Článek
Celý cirkus kolem Karla Gotta byla v sedmdesátých a posléze i osmdesátých letech velká mašinerie. Kapela, vedená jedním z nejmocnějších mužů českého showbyznysu Ladislavem Štaidlem, byla plná vynikajících hudebníků, hráli v ní namátkou pianista Rudolf Rokl, saxofonista Felix Slováček, trumpetista Václav Týfa, kytarista Pavel Fořt a další. A Gott také samozřejmě potřeboval podpořit svůj hlas vokály, ideálně ženskými.
Už v roce 1972 byla přijata do orchestru Jitka Zelenková, vcelku zkušená původem brněnská zpěvačka, která prošla divadly Rokoko a Apollo, ale hostovala i se slavnou kapelou moderního jazzu SHQ Karla Velebného. Měla zkušenost i s prací s velkými orchestry popových a swingových dirigentů nejzvučnějších jmen - Karla Vlacha, Gustava Broma, Václava Hybše či Josefa Vobruby.

Jitka Zelenková zpívá dodnes
Zelenková nejprve s Gottem zpívala v duu se slovenskou zpěvačkou Janou Kociánovou. Ta se ale v tomto projektu necítila plně využitá, toužila po sólovém zpívání, které jí Gott ve svých programech neumožnil, a tak v roce 1975 kapelu opustila. Díky zákulisním přátelským vazbám, ale i tomu, že byla Gottovou někdejší spolužačkou z konzervatoře, pozval do kapely na uvolněné místo Ladislav Štaidl Jarmilu Gerlovou. Ta souhlasila, ale nedala jinak, než že vezme s sebou svoji kamarádku Vlastu Kahovcovou. Podmínku kapelník přijal a trio bylo na světě.
Jarmila Gerlová ovšem nebyla původně zpěvačka, nýbrž herečka, vystudovala herectví dokonce pod vedením slovutného mistra Oldřicha Nového a mihla se v epizodních rolích docela slavných filmů ze šedesátých let jako Já, truchlivý bůh (podle povídky Milana Kundery) nebo sci-fi komedie Zabil jsem Einsteina, pánové…
Naproti tomu Vlasta Kahovcová žila hudbou už od raného mládí, ostatně, jejím bratrem nebyl nikdo jiný než rocková hvězda šedesátých let Karel Kahovec. Ona sama zpívala s beatovými skupinami, spolupracovala s hercem a zpěvákem Josefem Lauferem, ale také byla krátkodobě členkou souborů divadel Semafor, Apollo a Rokoko.
Trio s Karlem Gottem účinkovalo na všech koncertech i v televizních pořadech jak u nás, tak na zahraničních zájezdech. Sestaveno bylo výborně, všechny tři dívky byly ve své době sexy, Zelenková navíc působila poněkud exoticky. Někdo jim říkal - pravda, poněkud nadneseně - „české Supremes“ (podle velice slavného amerického soulového tria vedeného Dianou Ross). Mnohem víc se ale vžilo již výše zmíněné „Gottovo křoví“. Na což si zpěvačky natolik zvykly, že se k tomuto mírně přezíravému označení dnes samy hlásí.
Samozřejmě ne všechno bylo tak ideální, jak na první pohled vypadalo. Podle některých zdrojů Kahovcová a Gerlová cítily určité upřednostňování Jitky Zelenkové, která na rozdíl od nich vždy v programech dostávala sólové party. Ostatně sama paralelně společně se Štaidlovým orchestrem rozvíjela svoji sólovou dráhu. Však také vydání jejího prvního sólového alba Zázemí bylo jedním z důvodů, proč bylo trio Kahovcová, Gerlová, Zelenková v roce 1979 rozpuštěno.
Velkou výhodu měla trojice v tom, že ve druhé polovině sedmdesátých let neexistovala bulvární média a tak nejrůznější zkazky, co „má“ která ze členek tria se kterým z hudebníků kapely nebo se samotným Karlem Gottem zůstaly na úrovni „zaručených drbů“. Je třeba zároveň poznamenat že Vlasta Kahovcová a Jarmila Gerlová měly v době účinkování s Gottem svoje normální fungující rodiny i s dětmi.
„Gottovo křoví“ dostávalo na koncertech i svůj sólový prostor, ve kterém využilo nejen zajímavě znějící barvy hlasů, ale i schopnost pojmout písničky stylově choreograficky (Na křídlech písně lásko pluj, Chanson d´amour, Hej kočky dneska máme svůj den, Odemkněte, nový den vchází). Nic z toho ale nepomohlo udržet trojici pohromadě po roce 1979, kdy se Karel Gott rozhodl vokální ansámbl změnit, přijal k Jitce Zelenkové, která stále více inklinovala k sólovému zpěvu, Lídu Nopovou a Slávka Taliána, který byl zároveň zručným instrumentalistou, hráčem na lesní roh.
Po rozchodu Jarmila Gerlová s rodinou emigrovala do západního Německa, kde se ještě nějaký čas živila zpěvem, zpívat nějakou dobu zkoušela i Vlasta Kahovcová, která však v sobě objevila v rodině tradovaný výtvarný talent a v tomto oboru si vydobyla renomé. Jediná, která mikrofonu zůstala věrná prakticky dodnes, je tedy Jitka Zelenková.
Další díly volného seriálu Zapomenuté tváře normalizačního popu (výběr):
Zdroje:
https://www.novinky.cz/clanek/vase-zpravy-pred-40-lety-se-zrodilo-gottovo-puvabne-krovi-pevecke-trio-zelenkova-kahovcova-gerlova-40161874
https://www.lidovky.cz/domov/byly-jsme-hrde-ze-jsme-gottovo-krovi.A080223_000093_ln_noviny_sko
https://www.expres.cz/celebrity/karel-gott-jana-kocianova.A161108_115501_dx-celebrity_terka
https://www.csfd.cz/tvurce/39831-jarmila-gerlova/biografie/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlasta_Kahovcov%C3%A1
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jitka_Zelenkov%C3%A1