal na divadle, ale zvolna přicházející slibnou uměleckou kariéru mu přerušila druhá světová válka, kde sloužil jako důstojník a byl těžce raněn.
Po válce se vrátil k herectví, a to přímo v Hollywoodu, kde se díky fyzickým dispozicím rychle prosadil v béčkových filmech. Jeho průlomovou rolí se stala postava Tarzana, kterého ztvárnil v celkem pěti filmech mezi lety 1949 a 1953: Tarzanův kouzelný pramen (Tarzan’s Magic Fountain), Tarzan a otrokyně (Tarzan and the Slave Girl), Tarzan v nebezpečí (Tarzan's Peril), Tarzanův zuřivý hněv (Tarzan's Savage Fury) a Tarzan a ďáblice (Tarzan and the She-Devil).
Po Tarzanovi se objevil v mnoha dalších amerických filmech, především ve westernových a dobrodružných snímcích. Zahrál si například v dramatu Vojnové bubny (War Drums, 1957) nebo ve filmu Hrdinové z Bitter Ridge (The Man from Bitter Ridge, 1955). Všechny tyto role mu sice přinesly jistou popularitu, ale nikdy se nestal hollywoodskou hvězdou největší velikosti. To se změnilo, až když se v 60. letech přesunul do Evropy, konkrétně do západního Německa.
V roce 1962 ho zde producent Horst Wendlandt obsadil do role Old Shatterhanda ve filmu Poklad na Stříbrném jezeře, který byl adaptací románu Karla Maye. Právě díky jeho obsazení získala produkce do role Vinnetoua Pierra Brice, protože francouzský herec k Barkerovi vzhlížel a objevit se na plátně po jeho boku bylo pro něj lákavé. Poklad na Stříbrném jezeře se stal obrovským hitem a odstartoval celou sérii, která opanovala evropská kina.
Barkerův Old Shatterhand, který se vyznačoval elegancí, klidem a neobyčejnou statečností, se stal symbolem bílého hrdiny, který respektuje indiánskou kulturu a bojuje po boku svého pokrevního bratra. Zásadní pro úspěch filmů bylo i Barkerovo partnerství s Pierrem Bricem. Jejich silné herecké přátelství, které fungovalo i v civilu, a hlavně jakási chemie na plátně byla pro diváky naprosto přesvědčivá. Dovolte osobní poznámku: vzpomenu-li si na vlastní klukovská léta, přátelství Vinnetoua a Old Shatterhanda pro mě a mé kamarády bylo absolutním vrcholem přátelství, kterého jsme se snažili dosáhnout, skutečně občas až za hranici sebeobětování.
Z filmů podle románů Karla Maye, jsou samozřejmě nejslavnější právě ty s dvojicí Vinnetou a Old Shatterhand, tedy základní třídílná série a zmíněný Poklad na Stříbrném jezeře. Nesmíme ale zapomenout ani na relativně rozsáhlou sérii, ve kterých vystupuje postava Old Shatterhanda pod jinými jmény, a to buď v Jižní Americe nebo v Asii: Žut, Poklad Aztéků, Pyramida boha Slunce, Divokým Kurdistánem či V říši stříbrného lva.
Během pobytu v Evropě se Lex Barker objevil v řadě dalších - vesměs dnes už zapomenutých - německých, ale i italských a španělských filmů, často ve zcela odlišných rolích. V roce 1967 si například zahrál v gotickém hororu Hadí jáma a kyvadlo (Die Schlangengrube und das Pendel, 1967), který byl inspirován povídkou Edgara Allana Poea. Svůj šarm a atletickou postavu využil i v parodiích na Jamese Bonda, například ve snímku Mistr Dynamit: Zítra vás políbí smrt (Mister Dynamit – Morgen küßt euch der Tod, 1967), kde ztvárnil agenta Boba Urbana.
Mluvíme-li ale o herecké kariéře Lexe Barkera v Evropě, nesmíme zapomenout na jeho roli v jednom z vůbec nejslavnějších evropských filmů šedesátých let Sladký život (La Dolce Vita), který v roce 1960 natočil bez nadsázky geniální italský režisér Federico Fellini. Barkerova role je zde sice vedlejší (tu hlavní mužskou hraje - jak také u Felliniho jinak - Marcello Mastroianni), ale zapamatovatelná.
Lex Barker zde vytvořil postavu jménem Robert, opilého a žárlivého snoubence filmové hvězdy Sylvie, kterou hrála představitelka hlavní ženské role a dobový sexsymbol Anita Ekberg. Barkerovy scény se objevují během jedné z nejikoničtějších částí filmu, kdy Sylvia přijíždí do Říma a vyvolá šílenství mezi novináři. Robert se objevuje jako její agresivní a nešťastný partner, který na ni žárlí a dává najevo své frustrace.
Barkerova role v tomto filmu, který satiricky zobrazuje povrchnost života celebrit (nezapomeňme, že například slovo paparazzi dal světovému bulvárnímu slovníku právě tento film - Paparazzi se zde totiž jmenuje jedna z vedlejších postav, právě neodbytný fotograf slavných osobností), byla do jisté míry metaforická a jeho věčně opilá bývalá filmová hvězda vlastně odrážela jeho vlastní kariéru v Hollywoodu.
Smutným důkazem toho, že Lex Barker skončil v podstatě v zapomenutí, jsou okolnosti jeho předčasné smrti v pouhých 54 letech. Herec, který žil bohémským způsobem života, vystřídal pět manželství, měl nespočet milenek a pil, jak se říká, první ligu, zemřel v roce 1973 přímo na newyorské ulici. Zničehožnic dostal silný infarkt, který jej prakticky okamžitě zabil. Několik dlouhých minut obcházeli lidé na rušné ulici jeho ležící tělo, aniž by si někdo všiml, že překračuje Tarzana, Old Shatterhanda nebo Roberta…
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lex_Barker
https://www.idnes.cz/kultura/film-televize/lex-barker-old-shatterhand-vyroci-umrti.A180510_122604_filmvideo_ts
https://www.idnes.cz/xman/styl/zeny-piti-tarzan-a-old-shatterhand-lex-barker-by-slavil-100-let.A190505_112137_xman-styl_fro
https://en.wikipedia.org/wiki/Lex_Barker
https://www.irozhlas.cz/node/5927291
https://www.csfd.cz/tvurce/2059-lex-barker/prehled/